ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانادا محمدجواد ظریف و علی لاریجانی را تحریم کرد

دولت کانادا تحریم‌های بیشتری علیه مقام‌های حکومتی ایران اعمال کرد. تحریم‌های جدید ۱۷ فرد و ۳ نهاد را که در نقض فاحش حقوق بشر، از جمله علیه زنان ایرانی، و انتشار اطلاعات نادرست برای توجیه سرکوب و آزار و اذیت شهروندان ایرانی مشارکت داشته‌اند را در برمی‌گیرد.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا امروز چهارشنبه ۲۰ مهر / ۱۲ اکتبر اعلام کرد که کانادا تحریم‌های بیشتری را تحت مقررات اقدامات ویژه اقتصادی (ایران) اعمال می‌کند. این تحریم‌ها بر تحریم‌هایی که پیش از این اعلام شد افزوده می‌شود و پاسخی به نقض نظام‌مند حقوق بشر و اقدامات مستمر رژیم ایران علیه امنیت منطقه است.

وزارت خارجه کانادا افزوده است که نقض جدی و مستمر حقوق بین‌الملل توسط رژیم جمهوری اسلامی، از جمله بی‌اعتنایی آشکار به جان انسان‌ها، به خوبی شناخته شده و مستند است و کانادا همواره از ایرانیان و قربانیان این رژیم، از جمله خانواده‌ها و عزیزان قربانیان سقوط هواپیمای پی‌اس۷۵۲ دفاع خواهد کرد.

تحریم‌هایی که روز چهارشنبه اعلام شد، ۱۷ فرد و سه نهاد را که در نقض جدی حقوق بشر، از جمله علیه زنان ایرانی، مشارکت داشته یا در انتشار اطلاعات نادرست برای توجیه سرکوب و آزار و اذیت شهروندان ایرانی مشارکت داشته‌اند در بر می‌گیرد.

تحریم‌شده‌ها از جمله شامل این افرادند:

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱.

علی لاریجانی، عضو شورای تشخیص مصلحت نظام، سرتیپ پاسدار سابق سپاه پاسداران و رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی.

امیر حاتمی، سرتیپ ارتش، مشاور ارشد فرماندهی کل قوا و وزیر دفاع اسبق ایران.

پیمان جبلی، رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.

سعید مرتضوی، دادستان پیشین دادگاه انقلاب اسلامی که دستور شکنجه زهرا کاظمی، روزنامه‌نگار ایرانی-کانادایی را صادر کرد. کاظمی بر اثر بدرفتاری با او در بازداشت سال ۲۰۰۳ در زندان درگذشت.

حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه محافظه‌کار کیهان که به‌طور مرتب تبلیغات ضد یهود، از جمله انکار هولوکاست، و تهدید علیه اسرائیل، آمریکا و کشورهای خلیج فارس را منتشر می‌کند.

منوچهر امان‌اللهی، فرمانده نیروی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری در جنوب غرب ایران.

غلامرضا ضیایی، مدیر پیشین زندان‌های رجایی‌شهر و اوین.

این تحریم‌ها هرگونه معامله تجاری با افراد و نهادهای مربوطه را ممنوع  و هر گونه دارایی آن‌ها را که ممکن است در کانادا داشته باشند مسدود می‌کند. این افراد همچنین به دلیل نقض جدی و نظام‌مند حقوق بشر اجازه ورود به کانادا را ندارند.

وزارت خارجه کانادا افزوده است که این کشور متعهد به دفاع از حقوق بشر و اقدام علیه کسانی است که این حقوق را نقض می‌کنند. به‌ویژه، باید اطمینان حاصل کرد که مقام‌های ارشد رژیم ایران و دستگاه‌های آن هیچ‌گونه حمایت اقتصادی یا اجتماعی از کانادا یا شهروندان آن دریافت نکنند.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا در این‌باره گفت:

«اقدامات رژیم ایران خود گویاست. جهان سال‌هاست که شاهد ادامه خشونت، ایجاد ترس و تبلیغات رژیم است. کانادا به دفاع از حقوق بشر ادامه خواهد داد و ما در همبستگی با مردم ایران، به‌ویژه زنان و جوانان، که شجاعانه خواستار آینده‌ای هستند که در آن حقوق اساسی آن‌ها کاملاً رعایت شود، خواهیم ایستاد.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و کریستیا فریلند، معاون او ۷ مهر / ۲۹ سپتامبر قصد کانادا را برای اجرای اقدامات جدید در واکنش به نقض مداوم حقوق بشر و تهدیدهای رژیم ایران علیه صلح و امنیت منطقه‌ اعلام کردند.

پیش از تحریم‌های امروز، کانادا در مجموع ۶۶ فرد و ۱۷۰ نهاد ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دستگاه‌های اقتصادی، امنیتی و اطلاعاتی رژیم را تحریم کرده بود.

کانادا ۱۵ مهر / ۷ اکتبر نیز تحریم‌های کم‌سابقه‌ای را علیه مقام‌های جمهوری اسلامی اعمال کرد و گفت از این پس ۵۰ درصد اعضای ارشد، درجه‌داران عالی‌رتبه و افسران سپاه پاسداران که شامل حدود ۱۰ هزار نفر می‌شود، اجازه نخواهند داشت وارد کانادا شوند.

جاستین ترودو این اقدام را سخت‌گیرانه‌ترین مجازاتی دانست که در قوانین کانادا وجود دارد. او گفت ممنوع‌الورود شدن حدود ۱۰ هزار افسر و درجه‌دار عالی‌رتبه سپاه پاسداران به خاک کانادا دایمی و برای همیشه خواهد بود.

در سال ۲۰۱۲، کانادا ایران را به عنوان حامی تروریسم معرفی کرد.

در اردیبهشت ۱۳۹۷ محمدجواد ظریف در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود بهایی بودن در ایران جرم نیست، حجاب جزء فرهنگ ایرانیان است و همجنسگرایان هم در نحوه زندگی تا جایی که محدود به چهاردیواری خودشان باشد آزادند.

او در مورد حجاب اجباری همچنین گفته بود:

«مردم یک سری ارزش‌های فرهنگی خاص دارند. هر کشوری قانون خاص خودش را در زمینه پوشش دارد. ممکن است از آن قانون پوشش خوش‌مان بیاید یا بدمان بیاید، اما قانون آن جامعه ایجاب می‌کند که ما به آن احترام بگذاریم. اگر کسی در خیابان‌های کانادا لخت راه برود به دادگاه خواهد رفت، در جامعه‌ای که به برهنگی اعتقاد دارد، این قانون یک محدودیت است. در ایران بیرون رفتن یک مرد بدون تی‌شرت مصداق برهنگی در انظار عمومی است. من می‌دانم که شما اگر تی‌شرت نداشته باشید نمی‌توانید وارد مک دونالد شوید، این قانون پوشش است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.