ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نهمین شب اعتراضات: تجمعات گسترده در محله‌های تهران؛ بوشهری‌ها هم به اعتراضات پیوستند

تجمعات در شهرهای ایران محله محور شده است. معترضان با وجود سرکوب شدید و قشون‌کشی‌های مأموران حکومتی برای نهمین شب متوالی از جمله در تهران، بوشهر، سنندج و اصفهان به خیابان آمدند.

اعتراضات به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی با وجود قشون‌کشی مجدد بدنه حامی حکومت، نهمین شب پیاپی را گذارند و باز هم معترضان به خیابان‌های شهرهای مختلف ایران آمدند.

نیروهای حامی حکومت روز سوم مهر، برای بار دوم علیه معترضان به قتل مهسا امینی در شهر تهران راهپیمایی کردند. در شعارهای این اجتماع حکومتی، معترضان متهم شدند که اهانت به قرآن کرده‌اند، «منافق» هستند ربط به آمریکا دارند.

با وجود این اعتراضات سراسری از جمله در تهران، کرج، آمل، اصفهان، شیراز، تبریز، بوشهر، سنندج، بوکان و زاهدان ادامه داشت:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اینترنت کردستان به‌شدت محدودشده و به‌ویژه در شهر اشنویه کامل قطع است. از این رو ویدئوها و خبرهای دریافتی از کردستان محدود است و تا کنون تنها از تجمع‌های سنندج و بوکان ویدوئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در تهران، معترضان در شهرک اکباتان، نارمک و ستارخان حضور گسترده داشتند و در مقطعی توانستند حتی راهپیمایی و تظاهرات کنند. صدای تیر و انفجار در تجمع‌ها تهران همچنان به گوش می‌رسد.

سازمان حقوق بشر ایران، شامگاه یکشنبه سوم مهر گفت که بنا به مستندسازی‌های آنها شمار کشته‌شدگان اعتراض‌ها به دست‌کم ۵۷ نفر رسیده است.

تجمع در کوی دانشگاه

در غروب روز یکشنبه سوم مهر حوالی ساعت هفت شب، کوی دانشگاه تهران شاهد تجمع دانشجویان بود.

در این تجمع دانشجویان این شعارها را دادند:

دانشجویی زندانی آزاد باید گردد؛
آزادی، آزادی، آزادی؛
می‌جنگیم می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم.

در هفت روز گذشته دانشگاه تهران در اعتراض به قتل دولتی مهسا (ژینا) امینی ملتهب بوده و تا کنون بیش از ۵۰ دانشجو بازداشت شده‌اند.

یک منبع به زمانه گفت در تجمع شامگاه یکشنبه، دانشجویان از پنجره‌های خوابگاه‌ها، با سر دادن شعارهایی معترضان را همراهی می کردند. در همان حال هنگامی که مسئول حراست به جمع معترضان آمد، دانشجویان بر شعارهای خود افزودند و او را هو کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

زمانه به‌طور مستقل از بازداشتی‌های احتمالی دانشجویان در شامگاه سوم تیر خبری به‌دست نیاورد. اما در روز گذشته ورود و خروج دانشجویان به دانشگاه توسط حراست و مأموران لباس شخصی کنترل می‌شد و چند دانشجو بازداشت شده و یا کارت شناسایی‌های آنها را گرفتند و عکس‌برداری کردند.

حکومت در مواجهه با اعتراض‌ها در دانشگاه‌ها، کلاس‌ها را به فضای مجازی برده است. روز سوم مهر، دانشجویان دانشگاه‌های خوارزمی، نوشیروانی بابل، پلی‌تکنیک، شریف، تهران و شهید بهشتی در بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند که در کلاس‌های مجازی شرکت نخواهند کرد.

علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف هم روز سوم مهر، در واکنش به بازداشت دانشجویان این دانشگاه در شامگاه دوم مهر نوشت که تا همه دانشجویان این دانشگاه آزاد نشوند کلاس برگزار نخواهد کرد:

«تا آخرین نفر از دانشجویان دستگیر شده دانشگاه شریف آزاد و از آن‌ها دلجویی نشود، هیچ کلاسی برگزار نخواهم کرد.»

بوشهری‌ها هم به میدان آمدند

تجمع در شهر بوشهر در شامگاه سوم مهر، چشمگیر بود و زنان نقش کلیدی در شعاردهی و هدایت تجمع داشتند.

بوشهری‌ها در مقطعی در خیابان‌های شهر با شعار "بوشهری باغیرت حمایت، حمایت" و "بترسید، بترسید، ما همه باهم هستیم"، راهپیمایی کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یک منبع از شهر بوشهر به زمانه گفت که جمعیت چند صد نفری جمع شده بودند اما یگان ویژه به معترضان با گاز اشک‌آور و باتوم حمله کردند و این تظاهرات را به خشونت کشاندند.

اصفهان از بعدازظهر سوم مهر با یک اعتراض تک‌نفره، نهمین روز اعتراضات را آغاز کرد. یک مرد، که بر لبان خود چسب زده بود با یک پلاکارد اعتراض خود را به قتل مهسا امینی اعلام کرد. روی پلاکارد او این نوشته بود:

«چرا گشت ارشاد به اسم اسلام مهسا امینی را مظلومانه کشت؟»

شامگاه سوم مهر اما خیابان‌های اصفهان هم شلوغ شدند. بیشتر شعاردهی‌ها در ترافیک و با حمایت بوق ممتد ماشین‌ها در اصفهان صورت گرفت. زنان در تجمع‌های محله محور اصفهان، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده بودند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کرج همچنان صحنه درگیری‌های ماموران سرکوب و معترضان بود. تجمع‌ها در محله فردیس، منطقه کانال، در مهرشهر و در گوهردشت گزارش شدند. تجمع‌های گوهردشت پراکنده و بیشتر در کنار خیابان بود - جایی که معترضان شعار مرگ بر دیکتاتور می‌دادند و جمعیت پراکنده و ماشین‌ها با دست و بوق آنها را حمایت می‌کردند.

جو امنیتی کرج سنگین است و تعداد زیادی از معترضان را نیروهای سرکوب بازداشت کرده‌اند. از تعداد دقیق بازداشتی‌های کرج هنوز خبری در دست نیست.

از شیراز ویدئوهای محدودی منتشر شده است. روز دوم مهرماه شیراز محل درگیری‌های سنگین نیروهای امنیتی با زنان معترض بود که در یکی از این درگیری‌ها مأموران گارد ویژه و لباس شخصی‌ها با هل دادن با خشونت یک زن، سر او را به جدول کنار خیابان زدند.

مردم شهر سنندج هم بار دیگر با شعار مرگ بر دیکتاتور و زن، زندگی، آزادی به خیابان‌ها آمدند.

در یزد هم تجمع‌های محله محور و پراکنده گزارش شدند.

تهران: صدها تن از ساکنان اکباتان به خیابان آمدند

در تجمع‌های تهران که در روزهای اخیر محله محورتر شده‌اند، در شامگاه سوم مهر، تجمع و راهپیمایی شهرک اکباتان پرجمعیت بود.

در روزهای اول اعترضات به قتل دولتی مهسا امینی اکباتانی‌ها بیشتر از پنجره‌های آپارتمان‌هایشان شعار می‌دادند. اما در سه روز اخیر، به خیابان‌های شهرک آمده‌اند. در یکشنبه شب، تجمع‌ها و راهپیمایی‌های آنها چند صد نفره بود. آنها در این شهرک شعار دادند:
مرگ بر بسیجی؛
توپ تانک فشفشه آخوند باید گم به شه؛
نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم؛
"می‌جنگیم، می‌میریم، ایران‌ و پس می‌گیرم.

صدای ارسالی به زمانه از اعتراض‌های سوم مهر در اکباتان تهران حاکی از تیراندازی است. همچنین برخی از شهروندان گزارش کرده‌اند که مأموران سرکوب در شهرک اکباتان برای ترساندن شهروندان به داخل خانه‌ها لیزر می‌تابانند و بمب صوتی هم منفجر کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برخی گزارش کرده‌اند که در تجمع اکباتان دست‌کم هزار نفر آمده بودند.

بیشترین درگیری با نیروهای سرکوب در محله‌های نارمک و ستارخان گزارش شد که در آسمان شب این محله‌ها فریاد «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» با صدای تیر به گوش می‌رسید. در این محله‌ها هم مأموران سرکوب از بمب‌های صوتی استفاده کردند.

در میدان تجریش با وجود جو شدید امنیتی باز هم زن‌ها شعار دادند.

ویدئویی هم از تهران و مراسم حجاب‌سوزی با شعار «حجاب اجباری، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» منتشر شده است که مشخص نیست کدام محله است.

به جز این محله‌ها تجمع‌ها در خیابان‌های حبیب‌الله، ولی‌عصر بین چهار راه پارک‌وی تا تجریش، پونک، و محله ارم هم گزارش شد.

در ولنجک، نیاوران، سعادت‌آباد، گیشا و آریاشهر هم به شکل پراکنده صدای شعار از پنجره خانه‌ها می‌آمد و مأموران حکومتی هم به داخل خانه‌ها لیزر می‌تابانند.

وضعیت اینترنت و مسدودسازی‌ها

در کنار محدودسازی دسترسی شهروندان به شبکه جهانی اینترنت از طریق کند و یا قطع کردن اینترنت، جمهوری اسلامی بسیاری از ابزارهای آنلاین را هم فیلتر کرده است.

پروژه‌ی OONI، در گزارشی که روز سوم مهر منتشر کرد توضیح داد که بنا به داده‌های آنها در کنار قطعی‌های اینترنت موبایل ایران پیام‌رسان‌های اسکایپ، واتس اپ، پلتفرم اینستگرام، لینکدن را فیلتر کرده. همچنین دسترسی کاربران به اپل استور و گوگل پلی استور جایی که کاربران ایرانی معمولاً به آن برای دانلود فیلترشکن‌ها نیاز دارند کاملاً مسدود شده است. رمزگذاری‌های DNS هم که برای امنیت کاربران لازم است، مسدود شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    خدعه یا حیلهء اسلامی یعنی اسم پلیس شریعت و گشت ارعاب یا گشتاپو را « ارشاد » گذاشتن،که خلق نداند دشمنش کیست!

  • mashang

    *پاول کوژینسکی* کارتونیست بزرگ لهستانی میگوید : انسانِ گرسنه در درجه نخست هدفی جز سیر شدن شکم ندارد چون غمِ نان اجازه نمیدهد که انسان به تماشای جهان بنشیند در زندگی عمیق شود کتاب بخواند، یاد بگیرد و آگاهی‌اش را بالا برده و به جهان اطراف خود بیاندیشند آدمی در نتیجه ی زندگیِ فقیرانه پا را فراتر از جهل نمیگذارد *به همین دلیل است که* *گرسنه نگه داشتن اکثریتِ ملتی* *ضامن بقای طبقات حاکمه است* *چیزی که با فقر یکجا جمع نمیشود* *آگاهی است* یک شگرد دیگر برای به بردگی گرفتن ملت ها غمگین کردن آنهاست انسان وقتی غمگین باشد قدرت اندیشیدن و تصمیم گیری منطقی ندارد این است راز عزاداری ها و غم و اندوه های همیشگی۰۰۰