ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور ناکام ماند

پارلمان لبنان به دلیل آن‌که هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری دو سوم آرای نمایندگان را به‌دست نیاوردند، نتوانست کسی را جایگزین میشل عون کند. عون یک ماه دیگر کنار خواهد رفت. احتمال خالی ماندن پست ریاست جمهوری در شرایطی است که لبنان با بحران مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

پارلمان لبنان در جلسه امروز خود پنج‌شنبه ۷ مهر / ۲۹ سپتامبر نتوانست رئیس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کند. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان گفت میشال معوض، در میان دیگر نامزدهای این مقام با ۳۶ رأی از ۱۲۸ رأی نمایندگان بیشترین آرا را کسب کرد. با این حال هیج یک از نامزدهای ریاست جمهوری لبنان دو سوم آرای لازم نمایندگان را کسب نکردند. این میزان آرا برای موفقیت یک نامزد در دور نخست رأی‌گیری لازم است و پس از آن اکثریت ساده کافی است.

رئیس پارلمان لبنان همچنین اعلام کرد، تا زمانی که بر سر یک نامزد مشخص توافقی صورت نگیرد تاریخ جدیدی برای برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهوری جدید تعیین نمی‌کند.

نبیه بری دو روز پیش، سه‌شنبه ۵ مهر / ۲۷ سپتامبر بدون آن‌که توافقی بر سر نامزدی وجود داشته باشد نشست روز پنج‌شنبه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید را اعلام کرد.

دوره شش ساله ریاست جمهوری میشل عون ۹ آبان / ۳۱ اکتبر سال جاری به پایان می‌رسد و سیاستمداران در مورد یافتن جانشین او ابراز نگرانی کرده‌ و نسبت به بحران دیگری افزون بر بحران بی‌دولت ماندن کشور از ماه مه گذشته، هشدار داده‌اند.

پارلمان لبنان روز پنجشنبه در انتخاب رئیس دولت جدید برای جایگزینی رئیس جمهور میشل عون در زمان پایان دوره ریاست جمهوری وی در ۳۱ اکتبر شکست خورد و این نشان دهنده احتمال خالی ماندن این پست در شرایطی است که کشور با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کند.

در نظام فرقه‌ای لبنان رئیس جمهوری از میان مسیحیان مارونی انتخاب می‌شود.

پس از جنگ داخلی ۱۹۷۵-۱۹۹۰، پست ریاست جمهوری چندین بار خالی مانده است.

نمایندگان حزب‌الله مورد حمایت ایران و متحدانش، جنبش شیعه امل و جنبش آزاد میهنی میشل عون، رأی سفید به صندوق انداختند و در مجموع ۶۳ نفر از ۱۲۲ نماینده در انتخابات امروز شرکت کردند.

ابراهیم موسوی، نماینده حزب‌الله، گفت:

«کشور در یک بحران عمیق و دشوار قرار دارد که مستلزم توافق عمومی بر سر یک رئیس جمهوری است، رئیس جمهوری که تقابل برانگیز نباشد.»

از انتخابات ماه مه که حزب‌الله و متحدانش اکثریت خود در پارلمان را از دست دادند قدرت این گروه کاهش یافته است.

میشال معواض، سیاستمدار مخالف حزب‌الله، که پدرش رنه تنها ۱۸ روز پس از ریاست جمهوری در سال ۱۹۸۹ ترور شد، مورد حمایت ۳۶ نماینده از جمله نیروهای لبنانی وابسته به عربستان سعودی بود.

دیگر مارونی‌های پرنفوذ لبنان، از جمله سلیمان فرنجیه، رهبر «جنبش مَردَه» و متحد حزب‌الله و همچنین سمیر جعجع، رهبر حزب «نیروهای لبنانی» و از مخالفان حزب‌الله، به همان اندازه اختلاف‌برانگیز بودند.

تحلیلگران در حال حاضر هیچ نامزد قابل توافقی نمی‌بینند.

قدرت‌های خارجی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا خواستار برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری در لبنان شده‌اند.

خلاء ریاست جمهوری می‌تواند تصمیم‌گیری‌های دولت را پیچیده‌تر کند، زیرا لبنان وارد چهارمین سال سقوط مالی خود می‌شود، سیاست‌گذاران تقریباً هیچ کاری برای رفع بحران انجام نداده‌اند.

این بدترین بحران سیاسی لبنان از زمان جنگ داخلی ۱۹۷۵-۱۹۹۰ است.

اگر نمایندگان پارلمان تا ۹ آبان / ۳۱ اکتبر به توافق نرسند، لبنان نه یک دولت کاملاً قدرتمند و نه رئیس جمهوری خواهد داشت.

نمایندگان حزب‌الله، امل  و جنبش آزاد میهنی جلسه روز پنج‌شنبه را قبل از دور دوم رأی‌گیری – مرحله‌ای که برای انتخاب رئیس جمهوری تنها به ۶۵ رأی نیاز است - ترک کردند و این اقدام منجر به از دست رفتن حد نصاب جلسه شد.

میشل عون پس از ۲۹ ماه خلاء ریاست جمهوری که در آن پارلمان نتوانست بر سر انتخاب رئیس جمهوری به توافق برسد، به قدرت رسید. این بن‌بست با مجموعه‌ای از معاملات سیاسی پایان یافت و پیروزی عون و حزب‌الله، متحد قدرتمندش که از سوی ایران حمایت می‌شود را تضمین کرد. احزاب سیاسی اصلی در حال حاضر هیچ توافقی بر سر جانشین او ندارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.