ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سمفونی زمانه

تری رایلی، پیشرو مکتب مینیمالیسم

امیر حسین آهویی- تری رایلی، آهنگساز و نوازنده‌ معاصر آمریکایی از پیشروان مکتب مینیمالیسم به‌شمار می‌رود. آثار او متأثر است از جاز و موسیقی کلاسیک هند.

«تری رایلی»، آهنگساز و نوازنده‌ معاصر آمریکایی از پیشروان مکتب مینیمالیسم به‌شمار می‌رود. آثار او تحت تأثیر جاز و موسیقی کلاسیک هندی است. موسیقی رایلی بر اساس بداهه‌سرایی فیگورهای مودال با طول‌های مختلف شکل گرفته است؛ مثل «این سی In C » و «مطالعه‌ کیبورد».

«تری رایلی»، آهنگساز و نوازنده‌ معاصر آمریکایی و از پیشروان مکتب مینیمالیسم

«این سی» برای اولین بار توسط استیو رایش در سال ۱۹۶۴ اجرا شد. خود فرم قطعه، نوآوری محسوب می‌شد. چون از ۵۳ واحد جداگانه تشکیل شده که همه در یک گام مشخص هستند، اما هر یک الگوی موسیقایی متفاوت دارند. یکی از نوازندگان به‌طور منظم کلید دوی پیانو را می‌نوازد و سرعت قطعه را حفظ می‌کند. بقیه‌ نوازندگان، در هر تعداد و با هر سازی که باشند این واحدها را با دستورالعملی کلی و آزادی در کار اجرا می‌کنند. همین‌طور که قطعه جلو می‌رود، واحدهای موسیقایی مختلف به شکل‌های مختلف و جالبی در هم بافته می‌شوند.

رایلی به پیشرفت موسیقی الکترونیک کمک کرد و اهمیت بداهه‌نوازی را نشان داد. او از جان کیج، جان کالترین، مایلز دیویس تأثیر گرفته و لایه‌هایی از موسیقی شرقی، آوانگارد غربی و جاز در کارهایش دیده می‌شود.

تری رایلی در سال های ۱۹۵۰ کار با لوپ نواری را تجربه کرد و با این تکنیک هم به صورت زنده و هم در استودیو، افکت‌های موسیقایی مختلفی به وجود آورد. یکی از اولین کارهای او در این حوزه «هدیه» نام دارد که چت بیکر در آن ترومپت نواخته است.

رایلی با نوازندگان و گروه‌های بسیاری همچون کوارتت ساکسوفون روا، کوارتت آرته و کوارتت کرونوس همکاری کرده است. آلبوم مطرح الکترونیک رایلی به نام «رنگین‌کمانی در هوای منحنی» که سال ۱۹۶۹ منتشر شد، در پیشرفت‌های بعدی موسیقی الکترونیک بسیار مؤثر بود و الهام‌بخش هنرمندان و گروه‌هایی مثل «دهو» و «پیت تاونزند» شد.

رایلی سال ۱۹۷۱ ضبط دو کنسرتش را به نام «دراویش جراحی پارسی» به بازار عرضه کرد. اثر، دو اجرای بسیار متفاوت از قطعه است و سعی می‌کند با این کار اهمیت بداهه‌نوازی در موسیقی‌اش را به نمایش بگذارد. قطعاتی از این اثر در فیلم «سقوط یک بدن» به کارگردانی میشل پولاک استفاده شد.

رایلی خودش جان کیج، جان کالترین، مایلز دیویس را از هنرمندان تأثیرگذار بر کارهایش می‌داند و معتقد است لایه‌هایی از موسیقی شرقی، آوانگارد غربی و جاز در کارهایش دیده می‌شود.

علاوه بر آثار دیگرش او ۱۳ کوارتت زهی برای آنسامبل نوشته و بسیاری از آنها را کوارتت کرونوس اجرا کرده است. تری رایلی در سال ۱۹۹۱ اولین کار ارکستری‌اش به نام «قصر یشم» را ساخت که ادامه‌دهنده‌ مسیر دیگر آثارش بود. او در حال حاضر به تدریس و اجرای آواز در سبک کلاسیک هندی و پیانو می‌پردازد و کنسرت‌هایی هم برگزار می‌کند. تری رایلی در سال ۲۰۰۷ از دانشگاه چپمن دکترای افتخاری در رشته‌ موسیقی دریافت کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.