ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش رسانه‌های حکومتی به قتل مهسا امینی: «یک اتفاق» بود، فضای مجازی را ببندید

اعتراضات مردمی به قتل مهسا امینی تا نیمه شب شنبه ۲۶ شهریور ادامه داشت. پلیس ده‌ها معترض را بازداشت کرد. رسانه‌های حکومتی قتل این شهروند را «یک اتفاق» توصیف کرده‌اند و خواستار برخورد با معترضان شده‌اند.

۴۸ ساعت پس از اعلام خبر قتل مهسا (ژینا) امینی در بیمارستان کسری ایران، رسانه‌های وابسته به نهادهای حکومتی ایران، این واقعه را «دروغ‌پردازی» و «شایعه‌سازی هدفمند» علیه نظام دانستند و از عملکرد پلیس دفاع کردند.

کیهان به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در این روزنامه پلیس را «مظلوم» خواند و از قوه قضاییه خواست با افرادی که «بدون سند و با اهداف مغرضانه یا خودنمایی آرامش روانی جامعه را هدف می‌گیرند» و «نظام را به دروغ به شکنجه یک دختر جوان متهم می‌کنند»، برخورد کند.

این روزنامه واکنش‌های اعتراضی به این واقعه را «نوعی عقده‌گشایی و فرصت‌طلبی برای هجمه علیه نظام» توصیف کرد و در ادامه معترضان به خشونت علیه زنان را افرادی نامید که «تلاش می‌کنند با بهره‌برداری از حادثه تلخ و ناگوار فوت مهسا امینی مقابله با بدپوششی و عمل کردن پلیس به وظیفه قانونی خود رد برخورد با هنجارشکنی و زیر پا گذاشتن قانون را ناموجه جلوه دهند.»

کیهان در بخش دیگری از شبه گزارشی در دفاع از عمل‌کرد نظام جمهوری اسلامی در خشونت‌ورزی علیه زنان که به گرفتن جان مهسا امینی انجامید، فضای مجازی را به تأسی از علی خامنه‌ای «رها و یله» توصیف کرد که به ادعای این روزنامه به جولانگاه «دروغ‌پردازان و دامن زدن به شایعات» بدل شده است و خطاب به مسئولان نوشت «آیا برای این شرایط نباید کاری کرد؟».

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، فروردین ۱۴۰۰ فضای مجازی کشور را «ول» توصیف کرده بود و به مسئولان دستور داده بود فضای مجازی را مدیریت کنند. به دنبال سخنان او گروهی از نمایندگان مجلس طرحی با عنوان صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی را تدوین کردند. این طرح در مجلس تصویب نشد اما شورای عالی فضای مجازی بخش‌هایی از آن را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد.

روزنامه دولت: یک اتفاق بود

ایران، ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی نیز در واکنش به قتل حکومتی مهسا امینی، آن را «یک اتفاق» خواند و مدعی شد این اتفاق «در پهنه گسترده کارنامه پلیس امنیت اخلاقی، نظیر و شبیهی ندارد». این ادعا در حالی در روزنامه رسمی دولت مطرح شده که پیش از این نیز چند تن از شهروندان در بازداشتگاه‌های نیروی انتظامی کشته شده بودند. ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس و زهرا بنی‌یعقوب تنها دو تن از کشته‌شدگان در بازداشتگاه‌های نیروی انتظامی هستند.

این روزنامه واکنش‌های معترضانه به خشونت پلیس را «مبالغه‌آمیز» و «بی‌ انصافی» عنوان کرد و در ادامه نوشت: «نباید از یک حادثه ناخواسته و غیرارادی، «نتایج ساختاری» گرفت و هیجان‌زده و ناموجه، «روندها» را ناصواب معرفی کرد».

روزنامه ایران در دفاع از اقدام پلیس در خشونت‌ورزی علیه زنان، برخورد خشن با زنان مخالف حجاب اجباری را «فرایند اصلاح اجتماعی» توصیف کرد و مدعی شد «نیروی انتظامی، به‌واقع در پی اصلاح اجتماعی به‌صورت «عمیق» و «ماندگار» است و نمی‌خواهد «دافعه حداکثری» بیافریند.»

امام جمعه کاشان: نباید نظام مورد هجمه قرار بگیرد

علی احتشامی، امام جمعه کاشان هم شامگاه شنبه ۲۶ شهریور در واکنش به اعتراضات به جان‌باختن مهسا امینی که پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد در بیمارستان کسری تهران اتفاق افتاد، گفت که «این [واقعه] نباید باعث شود تا نظام و آرمان‌های جمهوری اسلامی توسط عده‌ای مورد هجمه قرار گیرد.»

نماینده مجلس: ضرب و شتم در بازداشتگاه صحت ندارد

نزدیکان مهسا امینی گفته‌اند که او از سوی پلیس ضرب و شتم شده است. پلیس ایران اما همچنان منکر این رفتار است و مدعی شده که مهسا امینی به دلیل عارضه قلبی جانش را از دست داده است.

سازمان پزشکی قانونی ایران صبح ۲۷ شهریور، در یک بیانیه مدعی شد «در رسیدگی به این پرونده بررسی دقیق و کاملی در معاینه و کالبدگشایی صورت گرفت و تمامی معیارها و شاخص‌های تعیین علت فوت، معاینه ظاهری و اعضای داخلی بدن انجام و نمونه‌های لازم از بافت‌ها و اعضای داخلی بدن برداشته و به آزمایشگاه‌های تخصصی ارسال شد».

این سازمان وعده کرده است «به مجرد حصول نتیجه»، گزارش علت جان باختن مهسا امینی را به نهاد قضایی تحویل دهد.

در حالیکه پزشکی قانونی هنوز نتیجه بررسی های خود را اعلام نکرده است، محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش پزشکی قانونی، ضرب و شتم مهسا امینی تائید نمی‌کند.

بازداشت معترضان در کردستان

پیکر مهسا امینی که پس از چهار روز کما، جمعه ۲۵ شهریور در بیمارستان کسری تهران جانش را از دست داد، شنبه در فضای امنیتی و همراه با اعتراضات گسترده در سقز خاکسپاری شد.

نیروهای امنیتی در سقز و سنندج به مردمی که در واکنش به این واقعه به خیابان آمده بودند، یورش بردند. سازمان های حقوق بشری و رسانه‌های نزدیک به فعالان کرد گزارش کرده‌اند در جریان این اعتراضات دست‌کم دو تن مجروح و چندین تن بازداشت شده‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

معاون امنیتی استاندار کردستان شامگاه شنبه ۲۶ شهریور مصدومیت چند تن از معترضان و نیروهای امنیتی را تأیید کرد اما مدعی شد که در جریان این اعتراضات هیچ فردی کشته نشده است. او گفت: «چند نفر که مقابل فرمانداری این شهرستان سنگ پراکنی کرده بودند به صورت سطحی زخمی شده‌اند» و تاکید کرد که «چند مامور انتظامی نیز به صورت سطحی زخمی شده‌ اند ولی حال عمومی همه آنها اعم از مردم و ماموران مساعد است و تحت درمان هستند.»

فعالان مدنی، سازمان همکاری احزاب کردستان و گروه‌های اجتماعی در واکنش به قتل حکومتی مهسا امینی، مردم را به اعتصاب عمومی در روز دوشنبه ۲۸ شهریور فراخوانده‌اند. همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز یک شامگاه ۲۷ شهریور در همبستگی با اعتصاب عمومی و اعتراض به قتل حکومتی به یک توفان توییتری فراخوان داده‌اند.

در توییتر واکنش‌ها به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و هشتگ #مهسا_امینی تا بامداد یکشنبه ۲۷ شهریور از مرز دو میلیون فراتر رفت و با دریافت نزدیک به ۱۱ میلیون لایک رکورد هشتگ فارسی «اعدام نکنید» را شکست. پیشتر در سال ۱۳۹۹ اعتراض‌های به صدور حکم اعدام برای سه تن از معترضان آبان با هشتگ «اعدام نکنید» ترند جهانی شده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.