ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ملا عمو»‌ و «شکوفه‌های آسمانی»‌اش

اکبر فلاح‌زاده- یکی از برنامه‌های تبلیغی تازه‌ برای کودکان و نوجوانان «عمو روحانی» و «شکوفه‌های آسمانی» است. حکومت چه اهدافی را از چنین برنامه‌هایی در نظر دارد؟

 ما به‌طور سنتی آخوندها را در قم، در مساجد یا هنگام کفن و دفن میت می‌دیدیم. تا پیش از انقلاب، معمولاً در جایی که زندگی و شور و شعف و شادی جریان داشت، از ملاها خبری نبود. تنها جای مبارکی که پیدایشان می‌شد، در مجالس عروسی بود که در این مجالس هم زود خطبه عقد را می‌خواندند و رقص و پایکوبی که شروع می‌شد، پولشان را می‌گرفتند و فلنگ را می‌بستند. حالا جمهوری اسلامی می‌خواهد ملاها را درست به همین جاها بفرستد: به مکان‌های جشن و سرور؛ به استادیوم‌های ورزشی و به تفریحگاه‌ها.

راه‌اندازی رشته «تربیت مُبلغ» برای واحدهای دانش‌آموزی و حضور مشاوران مذهبی در مدارس

این مکان‌ها محل فراغت و پناهگاه مردم است تا از دست مزاحمت‌های حکومت لختی بیاسایند. اما قرار است که درست در همین جاها آخوندها بر آنها نازل شوند به این بهانه که تربیت و هدایت‌شان کنند.

 در مساجد و مدارس و دانشگاه‌ها و ادارت و از طریق برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مردم بیست و چهار ساعته هدایت و راهنمایی می‌شوند، اما حکومت این مقدار تبلیغات را هنوز کم می‌داند و برای جلوگیری از هر گونه تخلف و انحراف به انحاء مختلف وارد زندگی خصوصی مردم می‌شود و به ویژه به کودکان و نوجوانان و جوانان بند می‌کند. حکومت آنها را سرمایه خودش می‌داند و مطابق برنامه‌هایی که اخیراً تدوین کرده است، می‌خواهد به ورزشگاه‌ها هم وارد شود و به پارک‌ها و به محل بازی کودکان هم سرک بکشد تا هیچ‌جا و هیچ نقطه‌ای از قلمرو ولایت از هدایت خالی نماند.

به همین منظور تمهیدات مختلفی در همه زمینه‌ها اندیشیده شده است:

 تربیت مُبلغ برای واحدهای دانش‌آموزی

«ملا عمو»‌ و «شکوفه‌های آسمانی»‌اش

راه‌اندازی رشته «تربیت مُبلغ» برای واحدهای دانش‌آموزی و حضور مشاوران مذهبی در مدارس یکی از این تمهیدات است.

به گزارش ایلنا، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همكاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش از نظام‌مند شدن آخوندها در مدارس تحت عنوان مشاور مذهبی خبر داد. وی تصریح كرد:‌ «اگرچه روحانیون به عنوان مشاور مذهبی در مدارس حضور دارند اما تاكنون قانون و شیوه‌نامه‌ای برای آن تدوین نشده است و به دنبال این هستیم تا به صورت قانونمند از وجود روحانیون به عنوان مشاور مذهبی در مدارس استفاده شود.»

این تبلیغات برای زمانی است که  مدارس دایر است، اما برای زمان تعطیلات هم کار تبلیغ را تعطیل نمی‌کنند.

 حسین هژبری، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس، «توانا» گفته است: «غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و برنامه‌ریزی صحیح، اصولی و هدفمند برای هدایت رفتاری و شکوفا کردن استعدادهای خدادادی آنها از مهم‌ترین ارکان فلسفه وجودی نظام تعلیم و تربیت است.»

وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان در سال ۹۲ به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها گفت: «اهداف این دستورالعمل شامل غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان به منظور رشد همه‌جانبه شخصیت آنها، استمرار فعالیت‌های پرورشی سال تحصیلی در ایام تابستان و ارتقای سطح دانش و بینش اعتقادی، علمی، اجتماعی، مهارت‌های فنی، حرفه‌ای، فرهنگی و هنری دانش‌آموزان است.»

ارتقای «بینش اعتقادی» آن هم در زمانی که بچه‌ها کلافه از درس و مدرسه می‌خواهند خستگی در کنند، بنا بر هرگونه بینشی به جز بینش تحمیلی دینی، کاری غلط و حتی مضحک به‌نظر می‌رسد.

حضور آخوندها در استادیوم‌های فوتبال

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان از حضور آخوندها به عنوان مشاوران فرهنگی در جمع تماشاگران چهار بازی لیگ برتر فوتبال کشور خبر داد.

۵۰ آخوند برای هدایت جوانان، هنگام بازی ایران با کره جنوبی به ورزشگاه آزادی اعزام شدند.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت، «ابنا»، سید باقر پیشنمازی در اولین گردهمایی آموزشی فرهنگی مربیان ورزشی استان سمنان با بیان اینکه حضور آخوندها به عنوان مشاوران فرهنگی در استادیوم‌های مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور ادامه دارد، گفت: «این امر در بازی‌های قبلی با استقبال تماشاگران روبه‌رو بوده است. از جمله در بازی فوتبال بین ایران و ازبکستان ٧٠ روحانی مبلغ برای مشاوره با جوانان در ورزشگاه حاضر  بودند.»

وی همچنین اضافه کرد: «روحانیان مشاور در زمینه‌های مختلف که شامل ازدواج، احکام دینی، سبک زندگی و شبهات ادیان  و... با جوانان صحبت می‌کنند و پاسخگوی سؤالات آنها هستند.»

پیشنمازی از حضور جوانان قبل از شروع بازی و اوقات فراغت آنها در استادیوم خبر داد و گفت: «از روحانیان ورزشکار به عنوان مشاور استفاده شده است و این امر باعث رضایت جوانان است.»

لازم است توجه کنیم که عنوان «روحانی» برای آخوندها جدید است و از فرهنگ مسیحی به فرهنگ اسلامی راه یافته. حرفه و موضوع درس و بحث آخوندها، بر خلاف معتکفان در صومعه‌های مسیحی، به شدت «زمینی» بوده و به امر روحانی ربطی نداشته، چنانکه موضوع بخش اعظم کتاب‌های فقهی، معاملات، رابطه جنسی، خورد و خوراک و این‌گونه مسائل «غیر معنوی» بوده است. به روحانی در گذشته «شیخ»، «فقیه»، «مفتی»، «آقا»، «آخوند» یا «ملا» می‌گفتند.

کتک زدن آخوندهای ناهی از منکر توسط مردم

در هر حال مقداری از «رضایت» جوانان از کارهای تبلیغی آخوندها را در موارد متعدد در کتک زدن ملایان ناهی از منکر توسط مردم مشاهده کرده‌ایم. هنوز هم در یوتیوب فیلم دختر جوانی که یک ملای فضول را ادب می‌کند و مردم هم این صحنه را با تحسین تماشا می‌کنند، در دسترس قرار دارد.

به یک نمونه دیگر از این رویدادها به نقل از خبرگزاری مهر ( ۱۳۹۱/۶/۲۷) توجه کنید:

پیش‌نماز شهمیرزاد که از دختران کتک خورد.

بعد از تعطیلات دو روزه عید فطر برای چندمین بار متوالی و این‌بار در شهر کوچکی مثل شهمیرزاد (توابع شهرستان مهدی‌شهر در استان سمنان) شاهد ضرب و شتم حجت‌الاسلام سید علی بهشتی، آمر به معرف و ناهی از منکر بودیم.

به گزارش مهر، این پیش‌نماز مسجد جامع شهمیرزاد (در استان سمنان) در خصوص چگونگی ضرب و شتم خود توسط دو دختر بدحجاب می‌گوید: «از آنجایی که قصد داشتم بعد از ماه رمضان نیز در مسجد به روی مؤمنان بسته نشود، برای اقامه نماز ظهر عازم مسجد شدم. دو دختر جوان در حال گذر بودند که یکی از آنها بد‌حجاب بود. محترمانه تذکر دادم: "خانم خودت را بپوشان" که در جوابم گفت: "تو چشمات رو ببند". این حرف برای من بسیار سنگین و ناراحت‌کننده بود.

در آن لحظه متأسف شدم که بد‌حجاب‌ها خواسته باشند به افراد متدین امر کنند چشمهایشان را ببندید، دوباره تذکر دادم اما نه تنها خودش را نپوشاند، بلکه به من توهین هم کرد. از او خواستم توهین نکند اما شروع به فریاد زدن و تهدید کردن کرد و عاقبت هم مرا هل داد و به زمین انداخت.»

این آخوند در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که اگر بار دیگر به منکری بربخورد، آیا باز هم جرأت دارد امر به معروف کند،گفت: «وظیفه‌ به این مهمی، هیچ‌وقت از دوش کسی ساقط نمی‌شود.»

بنا به همین گزارش، اتفاقاتی نظیر این حادثه کم نیست. پیش از این حجت‌الاسلام سید محمود مصطفوی منتظری در خیابان ۳۰ متری نیروی هوایی تهران، حجت‌الاسلام فرزاد فروزش امام جماعت دانشگاه علوم پزشکی تهران در خیابان شریعتی پایتخت، یک آخوند دیگر در منطقه تهران‌پارس و حاج آقا خیراندیش، مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، همگی به‌خاطر انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر کتک خورده‌اند و در برخی موارد دچار صدمات جبران‌ناپذیری شده‌اند.

همین فضولی‌ها در کار مردم و واکنش خشمگینانه جوانان به ملاها بوده است که ظاهراً سبب تغییر منش و برنامه‌های آنها در امر هدایت جامعه شده است.

گروه فرهنگی تبلیغی «شکوفه‌های آسمانی»

کودکان خردسال هم بی‌نصیب نماندند.

ملاها البته پارک‌ها و بچه‌های خردسال را هم از تبلیغ و هدایت بی‌نصیب نگذاشته‌اند. به گزارش خبرگزاری‌های حکومتی (۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲) «عمو روحانی» با حضور در میان کودکان و اجرای برنامه با همکاری کودکان و برپایی مسابقه و ارائه جایزه به آنها، فضایی خاطره‌انگیز را برای کودکان ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مسئول گروه فرهنگی تبلیغی «شکوفه‌های آسمانی» با اشاره به اجرای برنامه‌های «عمو روحانی» در بوستان‌ها و پارک‌های تهران و قم، از استقبال گسترده کودکان از این برنامه خبر داد.

گروه فرهنگی تبلیغی «شکوفه‌های آسمانی» از سال ۹۰ به صورت رسمی کار خود را برای کودکان از سنین ۴تا ۹سال آغاز کرده است.

مسئول گروه فرهنگی تبلیغی «شکوفه‌های آسمانی» با اشاره به فعالیت‌های این گروه تبلیغی در استان‌های تهران و قم، گفته است: «البته [این گروه] در کنار برگزاری برنامه‌های تخصصی کودکان، برای نوجوانان نیز برنامه‌های مختلف فرهنگی برگزار کرده. برنامه‌های این گروه در قالب‌های ویژه‌برنامه، جُنگ‌های شادی، برگزاری جشن تکلیف برای دختران و اجرای جُنگ‌های شادی برای خردسالان برگزار شده است.»

وی در ادامه این گزارش می‌گوید: «نمایش‌های عروسکی نیز از دیگر فعالیت‌های این گروه است که با این روش بسیاری از معارف دین و اسلامی در قالب بازی عروسکی به کودکان ارائه می‌شود؛ چرا که اقتضای این سن ایجاب می‌کند که انتقال معارف به صورت غیر مستقیم باشد.»

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌ها در استان تهران گفت: «تاکنون نمایشگاه سبک زندگی اسلامی در فرهنگسرای خاوران، امام‌زاده داود، امام‌زاده عبد‌الله و امام‌زاده صالح بر پا شده و در ماه مبارک رمضان نیز در بوستان ولایت تهران ویژه‌برنامه‌های مختلفی با عنوان "عمو روحانی" برای کودکان اجرا شده است.»

«شکوفه‌های آسمانی» کنایه‌‌ای است آخوندی از دختران «نوتکلیف» (نوبالغ)

 حجت‌الاسلام فرمانی، مسئول گروه فرهنگی تبلیغی «شکوفه‌های آسمانی» درباره چند و چون برگزاری این برنامه تبلیغی گفت: «در این برنامه، "عمو روحانی" با حضور در میان کودکان و اجرای برنامه با همکاری کودکان و برپایی مسابقه و ارائه جایزه به آنها، فضایی خاطره‌انگیز را برای کودکان ایجاد می‌کند.»

به گفته مسئول گروه فرهنگی تبلیغی «شکوفه‌های آسمانی» در شهریور ۹۱ در بوستان علوی قم، طرح «نشاط آسمانی، کودک و عمو ‌روحانی» به مدت ۲۰ شب اجرا شد که ظاهراً با استقبال گسترده مردم همراه بود.

نگفته پیداست که این«استقبال‌های گسترده» اگر اغراق‌‌آمیز و تبلیغی نباشد، به علت بسته بودن محیط و عدم دسترسی مردم به سایر امکات تفریحی است.

فرمانی گفت: «در محل دائمی نمایشگاه حرم حضرت معصومه نیز غرفه‌ای داریم که در آن برنامه‌های مختلف فرهنگی تربیتی برای کودکان برگزار می‌کنیم که با توجه به همجواری این نمایشگاه با حرم، افرادی زیادی از این غرفه دیدن کرده و در برنامه‌های آن شرکت نمودند.»

 به گفته فرمانی ١٥ نفر از مجموع ۴۵نفره این گروه تبلیغی را زنان تشکیل می‌دهند. این گروه همچنین نرم‌افزار «قاصدک» ویژه مربیان کودک و نوجوان را تولید کرده است. در این نرم‌افزار، روش اجرای برنامه برای کودکان با به صورت تصویری و صوتی برای مربیان نشان داده می‌شود.

از این بهتر نمی‌شود مزاحم زندگی مردم شد. اعمال این روش‌ها در دخالت در تمام جنبه‌های زندگی خاص حکومت جمهوری اسلامی نیست و در رژیم های توتالیتر دیگر نیز سابقه داشته است. هدف از اجرای این اعمال بازداشتن زندگی از مسیر عادی و انداختن آن در مجرای هدایت ایدئولوژیک است تا انسانی نوین مطابق نظر و فرهنگ حکام تربیت شود؛ انسانی که خودش فکر نکند و به یک ماشین مطیع دستگاه تبدیل شود و بتوان هر جا که لازم بود پیچ و مهره‌هایش را شل یا سفت کرد تا کاملاً به مهره نظام تبدیل شود.

احزاب فاشیستی مانند حزب نازی نیز قبل از جنگ و استفاده از انسان‌ها به عنوان گوشت دم توپ، از در ورزش و تفریح وارد می‌شدند و در زمان فراغت به سراغ نوجوانان می‌رفتند تا آنها را آموزش دهند و به سمت اهداف ایدئولوژیک خود هدایت نمایند. به این ترتیب «سازمان جوانان» هیتلری پیش از اعزام بچه‌ها به محیط‌های نظامی آنها را حسابی تربیت می‌کرد تا آماده فرمانبری باشند.

همچنین استفاده از اسباب‌بازی‌های ویژه کودکان نیز شیوه دیگر اشاعه تبلیغات نژادی و سیاسی بین جوانان آلمانی بود. اسباب‌بازی‌ها به عنوان ابزار تبلیغاتی در جهت القای نظامی‌گری در ذهن کودکان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

از سال‌های دهه ۱۹۲۰ به بعد، حزب نازی جوانان آلمان را به عنوان مخاطبان ویژه پیام‌های تبلیغاتی خود هدف قرار داد. در این پیام‌ها تأکید بر آن بود که حزب نازی، نهضت جوانان است: پویا، انعطاف‌پذیر، پیشرو و امیدبخش. به این ترتیب، نظر مساعد میلیون‌ها جوان آلمانی در کلاس‌های درس و فعالیت‌های فوق برنامه به نازیسم جلب شد.

در ژانویه ۱۹۳۳، سازمان جوانان هیتلر (Hitler-Jugend =HJ) فقط پنجاه هزار عضو داشت، که این تعداد تا سال ۱۹۳۵، به بیش از پنج میلیون نفر افزایش یافت و در سال ۱۹۳۹، عضویت در آن اجباری شد.

علی‌رغم پاره‌ای تفاوت‌ها، شباهت زیادی بین اعمال روش‌های تبلیغی بین نازی‌ها و اسلام‌گرایان دیده می‌شود. هدف از آموزش و پرورش در حکومت رایش سوم، القای جهان‌بینی ناسیونال سوسیالیستی به دانش‌آموزان بود. تغییر جهت‌دار کتب درسی و پاکسازی معلمان و اقداماتی از این دست در جمهوری اسلامی نیز با هدف القای ایدئولوژی صورت گرفته است.

از اینها گذشته جمهوری اسلامی از تجارب دیگری از جمله در کره شمالی استفاده کرده و با به‌کارگیری وسایل جدید ارتباطی و با ترکیب روش‌های گوناگون و افزودن بار اسلامی به آنها به شیوه تبلیغی مورد نظرش دست یافته است.

در این راه ملایان هر جا با مقاومت مردم روبرو شوند و لازم باشد انعطاف هم نشان می‌دهند. اعزام آخوندها به ورزشگا‌ه‌ها و برنامه تبلیغی «عمو روحانی» و اعزام «ملاعمو»ها به پارک‌ها از نشانه‌های این انعطاف و تلاش برای تطبیق خود با روحیات زمانه است. اما از آنجا که صرفاً با تبلیغ آبی گرم نمی‌شود، بعید است که بتوان با این ادا و اطوارهای تبلیغی رضایت خاطر مردم را جلب کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهادر

    در مورد کتک زدن ناهیان از منکر که نوشتین ، باید بگم این برخوردها در ماه رمضان بیشتر شده و مردم دو تا از زنهای ناهی از منکر و ادب کرده اند

  • kermanshahi

    فعلا که یک ملای دیگر را کرده اند رییس جمهور. این ملت درست بشو نیست

  • jahanban

    آخونودا خیلی‌ دارن شادی می‌‌کنن از پیروزی تیم ملی و از حالا بلیطهای جام جهانی براشون رزرو شده که برن اونجا ارشاد و تبلیغ کنن !!

  • محسن

    آقاجان کجای کارید. یه آخوند دیگرو باز انتخاب کرده ملت که بازم توی کاراشون دخالت کنه و ٤ سال دیگه بدبختشون کنه اسمشم گزاشتن پیروزی. وقتی خود مون بدبختی خودمون رو انتخاب می کنیم چرا دیگه شکایت می کنیم ؟!!

  • آرش

    آقا این آخوندا تا توی اتاق خواب مردم هم اگه دستشون برسه سرک می کشن تا ببینند که مردم چکار می کنن. حکومت های فاشیستی هم جرات بعضی از این فضولی ها رو به خودشون نمی دادن.

  • Nahavandy

    (از این بهتر نمی‌شود مزاحم زندگی مردم شد. ) دقیقا همینطوره.