ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: جهان باید در برابر سرکوب خونین و افزایش کشته‌ها در ایران اقدامی معنادار انجام دهد

عفو بین‌الملل می‌گوید چیزی به نام «تحقیق بی‌طرفانه» در ایران وجود ندارد و کشورهای عضو سازمان ملل باید یک مکانیسم تحقیقی مستقل در این سازمان ایجاد کنند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد شجاعت معترضانی که در روزهای گذشته، پس از مرگ مهسا امینی با واکنش مرگ‌بار نیروهای امنیتی ایران مواجه شده‌اند، گستردگی خشم نسبت به قوانین حجاب اجباری، قتل‌های غیرقانونی و سرکوب‌های گسترده در ایران را نشان می‌دهد.

شواهد جمع آوری شده توسط این سازمان از خشونت‌های شب‌های گذشته در ۲۰ شهر و ۱۰ استان در سراسر ایران، حاکی از الگوی وحشتناک نیروهای امنیتی ایران است. به گفته این سازمان، نیروهای امنیتی، به طور عمدی و غیرقانونی گلوله‌های جنگی را به سمت معترضان شلیک می کنند.

با رسیدن تعداد تلفات به حداقل ۳۰ نفر که چهار نفر از آنها کودک هستند، این سازمان مجدداً درخواست خود را برای اقدام فوری جهانی تکرار کرده و نسبت به خطر خونریزی بیشتر در بحبوحه خاموشی عمدی اینترنت هشدار داده است.

تنها در شب ۲۱ سپتامبر/۳۰ شهریور، تیراندازی نیروهای امنیتی دست کم ۱۹ کشته برجای گذاشت که حداقل سه کودک در میان آنها بودند. عفو بین‌الملل عکس‌ها و ویدئوهایی را بررسی کرده است که قربانیان فوت شده را با زخم‌های وحشتناک در سر، سینه و شکم نشان می‌دهد.

هبا مرایف، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفته است:

«افزایش تعداد کشته‌ها نشانه هشداردهنده‌ای است که می‌گوید حمله مقامات به انسان‌ها در تاریکی ناشی از قطع اینترنت تا چه حد بی‌رحمانه بوده است. چیزی به نام «تحقیق بی‌طرفانه» در ایران وجود ندارد.»

او همچنین گفته:

«کشورهای عضو سازمان ملل باید فراتر از بیانیه‌های بی‌اثر بروند، فریادهای عدالت‌خواهی قربانیان و مدافعان حقوق بشر در ایران را بشنوند و فوراً یک مکانیسم مستقل تحقیقی در سازمان ملل ایجاد کنند.»

مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل تاکید کرده است: «خشم ابراز شده در خیابان‌ها همچنین نشان می‌دهد که ایرانی‌ها چه احساسی نسبت به قوانین به اصطلاح «پلیس اخلاق» و حجاب اجباری دارند. زمان آن فرا رسیده است که این قوانین تبعیض آمیز و نیروهای امنیتی مجری آن یک بار برای همیشه به طور کامل از جامعه ایران حذف شوند.»

نخستین اعتراض‌ها ۲۵ شهریور ابتدا از برابر بیمارستان کسری و پس از انتشار خبر درگذشت مهسا امینی آغاز شد. شنبه در روز خاکسپاری، نیروهای امنیتی به معترضان در سقز حمله بردند. پس از آن مردم سنندج به حمایت از سقز به خیابان‌ها آمدند و از دوشنبه ۲۸ شهریور، اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا امینی نقاط مختلف ایران، از تهران تا بندرعباس، از مشهد تا قم را درنوردید و هنوز ادامه دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.