ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جادی میرمیرانی و پنج فعال دیگر مخالف محدودسازی اینترنت بازداشت شدند

امیر رشیدی، کارشناس حقوق دیجیتال از بازداشت دست‌کم شش فعال حوزه آی‌تی خبر داد که همگی مخالف طرح صیانت از اینترنت هستند.

امیر رشیدی، کارشناس امینت و حقوق دیجیتال از بازداشت دست‌کم شش تکنولوژیست حوزه آی‌تی و فناوری اطلاعات خبر داد؛ از جمله امیر میرمیرانی (جادی)، میلاد نوری، آرین اقبال، حسین درواری، عادل طالبی، و محسن طهماسبی.

روز چهارشنبه ۱۳ مهر، یکی از اعضای خانواده جادی میرمیرانی در اینستگرام نوشت که بازداشت او با نیرنگ و خشونت همراه بوده است:

«امروز ساعت ۲ زنگ در را زدند و گفتند که نشتی علمک گاز داریم. وقتی رفتیم دم در، بهمون حمله کردند. با زور و ارعاب و تهدید شوکر و اسلحه وارد شدند. بدون نشون دادن حکم ورود به منزل یا حکم بازداشت. جادی را با خودشون بردند.»

دوستان دستکم دو نفر دیگر از این گروه از بازداشتی‌ها در شبکه‌ها نوشتند که بازداشت آنها با خشونت همراه بوده است.

همسر آرین اقبال هم بازداشت او را تأیید کرد و نوشت:

«من تأیید می‌کنم که همسرم آرین اقبال توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده است. آرین سیاسی نبوده و نیست و جز اعتراض به طرح صیانت و ایجاد اختلال و محدودیت در دسترسی به اینترنت درباره چیز دیگری صحبت نکرده و همواره نیز ذیل قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت نموده است.»

امیر میرمیرانی معروف به جادی از زمان آغاز وبلاگ‌ها در ایران با وبلاگ «جادی» مطرح شد؛ وبلاگی که بخشی از اهدافش آگاهی‌رسانی در مورد امنیت و حقوق دیجیتال و همچنین دسترسی به ابزارهای جدید حوزه کامپیوتر و اینترنت است.

جادی همچنین پادکست «رادیو گیک» را تولید می‌کند که ادامه کار وبلاگی اوست. او به‌طور علنی بارها با «طرح صیانت از فضای مجازی در ایران» مخالفت کرده و ابعداد فنی آن را آشکار کرده است. طرح صیانت از اینترنت برنامه حکومت برای محدودسازی و سانسور دسترسی کاربران ایرانی به شبکه جهانی اینترنت است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیت این طرح را تصویب کردند.

امیر رشیدی که رخدادهای مربوط به فضای اینترنت در ایران را دنبال می‌کند در رابطه با بازداشت‌های اخیر تکنولوژیست‌ها می‌نویسد که چیزی که بازداشتی‌ها در آن باهم اشتراک دارند، مخالفت‌های آنها با «طرح صیانت از فضای مجازی در ایران» است:

«تمام این بچه‌ها قربانی مخالف با طرح صیانت هستند که بیش از یک‌میلیون ایرانی با آن مخالف کردند.»

با ورود اعتراضات سراسری به هفته سوم، نیروهای اطلاعات سپاه از جمله روز ۱۱ مهر به ساختمان اسنپ حمله کردند و دستکم چهار نفر از کارمندان این شرکت را دستگیر و بازجویی کردند. مشخص نیست دستگیری‌های اسنپ و بازجویی کارمندان این شرکت مربوط به چه بوده اما برخی از کارکنان این شرکت در حمایت از معترضان دست به اعتصاب زده بودند.

هم‌زمان با بازداشت‌های گسترده معترضان، از جمله دانشجویان، فعالان حقوق زنان، فعالان سیاسی و مدنی، و اکنون تکنولوژیست‌ها، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه گفت که برای تنبیه همه آنها که بازداشت کرده‌اند یک سیستم طبقه‌بندی دارند.

ستایشی ضمن «اغتشاشگر» و «آشوب‌طلب» خواندن معترضان شرکت‌کننده در جنبش «زن، زندگی، آزادی»، گفت قوه قضاییه این طبقه‌بندی را بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف «اغتشاشگران» در وقایع اخیر و نوع برخورد قانونی با آنان تدارک دیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.