ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها ــ ادامه اعتراض دانشگاه‌ها، تداوم قیام دانش‌آموزان

سرکوب شدید دانشجویان ادامه دارد. لباس‌شخصی‌ها به دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی تهران حمله کردند. در کردستان کماکان اعتراض و مقاومت ادامه یافت و پایتخت ایران هم ناآرام و ملتهب باقی ماند. دانش‌آموزان به ویژه دختران اعتراض‌ها را در شهرهای گوناگون ادامه دادند.

اعتراضات سراسری مردم ایران دوشنبه ۲۵ مهر در نقاط گوناگون ادامه یافت. در کردستان به عنوان یکی از کانون‌های اعتراضات، تجمع‌ها ادامه پیدا کرد. در تهران نیز شعله اعتراض‌ها خاموش نبود. دست‌کم مشهد، زاهدان، تبریز، اصفهان، هر یک به نحوی صحنه اعتراض بودند. دانشگاه‌های متعددی دوباره برخاستند و دانش‌آموزان دبیرستانی هم در این شهر و آن شهر اعتراض کردند.

اینترنت با اختلال شدید مواجه بود و احتمالا ویدئوها و خبرهای شهرهای دیگر هنوز منتشر نشده است. به علاوه ویدئوها نمی‌توانند تمام گستره‌ی خلاقیت اعتراضی و کنش‌های مقاومت مردم معترض ایران در جغرافیاهای گوناگون را ثبت کنند.

اعتراض‌های تهران

نقطه‌های متفاوتی از پایتخت ایران دستخوش اعتراض بود.

بر اساس یک ویدئوی منتشرشده، مردم در صادقیه تهران اعتراضات شبانه بر پا کردند و شعار می‌دادند: «مرگ بر خامنه‌ای». بوق ممتد خودروها، شکلی از اعتراض مدنی که سال‌هاست در ایران همراه جنبش‌ها شده، آنها را همراهی می‌کرد.

ویدئوهایی از اعتراضات در اکباتان تهران نیز منتشر شد.

در یکی از این ویدئوها صدای چنین شعارهایی به گوش می‌رسد: «مرگ بر دیکتاتور»؛ «بی‌غیرتا نشستن؛ هشتادی‌ها تو حبس‌ان».

بر اساس ویدئوی دیگری از اکباتان، معترضان موفق شدند تصویر بزرگ ژینا (مهسا) امینی را روی ساختمان‌ها بیندازند.

در اتوبان نیایش، معترضان راه‌بندان ایجاد کردند و خودروها با بوق ممتد اعتراض‌شان را نشان دادند.

ویدئویی نشان می‌داد که در اتوبان همت نیز روی تابلوی یک پل عابر پیاده شعار «زن، زندگی، آزادی» بزرگ نوشته شده است.

ویدئویی که از نارمک منتشر شده، تصویرگر حضور سنگین نیروهای ضدشورش در خیابان‌ها برای جلوگیری از شکل‌گیری هرگونه تجمعی است.

خانواده‌های زندانیان نیز در برابر زندان اوین گرد آمده بودند.

ویدئوی کوتاه زیر وضعیت آنها را در برابر این زندان نشان می‌دهد و راوی آن می‌گوید که هیچ کس از مقام‌های زندان پاسخگوی خانواده‌ها نیتس:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

زندان اوین شنبه دچار آتش‌سوزی شد و از آن برای مدتی صدای ممتد تیراندازی به گوش می‌رسید. هنوز جزئیات فاجعه در اوین مشخص نیست اما بنا به آمار رسمی ۸ زندانی جان‌شان را از دست دادند و ۶۱ تن نیز مجروح شدند.

اعتراض‌های دانشگاه‌ها: حمله لباس‌شخصی‌ها به علوم اجتماعی تهران و خوابگاه دخترانه‌ای در رشت

بر اساس عکسی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، دانشجویان ۲۵ مهر در دانشگاه مدنی تبریز تحصن کردند و در محوطه دانشگاه نشستند.

دانشگاه مدنی تبریز، ۲۵ مهر

در دانشگاه خواجه نصیر تهران، دانشجویان علی‌رغم تهدیدهای امنیتی دست به اعتراض زدند.

آنها شعار می‌دادند: «تا حرف حقو گفتیم، صدای تیر شنفتیم»؛ «هی کشتن و تیر زدن، اوین و آتیش زدن».

در دانشگاه خلیج فارس بوشهر هم تجمع اعتراضی برپا شد. دانشجویان این دانشگاه کلاس‌ها را تحریم کرده اند و امروز نیز به تحریم آنها در راستای اعتصابات سراسری ادامه دادند؛ با شعار: «دانشجو کارگر، اتحاد اعتصاب». چندی است که کارگران پروژه‌ای صنعت نفت در بخش‌هایی همچون آبادان و عسلویه در اعتصاب به سر می‌برند.

آنها این شعار را نیز در حمایت از اوین سر می‌دادند: «هی کشتن و تیر زدن، اوین و آتیش زدن».

ویدئویی کوتاه نیز از اعتراض دانشجویان دانشگاه مازندران منتشر شده است.

دانشجویان دانشگاه آزاد نجف‌آباد دیگر دانشجویانی بودند که ۲۵ مهر اعتراض برپا کردند.

آنها که بیشتر دانشجویان زن بودند، راه می‌رفتند و شعار می‌دادند: «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه».

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی تهران در این دانشکده تجمع اعتراضی برپا کردند و شعار دادند:‌ «ژن، ژیان، ئازادی» و «دانشجو دانشجو اتحاد اعتصاب». اما آنها خیلی زود با سرکوب نیروهای لباس‌شخصی و حراست مواجه شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کانال شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از حضور لباس‌شخصی‌ها در دانشکده و ضرب و شتم دانشجویان و استادان به دست این نیروها همراه با نیروهای حراست خبر داد.

این کانال در گزارش‌اش نوشت:

در همان زمان که دانشجویان در دو طرف در ورودی دانشکده تجمع کرده و تنها خواسته‌ی آن‌ها پس گرفتن کارت‌های دانشجویی ضبط شده و خروج بدون تهدید از دانشکده بود، دیدند که در مقابل چشمانشان بیش از ده تن از نیروهای حراست به سمت یکی از اساتید که قصد وساطت داشت هجوم برده و او را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند. تعدادی از دانشجویان در اتاق حراست محبوس شدند، و عده‌ای نیز با مشت و فشار حراست از درب خروج دور نگه داشته می‌شدند. نیروهای حراست که روشن نیست از چه رو در فضای باز مقابل درب با ماسک صورت خود را پوشانده بودند، مانند یک نهاد امنیتی دانشجویان را بازداشت و تهدید می‌کردند.

در رشت نیز لباس‌شخصی‌ها به خوابگاه دخترانه در فلکه گاز حمله کردند. بنا به ویدئویی که از اکانت ۱۵۰۰ تصویر بازنشر شده، لباس‌شخصی‌ها دانشجویان خوابگاه را کتک زده اند. یک آمبولانس نیز در برابر خوابگاه دیده می‌شود.

در روزهای اخیر گزارش‌ها نشان می‌داد که از آمبولانس برای انتقال لباس‌شخصی‌ها و نیز زندانیان استفاده می‌شود.

دیگر گزارش‌های منتشرشده از اطراف خوابگاه دخترانه فلکه گاز رشت، از شنیده شدن صدای داد و فریاد و کمک دانشجویان می‌گویند.

پس از آن گزارش‌های دیگری آمد که مدعی بودند در خوابگاه آتش‌سوزی شده اما ماموران امنیتی گمان برده اند دانشجویان دست به اعتراض زده اند و برای بازداشت آنها رفته اند اما پس از پی بردن به اشتباه خود به آتش‌نشانی زنگ زده اند و خود رفته اند. «زمانه» مستقلا قادر به تأیید این خبر نیست.

مشهد، زاهدان، تبریز، اصفهان

ویدئوهایی که از شهرهای دیگری همچون مشهد و تبریز و اصفهان منتشر شد، شکل‌های دیگری از اعتراض به جز تجمع را نشان می‌دادند. دانش‌آموزان دبیرستانی دست‌کم در اصفهان و آستارا و بندر کنگ، دست به اعتراض در مدرسه یا مکان عمومی شهری زدند.

در ویدئویی که دوشنبه ۲۵ مهر از مشهد منتشر شد، یک پایگاه بسیج آتش گرفته است.

در ویدئوی دیگری،  در یکی از خیابان‌های مشهد مغازه‌ها بسته اند و فرد منتشرکننده ویدئو آن را پیوستن آنها به اعتصاب معرفی می‌کند. زمانه مستقلا قادر به تأیید این خبر نیست.

تصویر دیگری که ۲۵ مهر از مشهد منتشر شد، مربوط به یک گرافیتی بود: «یه حقیقت تلخ، ما هنوز جوونیم.»

ویدئویی که از زاهدان منتشر شده، بار دیگر تصویری از تیراندازی است. در این ویدئو صدای ممتد تیر به گوش می‌رسد. منبع منتشرکننده ویدئو آن را «درگیری مسلحانه در زاهدان» نام نهاده. زمانه مستقلا قادر به تأیید زمان منتسب به ویدئو نیست. در «جمعه خونین» زاهدان ۸ مهر نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به روی معترضان پس از نماز آتش گشودند و دست کم ۹۶ تن را کشتند. «نیویورک‌تایمز» در گزارشی تحقیقی از این فاجعه نشان می‌دهد که چگونه نیروهای امنیتی بدون هیچ دلیلی و بدون وجود هیچ معترض مسلحی در میان نمازگزاران به روی آنها آتش گشودند و کودک و جوان و پیر را هدف قرار دادند. تک‌تیراندازهای جمهوری اسلامی بسیاری از معترضان را با شلیک به قلب و سرشان کشتند.

۲۵ مهر از تبریز، ویدئویی از شعارنویسی در خیابان منتشر شد. از رشت، عکسی از پشت از دختران بدون حجاب اجباری در حال قدم زدن در پیاده‌رو منتشر شد.

رشت، تاریخ انتشار عکس ۲۵ مهر

در فولادشهر اصفهان، ویدئویی از آتش زدن حوزه علمیه منتشر شده است. ویدئوی دیگری مربوط به خود اصفهان، فریادهای شبانه مرگ بر دیکتاتور را در بلوار شفق نشان می‌دهد.

ادامه قیامِ دانش‌آموزی

بر اساس ویدئوهای منتشرشده، دانش‌آموزان در شهرهای مختلف دست به اعتراض زدند.

یکی از این شهرها زاهدان بود. خبرگزاری حال‌وش نیمه‌شب دوشنبه اعلام کرد که سه دختر کودک‌ بلوچ اهل زاهدان، مریم سالارزهی ۱۵ ساله،  معصومه علیزهی ۱۵ ساله، و فردی با فامیلی گرگیج و او هم ۱۵ ساله، به دست نیروهای امنیتی در مدرسه دخترانه مریم، بازداشت شدند.

در بندرکنگ هم در مدرسه‌ای دخترانه دانش‌آموزان دست به اعتراض زدند. آنها شعار می‌دادند: «توپ تانک فشفشه / آخوند باید گم بشه».

دانش‌آموزان مدرسه اکبریه تبریز هم ۲۵ مهر دست به اعتراض زدند.

در أصفهان و آستارا دانش‌آموزان در فضای عمومی شهری اعتراض‌شان را نشان دادند. در آستارا، گروهی از دختران دانش‌آموز در خیابان تظاهرات می‌کردند.

در أصفهان گروهی از پسران دانش‌آموز در چهارباغ عباسی راهپیمایی می‌کردند و فریاد می‌زدند: «️بسیجی جیره خور، آخرشه خوب بخور»؛ و «️مرگ بر دیکتاتور».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در محله اندیشه در تهران هم دانش‌آموزان دختر راهپیمایی اعتراضی داشتند. آنها شعار می‌دادند: «ایرانی باغیرت، حمایت حمایت».

در سنندج هم دختران دانش‌آموز در خیابان راهپیمایی می‌کردند و روسری‌ها را تکان می‌دادند و شعار می‌دادند: «مرگ بر دیکتاتور»

شهرهای کردنشین

آبدانان ایلام: مجسمه بسیج را به آتش کشیدند

در استان ایلام شهرستان آبدانان عصر دوشنبه صحنه اعتراض و درگیری ماموران سرکوب با معترضان بود. چند ویدئو و عکس که گفته می‌شود مربوط به اعتراضات روز دوشنبه ۲۵ مهر در این شهر است در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در یکی از این ویدئوها صدای پشت دوربین می‌گوید شهرستان آبدانان استان ایلام ۲۵ هفت. در این ویدئو صدای تیراندازی به گوش می‌رسد و چند فرد مسلح با یونیفرم نظامی در حال شلیک نیز دیده می‌شود.

در یک ویدئو دیگر از آبدانان هم گروهی از معترضان به سمت ماموران سرکوب سنگ پرتاب می‌کنند. زمان این ویدئو مشخص نیست اما محل ضبط آن همان محل ویدئو قبلی است.

در ویدئو سوم از آبدانان هم صدای پشت دوربین می‌گوید «دوشنبه، ماموران تو ولی عصر سنگر گرفتن، مردم تو بسیج». یک ویدئو نیز پرتاب اشیای آتش زا به داخل یک ساختمان که گفته می‌شود ساختمان بسیج است، قابل مشاهده است.

یک ویدئو از آبدانان ایلام_ صدای پشت دوربین می‌گوید: دوشنبه، نیروهای امنیتی تو ولی‌عصر سنگر گرفتن، مردم تو بسیج

مهاباد و پیرانشهر: معترضان خیابان را مسدود کردند

مهاباد در استان آذربایجان غربی هم همانند شبهای گذشته صحنه اعتراض بود. به نظر می‌رسد به دلیل اختلال و در برخی مناطق قطعی کامل شبکه اینترنت، تصاویر و ویدئوهای شهروند خبرنگاران از اعتراضات این شهر هنوز در شبکه‌های اجتماعی منتشر نشده است.

تنها در یک ویدئو از مهاباد مشاهده می‌شود گروهی از معترضان با روشن کردن آتش خیابان را مسدود کرده‌اند.

چند ویدئو نیز از پیرانشهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این ویدئوها که به گفته فعالان رسانه ای کردستان مربوط به اعتراضات روز دوشنبه است، معترضان جاده اصلی شهر را با روشن کردن آتش و بلوک‌های سیمانی مسدود کرده‌اند.

سنندج: تداوم اعتراض محله‌محور

در سنندج یک ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد گروهی از معترضان خیابان فرح در این شهر را با روشن کردن آتش مسدود کرده‌اند. صدای پشت دوربین که این ویدئو را ثبت کرده است به زبان کردی می‌گوید ۲۵ مهر، سنندج خیابان فرح، زنده باد جوان فرح.

سنندج، خیابان فرح، ۲۵ مهر ۱۴۰۱

فعالان رسانه‌ای کردستان گفته‌اند که حداقل در دو محله نایسر و عباس‌آباد سنندج نیز اعتراض خیابانی شکل گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، با انتشار ویدیوی اعلام کرد که پس از ۸۰ سال حجاب خود را برداشت. وی می‌گوید: «فدای ایران، فدای بچه‌هایی که کف خیابونن».