ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فضاپیمای «آرتمیس ۱» با حضور هزاران نفر به سمت ماه پرتاب می‌شود

سه آدمک آزمایشی برای اندازه‌گیری ارتعاشات، شتاب و تشعشعات، شش هفته در فضاپیمای «آرتمیس ۱» هستند. پس از این مأموریت، «آرتمیس ۲»، فضانوردان را بدون فرود بر سطح ماه به مدار ماه خواهد فرستاد. اگر این دو ماموریت با موفقیت انجام شود، ناسا قصد دارد فضانوردان، از جمله نخستین زن را به ماه بازگرداند.

۵۰ سال پس از آخرین مأموریت آپولو، «آرتمیس ۱»، قدرتمندترین فضاپیمای آژانس فضایی آمریکا (ناسا) با انفجار موشک ۳۲ طبقه‌ای موسوم به «سامانه پرتاب فضایی» بدون سرنشین (SLS) در ساعت ۸ و ۳۳ دقیقه صبح دوشنبه ۷ شهریور / ۲۹ اوت (۱۲ و۳۳ دقیقه به وقت گرینویچ) از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا پرتاب خواهد شد.

انتظار می‌رود ده‌ها هزار نفر، از جمله کامالا هریس، معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا، این مراسم را از نزدیک تماشا کنند. هتل‌های اطراف کیپ کاناورال برای این رویداد رزرو شده‌اند.

بیل نلسون، مدیر ناسا روز شنبه گفت ما اکنون نسل «آرتمیس» هستیم.

هدف از این پرواز شش هفته‌ای آزمایش این سامانه و کپسول خدمه «اوریون» آن است که در بالای موشک قرار دارد. این کپسول به دور ماه می‌چرخد ​​تا ببیند در آینده‌ای نزدیک قادر خواهد بود انسان‌ها را به مناطقی از فضا که تاکنون پای بشر به آن نرسیده حمل کند.

در فضاپیمای «آرتمیس ۱» به جای فضانوردان، سه آدمک آزمایشی برای سنجش ارتعاشات، شتاب و تشعشعات که در اعماق فضا بزرگترین خطرات برای انسان هستند، به کپسول بسته شده است.

ترکیب «اس‌ال‌اس ـ اوریون» با ارتفاع ۹۸ متر جانشین سفینه آپولو در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ است. سفینه «اس‌ال‌اس» قوی‌ترین و پیچیده‌ترین سفینه جهان و بزرگترین سامانه پرتاب عمودی جدید ناسا از زمان پرواز «ساتورن ـ ۵» برای آپولو است.

«آرتمیس ۲»، مأموریت بعدی ناسا، فضانوردان را بدون فرود بر سطح ماه به مدار ماه خواهد فرستاد. اگر دو مأموریت اول و دوم آرتمیس با موفقیت انجام شود، ناسا قصد دارد فضانوردان را به ماه بازگرداند، از جمله در اوایل سال ۲۰۲۵ نخستین زن قدم بر سطح ماه خواهد گذاشت.

سفر به ماه با «آپولو ۱۱» در سال ۱۹۶۹ آغاز شد و پس از آن‌که ۱۰ فضانورد طی پنج مأموریت به ماه اعزام شدند، آخرین کسانی که بر روی ماه قدم گذاشتند، تیم دو نفره «آپولو ۱۷» در سال ۱۹۷۲ بود.

مأموریت آرتمیس ایجاد یک پایگاه طولانی‌مدت در ماه به‌عنوان سکویی برای سفرهای بلندپروزانه فضانوردان به مریخ است، هدفی که مقام‌های ناسا گفته‌اند دست‌کم تا اواخر دهه ۲۰۳۰ به طول خواهد انجامید.

جک برنز، فیزیکدان و اخترشناس دانشگاه کلرادو گفت آرتمیس از فن‌آوری جدیدی استفاده خواهد کرد که در طول مأموریت آپولو در دسترس نبود.

جف اسپولدینگ، مدیر ارشد ناسا گفت: «همه چیز خوب است. ما هیجان‌زده هستیم، سفینه آماده است و همه چیز عالی به‌نظر می‌رسد.»

اگرچه روز شنبه در محل رعد و برق و طوفان وجود داشت اما اسپالدینگ گفت هیچ مسئله نگران‌کننده‌ای دیده نشده است. ناسا نیز اعلام کرد که هیچ آسیبی به فضاپیما یا تأسیسات پرتاب وارد نشده است.

اگر ساعت شمارش معکوس به هر دلیلی متوقف شود، ناسا دوم و پنجم سپتامبر را به‌عنوان تاریخ پرتاب جایگزین تعیین کرده است.

هیجان تماشاگران در کیپ کاناورال محسوس گزارش شده است و انتظار می‌رود ۱۰۰ هزار نفر در مراسم پرتاب شرکت کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.