ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران: این خیزش با کشتار و دستگیری خاموش نمی‌شود

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از نیروهای نظامی و انتظامی خواست حساب خود را از «لباس شخصی‌های قاتل و سرکوبگر و آمران خشک مغزشان» جدا کنند و اگر می‌خواهند «در آینده‌ی نزدیک نزد وجدان خود و دادگاه مردمی شرمسار نشوند»، سلاحشان را بر زمین بگذارند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای، با شرکت‌کنندگان در تجمعات سراسری دو هفته اخیر ابراز همبستگی و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان را محکوم کرد. این تشکل مستقل فرهنگیان از معلمان و دانش‌آموزان خواست اعتصاب کنند و با پیوستن به اعتراضات حق‌طلبانه و آزادی‌خواهانه مردم این جنبش حق‌خواهی را همراهی کنند.

این تشکل نوشت: «نیروهای نظامی، تفنگ‌تان را زمین بگذارید و به خیل مردم حق‌طلب بپیوندید. این خیزش با کشتار و دستگیری مردم خاموش نمی‌شود.»

با آغاز سال تحصیلی جدید حضور دانشجویان و دانش‌آموزان در اعتراضات سراسری مردم ابعاد وسیعتری گرفته است. روزهای شنبه ۱۰ و یکشنبه ۱۱ مهر دانشجویان در بیش از ۱۰۰ دانشگاه و دانش‌آموزان در شمار زیادی از مدارس تجمع کردند و شعارهای همبستگی سردادند. حمله نیروهای نظامی و لباس شخصی‌ها به معترضان واکنش حکومت به اعتراضات بود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌ خود نوشت:

«در روزها و هفته‌های اخیر سراسر ایران شاهد اعتراضات حق‌طلبانه و عدالت‌خواهانه وسیع اقشار مختلف مردم است که در واکنش به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی به دست یکی از واحدهای گشت ارشاد تهران آغاز شد. حاکمیت این بار هم مثل همیشه به جای پاسخ‌گویی منطقی و عاقلانه، دست به ابزار سرکوب و خشونت برد و متأسفانه تاکنون دست‌کم ۱۰۰ نفر از هموطنان عزیزمان را کشته و هزاران دختر و پسر جوان را زخمی و یا بازداشت کرده است. بسیاری از این معترضان به‌جان آمده، دانش‌آموزان و دانشجویانی هستند که همراه با میلیون‌ها ایرانی دیگر از خفقان تحمل‌ناپذیر موجود به تنگ آمده‌اند و صدها تن از آنها اکنون در زندان و تحت فشار و شکنجه‌های روانی و‌ جسمی به‌سر می‌برند. متأسفانه در شامگاه روز یکشنبه نیروهای سرکوبگر با حضور در دانشگاه شریف و با سلاح به مقابله با نخبه‌ترین فرزندان وطن برخاستند تا به خیال خام خود صدای این جوانان حق‌خواه وطن را خاموش کنند.»

علاوه بر اسماعیل عبدی که سالهاست به جرم دفاع از حقوق معلمان زندانی است در ماه‌های گذشته چند تن دیگر از فعالان این شورا از جمله محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، اسمتاعیل عبدی، رسول بداقی دستگیر و زندانی شده‌اند. اعتراضات سراسری اخیر بهانه دستگیری تعداد بیشتری از معلمان شده است. در دو هفته اخیر نیز ده‌ها معلم زن و مرد در شهرهای مختلف ایران در خیابان و یا در خانه‌های خود بازداشت شده‌اند.

شورای هماهنگ‌کننده تشکل‌های صنفی معلمان در اشاره به این شرایط نوشته است گسترش روزافزون جنبش اعتراضی اخیر که با «پیوستن خیل عظیمی از اساتید دانشگاه‌ها، معلمان، فعالان اجتماعی زندانی، بازاریان، کارگران، ورزشکاران، هنرمندان، رانندگان و کامیون‌داران، روزنامه‌نگاران، نویسندگان پیشرو و… به اعتراضات توده‌ای که اتحادی مبارک برای دست‌یابی به آرزوهای بلند و دیرین ملت ایران است، بیش از همه شکاف بین مردم و حاکمیت را به‌خوبی به‌تصویر کشیده است.»

اعتصاب دانش‌آموزان، برداشتن روسری و شعار علیه حکومت

بسیاری از قربانیان سرکوب اعتراضات دو هفته اخیر دانش‌آموز بوده‌اند. از جمله نیکا شاکرمی، نوجوان دانش‌آموز ۱۷ ساله‌ای که در اعتراضات روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در بلوار کشاورز تهران بعد از اینکه روسری‌اش را آتش زد، مفقود شد و پس از ۱۱ روز جسدش را به خانواده نشان دادند. آتش شاکرمی خاله‌ی نیکا شاکرمی هم که در اینستاگرام درباره‌ی او اطلاع‌رسانی می‌کرد، بازداشت شد.

با آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان، اعتراض به حجاب اجباری و حکومت به مدارس کشیده شده است. تصاویر و گزارش‌های متعددی از اعتصاب، برداشتن حجاب در مدارس دخترانه و سر دادن شعار در مدارس شهرهای مختلف منتشر شده است. کانال اطلاع‌رسانی شورای هماهنگی تعدادی از ویدئوها و تصاویر مربوط به روزهای شنبه ۹ و یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ را منتشر کرده است.

اعتصاب، تجمع و راهپیمایی دانش‌آموزان برخی مدارس روز دوشنبه ۱۱ مهر ادامه یافت.

دانش‌آموزان مدرسه‌ای در شهریار شعار «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری» سردادند.


در کرج، دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در حال راهپیمایی در خیابان، علیه حکومت شعار دادند.

در تهران، دختران دانش‌آموز یک مدرسه پس از خروج از مدرسه مقنعه‌های خود را از سر درآورده و در بلوار فردوس شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

ویدئوی دیگر مربوط به دبیرستانی در شیراز است. دانش‌آموزان دختر روسری‌هایشان را برداشته و شعار می‌دادند.

در اصفهان، دانش‌آموزان دبیرستان پسرانه اژه‌ای (سمپاد) اصفهان اعتصاب کرده و در محوطه مدرسه جمع شده‌اند.

این خیزش با کشتار و دستگیری مردم خاموش نمی‌شود

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در اطلاعیه‌ی دیگری که دوشنبه ۱۱ مهر منتشر شد، خواستار امنیت جانی معترضان از جمله دانشجویان دانشگاه‌ها و معلمان و دانش‌آموزان مدارس شد.

این شورا در ادامه نوشت:

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، از تمامی معلمان سراسر کشور می‌خواهد با پیوستن به اعتراضات حق‌طلبانه و آزادی‌خواهانه مردم این جنبش حق‌خواهی را همراهی کنند.
معلمان شجاع و آگاه در روز سه‌شنبه مورخ ۱۲ مهرماه ضمن اعتصاب در مدارس، کشتار، دستگیری و زندان انسان‌های شریف و رنج‌دیده معترض به ساختار نامشروع حاکمیت را محکوم می‌نمایند و بر حفظ حریم دانشگاه‌ها و مکان‌های علمی پای می‌فشارند.»

اطلاعیه شورای هماهنگی پیامی هم برای نیروهای نظامی دارد و خطاب به آن‌ها نوشته است:

«نیروهای نظامی، تفنگ‌تان را زمین بگذارید و به خیل مردم حق‌طلب بپیوندید. این خیزش با کشتار و دستگیری مردم خاموش نمی‌شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.