ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروسی: موضوعات باقی‌مانده بین ایران و آژانس با آمال و آرزو از بین نخواهد رفت

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت تهران برای موافقت با احیای برجام بر بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس درباره مکان‌های اعلام نشده هسته‌ای پافشاری می‌کند غافل از آنکه مسائل باقی‌مانده بین ایران و آژانس به خودی خود حل نمی شوند.

رافائل گروسی در حاشیه برگزاری هفتاد و هفتمین نشست سران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA)  درباره اختلافات بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

«موضوعات باقی‌مانده بین ایران و آژانس با آمال و آرزو از بین نمی‌رود.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه یادآوری کرد:

«آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی محدودی به تاسیسات هسته‌ای ایران دارد... ما آماده تعامل مجدد با ایران هستیم.»

ماه‌ها گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده بر سر چندین موضوع از جمله اصرار تهران برای بسته شدن پرونده  تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آثار اورانیومِ یافت شده در سه مکان اعلام نشده قبل از احیای برجام و تضمین توافق توسط ایالات متحده به پایان رسیده است. پیش‌نویس توافق آماده است اما ایالات متحده آمریکا با شرط تهران مبنی بر حل و فصل اختلافات پادمانی با آژانس موافقت نکرده است.

از پشت تریبون سازمان ملل

رئیس جمهوری آمریکا و ابراهیم رئیسی، عضو هیأت مرگ در جریان اعدام‌های ۶۷ و رئیس دولت سیزدهم، که اکنون دولت او مسئولیت سرکوب معترضان در خیزش «زن، زندگی، آزادی» را هم به عهده دارد، از پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل با هم درگیر شدند.  رئیسی خواهان تضمین‌های آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران شد و رئیس جمهوری ایالات متحده نیز اعلام کرد تهران هرگز به بمب اتمی دست پیدا نخواهد کرد.

رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:

«اراده بزرگ و جدی برای حل و فصل همه مسائل برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد. ما فقط یک چیز آرزو می‌کنیم: رعایت تعهدات.»

رئیس دولت سرکوبگر همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد غرب را به «استانداردهای دوگانه» در موضوع حقوق بشر متهم کرد.

از سمت دیگر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و گفت:

«آمریکا آماده بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک است. اگر ایران به تعهداتش عمل کند.»

بایدن گفت:

«آمریکا با صراحت گفته است: ما به ایران اجازه نخواهیم داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. من همچنان معتقدم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت:

«امروز ما در کنار شهروندان شجاع و زنان شجاع ایران هستیم که همین الان در حال تظاهرات برای رسیدن به حقوق اساسی‌شان هستند.»

توافق هسته‌ای پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌ها، از بین رفت. در پاسخ، ایران محدودیت‌های هسته‌ای را زیر پا گذاشت و برنامه هسته‌ای ایران را گسترش داد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با پولیتیکو اعلام کرده بود که انتظار نمی‌رود در مجمع عمومی سازمان ملل، حضور ابراهیم رئیسی به دستیابی به توافق کمک کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.