ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راهپیمایی تاریخی ده‌ها هزار ایرانی در برلین با خواست سرنگونی نظام ولایی

تخمین زده می‌شود که در راهپیمایی برلین دست‌کم ۸۰ هزار نفر حضور داشتند. معترضان پلاکاردی در دست داشتند که نقش آرزوی دیرینه آن‌ها را می‌شد بر آن دید: «ایران آزاد شد، جشن و شادی در خیابان‌های ایران از قشم تا گیلان»

به گزارش شبکه اول تلویزیون آلمان ( ARD) ده‌ها هزار نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور از چهارگوشه اتحادیه اروپا و اسکاندیناوی خود را به پایتخت آلمان رساندند که در یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌ها و تجمعات در خارج از ایران در اعتراض به نظام تبعیض و سرکوب‌های خونبار و اختناق سیاسی در تاریخ چهار دهه گذشته و در همبستگی با هموطنان معترض، از جمله دختران شجاع و دانشجویان دلاور کشورشان شرکت کنند.

پلیس آلمان اعلام کرده است که در راهپیمایی شنبه ۲۲ اکتبر/یکم آبان دست‌کم ۸۰ هزار نفر حضور داشتند. برگزارکنندگان به پلیس آلمان اطلاع داده بودند که انتظار می‌رود در این راهپیمایی ۵۰ هزار نفر شرکت کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

از شامگاه گذشته ایرانیان معترض با اتوبوس‌هایی به طور دسته‌جمعی یا با قطار و خودروهای شخصی به برلین سفر کرده بودند. در فیلم‌هایی که در برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله تیک توک و اینستاگرام منتشر شده می‌توان معترضان را در اتوبوس در حین سفر دید که انگشت خود را به نشانه پیروزی بالا گرفته‌اند و یا سرود می‌خوانند. برخی اتوبوس‌ها با پرچم ایران تزئین شده بود و یا در تاریکی شب، در جاده‌ها با چراغ‌هایی به رنگ پرچم ایران درآمده بودند. فیلم‌هایی هم از لحظه ورود ایرانیان به ایستگاه راه‌آهن برلین منتشر شده که در همبستگی با هموطنانشان شعار «زن، زندگی، آزادی» را سر می‌دهند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کلکتیو زن زندگی آزادی ( "Woman* Life Freedom Kollektiv") برگزارکننده این راهپیمایی تاریخی بود. ده‌ها انجمن و نهاد و حزب و گروه سیاسی و فرهنگی از این فراخوان پشتیبانی کرده بودند. راهپیمایی از «گروسر اشترن» آغاز شد و به محله‌ای که در آن ساحتمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی قرار دارد انجامید. «زن، زندگی، آزادی» شعار ثابت و وحدت‌بخش معترضان بود. همچنین خواست سرنگونی نظام ولایت فقیه که در رأس آن علی خامنه‌ای قرار دارد.  

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

حامد اسماعیلیون در تجمع بزرگ ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در برلین با اشاره به خیزش سراسری مردم،‌ خطاب به دولت‌های غربی گفت:

«مترقی‌ترین انقلاب تاریخ خاورمیانه را ارج بنهید.»

حامد اسماعیلیون، نویسنده سرشناس به نمایندگی از انجمن بازماندگان هواپیمای اوکراینی نیز از فراخوان کلکتیو حمایت کرده بود. اسماعیلیون از چهره‌های دادخواه است و پیش از این تجمع تورنتو را برگزار کرده بود. تجمع برلین دومین تجمع بزرگ ایرانیان خارج از کشور بعد از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی است. اعتراضات سراسری که با قتل ژینا در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد وارد پنجمین هفته خود شده و از بلوچستان تا کردستان و گیلان و مازندران و آذربایجان و تهران و خراسان را فراگرفته است.

ایرانیان در تجمع تاریخی برلین برای همراهی با خیزش سراسری علیه جمهوری بر همبستگی همه جریان‌ها تاکید کردند و شعار «‌امروز فقط اتحاد، اتحاد» را سر دادند.   «سنندج زاهدان،  چشم و چراغ ایران» از دیگر شعارها در تجمع برلین بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رایکا

    دوستان کسی می داند طراح این روزنامه آینده ایران «ایران آزاد» چه کسی است. می خواهم تحقیقی از باب تاریخ هنر در این مورد بکنم.

  • سعید

    در خاورمیانه‌ای که به زن و بچه میگویند «عیال» به معنی ناتوانان و کسانی که برای ادامه حیات نیازمند یک آقا بالا سر هستند اکنون جنبشی در جریان است که نیروی محرکه آن زنان و کودکان هستند. جهانیان با ما باشید و «مترقی‌ترین انقلاب تاریخ خاورمیانه را ارج بنهید.»