ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مایکل هارت: زن به‌علاوه زندگی یعنی آزادی

مایکل هارت، فیلسوف آمریکایی: ‌شعار «زن، زندگی، آزادی» معنای جدیدی به شعار محوری انقلاب فرانسه یعنی «آزادی، برابری، برادری» داده است.

مایکل هارت، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی در پیامی اختصاصی برای زمانه ضمن اعلام همبستگی با خیزش مردم ایران از  اهمیت شعار درخشان «زن، زندگی، آزادی» می‌گوید. 

هارت می‌گوید که مبارزه  امری متحرک و پویا است و با جابه‌جایی و ترجمه مداوم خویش به وضعیت‌های مختلف گسترش می‌یابد. به نظر او، شعارها یکی از راه‌های تحرک، ترجمه و گسترش مبارزه هستند. و هارت تصریح می‌کند که مجذوب شعار «زن، زندگی، آزادی» شده است.

شعار «زن، زندگی، آزادی» می‌تواند ترجمه یا مکمل شعار انقلاب فرانسه، «آزادی، برابری، برادری» باشد، درست به همان معنایی که انقلاب بردگان در هائیتی ترجمه یا مکمل انقلاب فرانسه بود.

انقلاب فرانسه (۱۷۸۹-۱۷۹۰) به سرنگونی نظام سلطنتی در این کشور منجر شد، اما آزادی و برابری‌ای که فرانسوی‌ها در پی آن بودند نهایتاً در هائیتی و پس از انقلاب بردگان (۱۷۹۱-۱۸۰۴) در این مستعمره فرانسه بود که به معنای حقیقی محقق شد.

به همین‌تریب، حقیقت یا تفسیر به‌روز شعار «آزادی، برابری، برادری» را باید در شعار «زن، زندگی، آزادی»  جست‌وجو کرد.

پیام مایکل هارت:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مایکل هارت، فیلسوف و نظریه‌پرداز معاصر عمدتا با آثاری شناخته می‌شود که به همراه آنتونیو نگری نوشته است، از جمله  «امپراتوری»، «انبوه خلق» و «جمهور» (Commonwealth). 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ***

    ایران؛ روزنامه انگلیسی: ظهور یک نیروی بی‌بدیل برای تغییر روزنامه انگلیسی «تلگراف» امروز در مقاله‌ ای در باره اعتراضات ایران نوشت: نسل جدید جوانان در ایران موسوم به «دهه‌هشتادی‌ها» که با اینترنت به‌خوبی آشنا هستند و دیدگاه جهانی نسبت به مسائل دارند، «بلای جان جمهوری اسلامی» شده‌اند. دکتر کایلی مور-گیلبرت، کارشناس امور ایران و گروگان سابق رژیم ایران در این باره به «تلگراف» گفت: «ترس جوانان شجاع ایران از حکومت ریخته است. دهه‌هشتادی‌ها از رژیم پیر پدرسالار نمی‌ترسند». وی افزود: «نسل جوان ایران مثل جوانان سرتاسر جهان می‌خواهد ابراز عقیده و وجود کند، و آنطوری که خودش دلش می‌خواهد زندگی کند. اما رهبران رژیم مذهبی سالخورده اصلاً خواست جوانان را به‌رسمیت نمی‌شناسد، و بنابراین مدت‌هاست که مشروعیت خود را نزد جوانان از دست داده اند». کارشناسان و تحلیل‌گران می گویند: نسل جوان ایران، که برخلاف حاکمان این کشور با جهان روابط مثبت دارند و از طریق اینترنت از آنچه در اطراف و اکناف دنیا می‌گذرد آگاه هستند، یک «نیروی بی‌بدیل برای تغییر» در ایران پدید آورده‌اند. نسلی آمده است که از فرود گلوله بر پیکر خود نمی‌هراسد. وقتی در یک خیابان به عقب رانده می‌شود، دوباره قد راست می‌کند و خیابان دیگری را به تصرف خود درمی‌آورد. محمدرضا تاجیک از مقامات سابق در دوران خاتمی می گوید: سوژه سیاسی کنونی در جامعه امروز ایران از دوران ترس عبور کرده و وارد دوران قهر شده است. باید بپذیریم کنش برآمده از این تروما دیوار نمی‌شناسد و از هر دیواری عبور می‌کند.