ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی دست‌کم ۹ دانشجوی دیگر را بازداشت کردند

نیروهای امنیتی طی روزهای دوم تا چهارم مهر دست‌کم ۹ دانشجو یا دانش‌آموخته را در تهران و رشت بازداشت کردند. چهار دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف که به ستاد خبری احضار شده بودند، به زندان اوین منتقل شدند.

به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشگاه‌های ایران، وزارت اطلاعات شامگاه دوشنبه چهارم مهر ماه جواد شاکر،محمدرضا لطفعلی‌زاده، محمدحسین نوریان و نیما آذر را بازداشت و آن‌ها را به زندان اوین منتقل کرد.

این چهار دانشجو عصر دوشنبه به ستاد خبری اطلاعات تهران احضار شده بودند.

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند در همبستگی با اعتراضات به قتل مهسا امینی و بازداشت دانشجویان، تا زمان آزادی تمامی دانشجویان بازداشت شده از حضور در کلاس‌ها خودداری خواهند کرد. علاوه بر آنها دانشجویان سهند تبریز، بین‌المللی قزوین، چمران اهواز، صنعتی اصفهان، تهران، سوره، تربیت مدرس، الزهرا و چند دانشگاه‌ دیگر از رفتن به کلاس درس خودداری کردند.

المیرا بهمنی، فعال حقوق زنان و دانش‌آموخته جامعه‌شناسی در منزلش در رشت بازداشت شد.

نیروهای امنیتی همچنین در رشت نیز المیرا بهمنی، دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و فعال حقوق زنان را بازداشت کردند. از محل نگهداری او هنوز اطلاعی در دست نیست.

در یک خبر دیگر گزارش شده ماموران امنیتی محمد جواهری دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی تهران را که پس از اعتراضات روزهای گذشته از خوابگاه دانشجویی اخراج شده بود، در پایانه مسافربری تهران بازداشت کردند.

کانال شوراهای صنفی دانشگاه‌های ایران در تلگرام گزارش کرد حراست دانشگاه تهران یک روز پس از تجمع دانشجویان در روز شنبه دوم مهر ماه به جواهری گفته بود که او حق ماندن در کوی دانشگاه را ندارد. او روز یک‌شنبه سوم مهر در حالی که قصد داشت به زادگاه خود بازگردد، به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. نهاد امنیتی بازداشت‌کننده و محل بازداشت این فعال دانشجویی هنوز فاش نشده است.

نیروهای امنیتی همچنین در روز شنبه دوم مهر ماه بنیامین مقدسی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه تهران را هم بازداشت کردند.

مطهره گونه‌ای و هادی علیزاده، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیگر فعالان دانشجویی هستند که به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. شوراهای صنفی دانشجویان گفته است که از وضعیت فعلی و محل نگهداری این دانشجویان اطلاعی در دست نیست.

نهادهای امنیتی ایران، اعم از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران، از آغاز اعتراضات پیوسته دانشجویان به قتل حکومتی مهسا حکومتی شمار زیادی از فعالان دانشجویی را در مناطق مختلف ایران بازداشت کرده‌اند.

زمانه تا کنون هویت ۲۶ تن از دانشجویان بازداشت شده را به صورت مستقل احراز کرده است اما تعداد بازداشتی‌ها در میان دانشجویان بیشتر از این است.

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که تا زمان آزادی دانشجویان از رفتن به کلاس‌های درس خودداری می‌کنند. وزارت علوم با هدف کنترل اعتراضات دانشجویان پیشتر اعلام کرده بود که کلاس‌های درسی دانشجویان به صورت آنلاین تشکیل خواهد شد. دانشجویان اما بدون توجه دستور وزارت علوم، دوشنبه چهارم مهر در چند دانشگاه تحصن کردند.

فعالین صنفی دانشگاه تهران هم چهارم مهر ماه در بیانیه‌ای، دانشگاهی‌ها را دعوت به اعتصاب سراسری کردند. در بیانیه آنها آمده:

ما به خواست سرکوب برای شرکت در کلاس‌های مجازی امنیتی، می‌گوییم «نه!». نه! ما در میان عزای عزیزانمان، در میان شکنجه‌ی مبارزان راه آزادی، در میان بازداشت همکلاسی‌هایمان و در میان رقم خوردن تاریخ، نظاره‌گر نخواهیم بود.

همراه با دانشجویان شمار محدودی از مدرسان و اعضای هیئت‌های علمی نیز از حضور در کلاس‌های درس خوداری و یا از هیئت علمی استعفاء کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیما

    چه نظریه ی باید در ابتدا داشته باشم ولی بدون اینترنت برایم جالب است