ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروهی از شهروندان در حمایت از سپیده رشنو: «ما نه مجرم هستیم و نه متخلف»

گروهی از شهروندان با امضای بیانیه‌ای بازداشت، شکنجه و اعترافات اجباری سپیده رشنو را مجکوم کردند و به تداوم چهار دهه پوشش اجباری زنان اعتراض کردند. آنها یادآور شدند آنچه برای سپیده رشنو اتفاق افتاد، ممکن است برای هر زن دیگری در ایران اتفاق بیافتد.

گروهی از شهروندان، فعالان مدنی و فعالان حقوق زنان با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از سپیده رشنو، شهروند معترض به حجاب اجباری، نسبت به آن‌چه بر او گذشته، از جمله شکنجه، تحت فشار قرار دادن برای اعتراف اجباری و نیز چهار دهه سرکوب زنان به عرصه‌های مختلف و پوشش اجباری اعتراض کردند.

امضاکنندگان این بیانیه هم‌چنین به آن‌چه «پولی‌سازی آزادی و جریمه مالی برای انتخاب پوشش» نامیده‌اند، اعتراض کرده‌اند.

در این بیانیه آمده برای بیان ستم بر زنان لازم نیست چهار دهه پوشش اجباری و حذف از فضای عمومی را مرور کرد:

«شاید اگر تنها به تیر ماه گذشته بازگردیم کافی باشد. به یک روز گرم که ممکن بود هر کدام از ما با خستگی روزمره و کلافه از کار، با یک روسری که حتی بر شانه‌هایمان هم سنگینی می‌کرد، در شهر در حال رفت‌و‌آمد باشیم. و ممکن بود هر لحظه کسی به خودش اجازه بدهد که به ما بگوید «حجابت مناسب نیست». در این لحظه ممکن بود هرکدام از ما چنان خشمگین شویم و چنان فریاد بزنیم که تا چند لحظه پیش، از خود انتظار نداشتیم. بعد هم ممکن بود که بازداشت شویم، شکنجه فیزیکی شویم، به اجبار‌ جلوی دوربین نشانده شویم، به سودجویانی که آزادی زنان تنها بخشی از کسب‌و‌کارشان است منسوب شده و فریب‌خورده نامیده شویم و… این‌ها بخشی از اتفاقاتی است که سپیده رشنو از سر گذراند و ممکن بود هرکدام از ما سپیده رشنو باشیم. ممکن بود یکی از اعضای خانواده‌ ما یا یکی از دوستان ما جای او باشد.»

نویسندگان این بیانیه ضمن یادآوری اتفاقی که برای سپیده رشنو افتاد، متذکر شدند چنین اتفاقی «از آنها نیز دور نیست» و اعلام کرده‌اند وظیفه خود می‌دانند نسبت به این شرایط اعتراض کنند.

آنها علاوه بر اعتراض به پوشش اجباری، به روند رسیدگی غیرقانونی، شکنجه، آسیب فیزیکی، بازجویی، اعتراف اجباری، حبس و مجرم‌دانستن زنانی که برای ابتدایی‌ترین حقوق خود، یعنی حق پوشش مبارزه می‌کنند و تن به اجبار نمی‌دهد، اعتراض کردند.

در پایان این بیانیه آمده است:

«اما نه مجرم هستیم و نه متخلف، ما کسانی هستیم که با دیدن چشمان کبود سپیده رشنو نه‌تنها یک پا به عقب نمی‌رویم، بلکه با یک‌دیگر فریاد می‌زنیم: رهایی، حق ما و قدرت ما در جمع ماست.»

سپیده رشنو، شهروند معترض به حجاب اجباری در ماجرای اتوبوس بی‌آرتی که به بهانه «هتاکی و ضرب و شتم یک زن آمر به معروف» بازداشت شده بود، طبق گزارش هرانا ۳۰ تیرماه با علائمی از خون‌ریزی داخلی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده بود.

سپیده رشنو پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده بود و در تاریخ ۸ مردادماه ویدئویی از اعترافات اجباری او توسط خبرگزاری صدا و سیما منتشر شد و آثار شکنجه در او هویدا بود.

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ خبر داده که کیفرخواست سپیده رشنو به او ابلاغ شده است. طبق این خبر، مفاد پرونده، اتهامات و ادله انتسابی پرونده سپیده رشنو شامل «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌نشین» و «فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی» و «تشویق مردم به فساد و فحشا» است.

سپیده رشنو، متولد ۱۳۷۳، دانشجو، شاعر و ساکن یکی از خوابگاه‌های دانشجویی در تهران و اهل خرم‌آباد است.

لیست کامل امضاها را اینجا مشاهده کنید.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.