ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مأموران امنیتی بار دیگر زاهدان را به خون کشیدند

مردم زاهدان و چند شهر دیگر استان سیستان و بلوچستان بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و علیه جمهوری اسلامی شعارهایی سر دادند. در زاهدان چندین نفر بر اثر شلیک مأموران امنیتی کشته و زخمی شدند.

«جمعه خونین» در زاهدان تکرار شد. امروز جمعه ۶ آبان بار دیگر مردم زاهدان، به‌همراه مردم سراوان و ایرانشهر پس از نماز جمعه دست به تظاهرات اعتراضی زدند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، در زاهدان ابتدا خودروهای زرهی نیروهای امنیتی اطراف مسجد مکی را به محاصره کامل در آوردند و تظاهرکنندگان به‌شکل مسالمت‌آمیز شعار سرمی‌دادند. در میان نیروهای امنیتی لباس شخصی‌هایی که لباس محلی بلوچی پوشیده بودند نیز دیده می‌شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در خیابان خیام واقع در مجاورت مسجد مکی زاهدان، مأموران به سوی تظاهرکنندگان گلوله جنگی شلیک کردند و بیش از ۱۲ شهروند کشته و زخمی شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این تیراندازی‌ها چهار نفر از مردم معترض کشته شدند.

مردم سراسیمه معترضان زخمی را به داخل مسجد مکی زاهدان منتقل کردند. شبکه «حال‌وش» که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد نیز خبر داد که یک نفر از معترضان در تقاطع کوثر و بعثت توسط نیروهای امنیتی و نظامی از ناحیه سر هدف قرار گرفت و کشته شد.

در سراوان نیز تظاهرات مردم با گلوله جنگی به خون کشیده شد. کمپین فعالین بلوچ گزارش داد که نیروهای امنیتی در حین نماز جمعه به داخل مسجد جامع نور گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

بنا به این گزارش، با پرتاب گاز اشک‌آور، یک زن و یک دختر ۱۵ ساله که به بیماری تنگی نفس مبتلا بود، زخمی شدند.

بدین ترتیب در مجموع دست‌کم ۵ نفر در جریان اعتراضات روز جمعه ۶ آبان استان سیستان و بلوچستان کشته شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

خبرگزاری تسنیم، وابسته به نیروهای امنیتی ابتدا مدعی شد که «جمعیت اصلی نمازگزاران اقدام به تجمعی کوتاه در حاشیه مصلی کرده و پس از آن متفرق شدند، اما تعداد محدودی از افراد که در قالب چند دسته هستند، اقدام به ایجاد ناآرامی از طریق آتش زدن لاستیک و پرتاب سنگ به سمت مأموران پلیس کردند».

این خبرگزاری که در گزارش نخست خود از برقراری «آرامش نسبی» خبر داده بود ساعتی بعد نوشت وضعیت زاهدان «آرام» است.

شورای تأمین سیستان و بلوچستان امروز در بیانیه‌ای مردم معترض زاهدان را «عده‌ای افراد فرصت‌طلب» معرفی کرد که «برای ایجاد اغتشاش و ناامنی» وارد خیابان‌های اطراف مصلی شده بودند.

این شورا در بیانیه خود بدون اشاره به کشته‌شدن دست‌کم ۵ نفر در این اعتراضات افزود:

«در این میان با شلیک افراد ناشناس، تعدادی از شهروندان و نیروهای حافظ امنیت مجروح شدند.»

همزمان با انتشار خبرهای مربوط به تیراندازی و اعتراضات در زاهدان، نت بلاکس، نهاد غیردولتی که وضعیت اینترنت در جهان را رصد می‌کند، از اختلال شدید اینترنت در زاهدان خبر داد.

پیش از رویدادهای امروز در زاهدان، شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان به‌منظور آرام کردن مردم در بیانیه‌ای ضمن اشاره به رویدادهای ۸ مهرماه در زاهدان اعلام کرده بود که «قصور برخی از مأموران» را پذیرفته و رئیس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان را عزل کرده است. این شورا همچنین از «جبران خسارت وارده به جان‌باختگان بی‌گناه و خانواده‌های آنان» خبر داده بود.

نیروهای امنیتی پس از نماز جمعه ۸ مهرماه زاهدان، با شلیک مستقیم بیش از ۹۰ نفر از معترضان را کشتند. نمازگزاران به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله معترض بودند. از این روز به‌عنوان «جمعه خونین زاهدان» یاد می‌شود.

در جریان خیزش سراسری مردم ایران استان سیستان و بلوچستان بیشترین کشته را داده‌اند. براساس آمار سازمان حقوق بشر ایران، با احتساب کشته‌شدگان امروز، در این استان تاکنون دست‌کم ۹۸ نفر کشته شده‌اند.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۴ آبان نیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان یورش برده و دانشجویان را مورد ضرب و جرح قرار داده و شماری را بازداشت کردند. برخی از دانشجویان بازداشتی پس تهدید به اخراج از دانشگاه، آزاد شدند.

همچنین روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا، حسین مدرس خیابانی، استاندار و احمد شفاهی، فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان را به دلیل کشتار در «جمعه خونین» زاهدان و نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.