ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چه کسی گربه‌های پارک لاله را کشت؟

گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از کشتار گربه‌های پارک لاله تهران خبر می‌دهند. هنوز مشخص نیست این کشتار چگونه انجام شده و آیا دست مدیریت پارک در کار است یا خیر.

پنج‌شنبه ۱۷ شهریور ویدئویی دردناک از کشتار گربه‌های پارک لاله در صفحه اینستاگرامی اختصاص‌‌داده‌شده به این گربه‌ها از سوی کاربران اجتماعی منتشر شد.

در شرح گذاشته‌شده در این ویدئوی اینستاگرامی آمده است:

«گل‌های عزیز لاله که همگی در این چند روز مسموم شد و پرکشیدند. توسط چه کسی؟ نمی‌دانیم. اما دقیقا اتفاقی که در پارک قزل قلعه افتاده بود در پارک لاله در حال رخ دادن است.»

دو سال پیش در چنین روزهایی صفحه «دیده‌بان گربه‌های ایران» در فیسبوک گزارش داد که «بیست و پنج گربه واکسینه و عقیم شده درپارک قزل قلعه با شکنجه کشته شده اند».

این صفحه گزارش داده بود که «دشمنی با گربه‌ها» روز به روز در حال افزایش است و کشتار گربه‌ها به دلایل واهی همچون زیادی گربه‌ها یا پرنده‌کشی رخ می‌دهد. گزارش این صفحه نشان می‌داد که احتمالاً‌ به شکلی غیرنظام‌مند گربه‌ها در قزل قلعه کشته شده اند. اما آیا در پارک لاله چنین چیزی رخ داده؟

با اینکه مشخص نیست مسئولیت مسموم کردن گربه‌ها در پارک لاله با کیست،‌ در گزارش صفحه اینستاگرامی «گربه‌های پارک لاله» اشاره شده که «سرپناهی که با مجوز برای گربه‌های لاله ساخته شده بود به دستور مدیر فعلی پارک لاله اقای ترابی تخریب شده.»

تصویری از ویدئوی منتشرشده در صفحه اینستاگرامی گربه‌های پارک لاله

این صفحه از کاربران خواسته که برای یافتن عاملان این جنایت کمک کنند. یکی از کاربران در کامنتی پای این ویدئو نوشته:

«کیان هستم ‌روزهای زوج با گروه و دوستان برای غذارسانی درخدمتشون هستم این بچه‌ها که همگی مسموم شدن محدوده دفتر مدیریت بهشون سم دادن یه موردم چندروز پیش خودم دیدم که بچه صورتش ورم کرده بود و از دهنش کف میزد بیرون دقیقا درب دفتر ...برای جلوگیری از این مسائل من همه جوره هستم منتهی نیاز به کمک دوستان هم هست.»

در سال‌های گذشته حیوان‌آزاری در ایران بارها خبرساز شده است. کشتار سگ‌های پناهگاه یا دیگر سگ‌های ولگرد،‌ بدرفتاری در نگهداری از حیوانات در باغ‌وحش‌ها،‌ بدرفتاری با حیوانات در سطح شهر یا روستا،‌ از موارد خبرساز این‌چنینی بوده اند.

در ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) درباره جرم حیوان‌کشی آمده است:

هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده است ‌را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم‌خواهد شد.

در ماده بعدی یعنی ۶۸۰ هم چنین مجازاتی درنظرگرفته شده:

هر کس بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید به حبس از سه‌ ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از ۲۰ میلیون ریال تا ۲۵۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

کارشناسان حقوق حیوانات اما این ماده‌ها را کافی نمی‌دانند. محمد امین بصیری، وکیل دادگستری به «ایمنا» دراین‌باره می‌گوید:

«با نگاهی به متن این دو ماده مشخص می‌شود این قانون عملاً حیوان آزاری به معنای واقعی خود را جرم انگاری ننموده و با یک نگاه حداقلی صرفاً مسموم، تلف و ناقص کردن حیوان و شکار غیرمجاز آن را جرم و برای آن مجازات تعیین کرده است.»

به گفته بصیری،‌ پیش‌نویس قوانین بهتر آماده شده اما در انتظار تصویب است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.