ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 بورل: انتظار نمی‌رود حضور رئیسی در سازمان ملل به حصول توافق برجام کمک کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد مذاکرات در بن‌بست قرار دارد و نمی‌توان انتظار داشت تحولی رخ دهد. وزیر خارجه فرانسه هم با صراحت گفت پیشنهاد بهتری در کار نیست. جمهوری اسلامی همچنان گمان می‌کند گذر زمان به نفعش است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با پولیتیکو اعلام کرد که انتظار نمی‌رود در مجمع عمومی سازمان ملل، حضور ابراهیم رئیسی به دستیابی به توافق کمک کند. بورل در این مصاحبه گفت اتحادیه اروپا همه طرف‌ها را تحت فشار قرار داده است تا در روند احیای برجام، «ده متر نهایی» مسیر را نیز پشت سر گذارند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:

«در سه ماه گذشته، تعامل و روند چندمرحله‌ای رو به پیشرفت داشت و فعالیت طرف‌ها نتیجه را بهبود می‌بخشید. اما در هفته‌های گذشته، چنین نبود و اکنون در بن‌بستیم و متوقف شده‌ایم.»

ماه‌ها گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده بر سر چندین موضوع از جمله اصرار تهران برای بسته شدن پرونده  تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آثار اورانیومِ یافت شده در سه مکان اعلام نشده قبل از احیای این پیمان و تضمین توافق توسط ایالات متحده به پایان رسیده است. پیش‌نویس توافق آماده است اما ایالات متحده آمریکا با شرط تهران مبنی بر حل و فصل اختلافات پادمانی با آژانس موافقت نکرده است.

بورل در ادامه مصاحبه با پولیتیکو افزود:

«پیشنهاد اخیر که آخرین درخواست از طرف ایرانی است، اصراری برای رسیدن به توافق نبود، و اگر قرار باشد که امروز بگویم آیا در این هفته تحول خاصی رخ خواهد داد یا نه، پاسخم این است که گمان نمی‌کنم.»

انریکه مورا، هماهنگ‌‌کننده اتحادیه اروپا نیز در مجمع عمومی سازمان ملل حضور دارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز اکنون در نیویورک است. اما در مورد احتمال ملاقات آنان خبری در دست نیست.

از سمت ایران، علاوه بر رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و علی باقری کنی مذاکره‌کننده هسته‌ای در مجمع حضور دارند و قرار است در حاشیه نشست سالانه دیدارهای دوجانبه داشته باشند.

پیشنهاد دیگری برای خروج از بن‌بست برجام در کار نیست

روز گذشته وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد برای احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی پیشنهاد بهتری وجود نخواهد داشت و این به تهران بستگی دارد که اکنون تصمیم بگیرد. کاترین کولونا یادآوری کرد «پنجره برای یافتن راه حل» در حال بسته شدن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در جمع خبرنگاران گفت:

«پیشنهاد بهتری روی میز وجود نخواهد داشت و این به ایران بستگی دارد که تصمیمات درست را اتخاذ کند.»

رویترز می‌نویسد: دیپلمات‌های غربی گفته‌اند در حال حاضر هیچ مذاکره فعالی وجود ندارد و بعید است که پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر پیشرفتی در مذاکرات اتفاق بیفتد. آنها ایران را متهم کرده‌اند که با تصمیمات غیرسازنده حصول توافق را به تأخیر انداخته است. تهران اما این اتهام را رد می‌کند.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه اشاره به پیش‌نویس توافق پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین خاطرنشان کرد: ابتکار عمل دیگری برای خروج از بن بست در مذاکرات احیای برجام وجود ندارد. کولونا یادآوری کرد که مواضع سه کشور اروپایی عضو برجام با ایالات متحد پیرامون مسائل پادمانی یکسان است.

 پیغام‌های آژانس درباره سه مکان هسته‌ای

در همین حال محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دوشنبه ۱۹ سپتامبر/۲۸ شهریور در مصاحبه با شبکه یک خبر گفت:

«پیغام‌ها و پیام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد که قصد بستن این پرونده را دارند. امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین موردی بتوانند فشار حداکثری خود را اعمال کنند.»

اسلامی یادآوری کرد:

«موضوع حائز اهمیت این است که اراده سیاسی باید برای بستن وجود داشته باشد، اراده سیاسی الان برای فشار است در‌حالی‌که باید اراده سیاسی خود را خرج بستن پرونده کند.»

 محمد اسلامی درباره اختلافات ایران به سه قدرت اروپایی گفت:

«اروپایی‌ها اراده کرده‌اند که توافق صورت گیرد، اما نیت اصلی آنها انزوای ایران است و به نوعی با توافق هسته‌ای می‌خواهند زمان بخرند که ما را تضعیف کنند. اروپایی‌ها با داشتن چرخه سوخت ما مخالف هستند زیرا چرخه سوخت نماد داشتن قدرت است و اروپایی‌ها از قبل از انقلاب نیز موافق این موضوع نبوده‌اند.»

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و عضو هیأت مرگ که چهارشنبه این هفته در جمع رهبران جهان در سازمان ملل سخنرانی می‌کند، یکشنبه گذشته گفته بود که ایران در احیای توافق هسته‌ای جدی خواهد بود، اگر تضمین‌هایی وجود داشته باشد که ایالات متحده دوباره از آن خارج نخواهد شد.

رویترز به نقل دیپلمات‌های غربی می‌نویسد که آمریکا تضمین‌هایی را تا پایان دولت بایدن به ایران ارائه کرده اما گفته فراتر از آن نمی‌تواند عمل کند. یک منبع نزدیک به تیم هسته‌ای ایران گفت که تهران علاقه خود را به احیای توافقی که فقط دو سال دوام می‌آورد از دست داده است. این منبع به رویترز گفته است:

«برنامه هسته‌ای ما هر روز در حال پیشرفت است. زمان به نفع ماست. بگذارید نگران باشند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.