ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بی‌آبی در شهرکرد؛ معترضان در مقابل استانداری تجمع کردند

بر اساس گزارش‌ها، تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان که شمار زیادی از آنان زنان هستند، در اعتراض خود به بی‌آبی، شعارهایی از جمله «‌مرگ بر استاندار» (غلامعلی حیدری)، «مرگ بر رئیسی» و «‌ننگ ما ننگ ما دولت الدنگ ما» سر دادند.

معترضان به قطع بیش از یک هفته‌ای آب آشامیدنی در شهرکرد در روزهای گرم تابستان، روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد در مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کردند.

آنان در این تجمع شعارهایی همچون «‌بی‌شرف بی‌شرف» علیه مسئولان سر دادند. در حالی که مقام‌های رسمی سیل اخیر را عامل ایجاد مشکل بی‌آبی اعلام می‌کنند، معترضان به بی‌کفایتی در مدیریت منابع اشاره دارند و برنامه‌های انتقال آب از این منطقه را زمینه بروز مشکل می‌دانند.

بر اساس گزارش‌ها، تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان که شمار زیادی از آنان زنان هستند، در اعتراض خود به بی‌آبی، شعارهایی از جمله «‌مرگ بر استاندار» (غلامعلی حیدری)، «مرگ بر رئیسی» و «‌ننگ ما ننگ ما دولت الدنگ ما» سر دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

خبرگزاری فارس در گزارشی از اعتراض امروز مردم شهرکرد، تعداد معترضان را به ۵۰۰ نفر و شعارهای آنان به عملکرد دولت را به «مسئول بی‌کفایت استعفا استعفا» تقلیل داد و به دیگر شعارهای سر داده شده از سوی شهروندان اشاره نکرد.

فارس نوشت:

«امروز حدود ۵۰۰ نفر از مردم با در دست داشتن دست‌نوشته‌ها و سر دادن شعارهایی نظیر "زاده سرچشمه‌ایم/ تشنه‌ایم تشنه‌ایم" و "مسئول بی‌کفایت استعفا استعفا" خواستار برطرف شدن مشکل آب شرب شهر شدند.»

بر اساس این گزارش، در جریان تجمع شهروندان، مسئولان استان در میان آنان حاضر شده و به مطالبات‌شان پاسخ داده‌اند:

«پیگیری مسئولان استان از روز نخست برای ترمیم مسیر و بهبود کیفیت آب انتقالی جریان دارد اما طولانی شدن این روند موجب نارضایتی مردم شهرکرد شده است.»

منعکس نشدن مشکل قطع آب شهرکرد در صداوسیمای جمهوری اسلامی هم از سوی شهروندان مورد اعتراض و انتقاد قرار گرفت و در این مورد شعار دادند: «صداوسیما کجایی؟ / حامی مافیایی»

اعتراض مردم تشنه در شهرکرد در حالی‌ست که نماینده این شهر در مجلس روز سه‌شنبه گفت که امیدوار است ظرف امروز و فردا، «با آمدن آب خط انتقال آب اضطراری به مدار آب‌رسانی شهرکرد»، بخش زیادی از مشکلات برطرف شود.

احمد راستیه به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«از امروز با کاهش بحران آب در شهرکرد مواجه خواهیم بود و طی روزهای آینده نیز بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.»

به گفته راستینه، ۶۰ درصد آب شرب مردم شهرکرد از خط انتقال آب کوهرنگ تأمین می‌شده که با وقوع سیلاب، این خط انتقال آب دچار مشکل شده است:

«با بالا رفتن شدید کدورت آب، عملا امکان استفاده آب شرب از چشمه کوهرنگ برای شهرکرد سلب شد.»

او با انتقاد از عملکرد اداره آب و فاضلاب استان چهارمحال و بختیاری، مشکل اصلی را این مسأله عنوان کرد که شرکت آبفا از سال ۱۳۹۴ تاکنون و در طول هفت سالی که این خط انتقال آب فعال شده، تصفیه‌خانه‌ای برای مرکز استان پیش‌بینی نکرده است:

«به علت عدم وجود تصفیه‌خانه، با بالا رفتن کدورت آب این خط آب از مدار آب‌رسانی شهرکرد خارج شد.»

نماینده شهرکرد در مجلس به اقدام‌های انجام شده برای برطرف کردن مشکل آب این شهرستان اشاره کرد و گفت که در طول یک هفته گذشته، «تلاش‌های بسیاری» از سوی وزارت نیرو انجام شده است:

«همچنین پیگیری‌هایی صورت گرفت تا بتوانند با ایجاد یک خط انتقال آب اضطراری مشکل ایجاد شده را برطرف کنند. با توجه به نظارت میدانی که طی روزهای گذشته داشته‌ام، مقرر شد تا از شب گذشته حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از محل چاه‌های آب کشاورزان و خط انتقال آب اضطراری که از طرح‌های کشاورزان تأمین شده، به خط آب‌رسانی شهرکرد اضافه شود تا بخشی از مشکلات آب این شهر برطرف شود.»

در روزهای گذشته مسئولان تلاش کرده‌اند تا با استفاده از تانکر به این منطقه آب‌رسانی کنند که این تانکرها در مرکز شهر قرار گرفته‌اند و مردم باید برای تهیه آب به مرکز شهر بروند. این در حالی‌ست که در جریان اعتراضات امروز معترضان، تانکر آبی در میان معترضان دیده می‌شود که آب از آن روی زمین می‌ریزد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته راستیه اما شرکت آب و فاضلاب (آبفا) در استان چهارمحال و بختیاری در «برآورده نکردن دقیق نیاز آب شهرکرد» و همچنین «پیش‌بینی نکردن خط پدافندی برای شهرکرد به عنوان مرکز استان» مقصر است که باعث ایجاد بحران آب در این شهر طی روزهای گذشته شده است:

«ضعیف بودن زیرساخت‌های انتقال و عدم وجود تصفیه‌خانه برای مرکز استان موجب شده که ما در فصول مختلف سال دچار مشکل در تأمین آب شویم؛ در زمستان به علت یخ‌زدگی خط انتقال آب با قطع آب در شهرکرد مواجه شدیم و امروز نیز به علت سیل.»

اعتراض‌ها به بی‌آبی در چهارمحال و بختیاری اولین بار نیست که شکل گرفته است و پیش از این نیز شهروندان به ناکارآمدی مدیریت آب در این استان اعتراض کرده‌اند.

آذر ماه سال گذشته و فروردین‌ ماه امسال، گروهی از شهروندان این استان با در دست گرفتن پلاکارد‌هایی با شعارهای اعتراضی از جمله «مرگ بر مافیا»، در شهرکرد تجمع کردند و در اعتراض به طرح‌های انتقال آب از این استان شعار دادند.

از جمله این طرح‌ها، طرح تونل گلاب است که قرار است آب سرشاخه‌های زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری را به کاشان منتقل کند.

سال گذشته نیز زمانی کشاورزان اصفهان در اقدامی بی‌سابقه به مدت دو هفته در بستر زاینده‌رود تحصن کردند که این اعتراضات به استان چهارمحال و بختیاری هم کشیده شد.

به گفته مسئولان چهارمحال و بختیاری، اکنون این استان با خشک‌سالی بی‌سابقه‌ای مواجه است. مسئولان خود معترف‌اند که هم‌اکنون در چهارمحال و بختیاری بیش از ۲۰۰ روستا و مخازن پنج شهرک صنعتی استان با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.