ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوزاندن ذخیره‌های کشف‌شده سوخت‌های فسیلی ۳,۵ تریلیون تن گاز گلخانه‌ای منتشر خواهد کرد

نخستین بانک داده سوخت فسیلی جهان راه‌اندازی شده است. همزمان کشورهای فقیر خواهان وضع مالیات جهانی بر مصرف‌کنندگان بزرگ سوخت فسیلی برای تأمین مالی مقابله آنها با تغییرات اقلیمی شدند.

نخستین بانک داده سوخت فسیلی در جهان راه‌اندازی شد. سازمان‌های «کربن ترکر» و «دیده‌بان انرژی جهانی» در بیانیه‌ای دوشنبه ۲۸ شهریور با اعلام راه‌اندازی این بانک داده گفتند که بانک داده عمومی جدید «کاملاً شفاف» است و «تولید سوخت فسیلی در سرتاسر جهان» را ردگیری می‌کند.

داده‌های این بانک شامل بیش از ۵۰ هزار میدان گاز و نفت و زغال‌سنگ در ۸۹ کشور می‌شود و ۷۵ درصد تولید جهانی را پوشش می‌دهد.

مارک کامپاناله، بنیانگذار کربن ترکر به آسوشیتدپرس گفته که امیدوارم است این بانک داده باعث قدرتمندترشدن فعالان محیط زیست برای فشار آوردن بر حکومت‌ها شود؛ به ویژه وقتی آنها مجوز جدید برای استخراج سوخت فسیلی صادر می‌کنند.

ذخیره‌های کشف‌شده سوخت فسیلی، فاجعه پنهان آینده

بر اساس بانک داده تأسیس‌شده، مشخص شده است که اگر ذخیره‌های کشف‌شده سوخت‌های فسیلی را بسوزانیم، حجم گازهای کربنی ازادشده بر اثر آن بیشتر از گازهای کربنی منتشرشده پس از انقلاب صنعتی خواهد بود.

بر این اساس،‌ سوزاندن این ذخیره‌های گاز و نفت و زغال سنگ ۳,۵ تریلیون تن گاز گلخانه‌ای در جو آزاد خواهد کرد.

ایالات متحده و روسیه مجموعاً آن قدر ذخیره سوخت فسیلی دارند که می‌توانند جهان را بیش از حد امن ۱,۵ درجه سانتیگراد گرم کنند.

با وجود این‌که دانشمندان پنل تغییرات اقلیمی سازمان ملل بارها گفته‌اند که برای محدود ماندن گرمایش زمین تا سطح ۱,۵ درجه نسبت به پیش از انقلاب صنعتی، باید تا ۲۰۳۰ معادل ۴۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان کاسته شود، تحقق این هدف به دلیل سیاست‌های دولت‌ها و شرکت‌های عظیم چندملیتی هنوز بعید به نظر می‌رسد.

کشورهای فقیرتر: مالیات جهانی وضع کنید

کشورهای فرودست‌تر از سازمان ملل خواستند که مالیاتی مبتنی بر عدالت اقلیمی علیه مصرف‌کنندگان بزرگ سوخت فسیلی وضع شود.

کشورهای فقیر برای آمادگی در برابر پیامدهای گرمایش زمین نیاز به کمک مالی دارند. کشورهای ثروتمندتر که به لحاظ تاریخی نقش بیشتری در انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین داشته‌اند، وعده کمک مالی داده‌اند. این وعده از ۲۰۰۹ داده شده و کشورهای توسعه‌یافته گفته بودند سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای کشورهای آسیب‌پذیر کمک مالی گرد خواهند آورد. این وعده اما تا کنون عملی نشده است.

کشورهای فرودست‌تر حالا پیش‌نویسی برای مذاکره در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته جاری آماده کرده اند. روزنامه بریتانیایی «گاردین» که نسخه‌ای از آن را دیده،‌ گزارش می‌دهد که وضع مالیات جهانی بر مصرف‌کنندگان بزرگ سوخت فسیلی و با چشم‌انداز عدالت اقلیمی یکی از پیشنهادها است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسنک

    واقعا و از صمیم قلب هیچ مایل نیستم که حامل اخبار بد باشم, اما..... طبق ارزیابی های که مورد قبول همگان است اگر دنیا بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم شود, به نقطهء بی بازگشت می رسد. اکنون جهان در میزان ۱.۱ درجه است. یعنی فقط چهار دهم سانتیگراد دیگر لازم است تا.... این گزارش جدید "بانک داده سوخت فسیلی" چشم انداز چندان روشنی ترسیم نمی کند. که البته برخی از متخصصین معتقدند که حتی همین حالاش هم جهان به نقطهء بی بازگشت رسیده و یا بسیار, بسیار نزدیک است. خیام معتقد بود که: چون عمر به سر رسد چه شیرین و چه تلخ پیمانه چو پر شود چه بغداد و چه بلخ می نوش که بعد از من و تو ماه بسی از سَلخ به غٌرّه آید از غره به سلخ اما این جوری که به نظر می رسد, شاید دیگر اصلا نه سَلخی در میان بماند و نه غٌرّه ای! با پوزش بی نهایت از لحن تاریک و تلخ این کامنت. به بزرگی خود ببخشید.