ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام همبستگی فمینیست‌های اوکراینی با جنبش زن، زندگی، آزادی 

فمینیست‌های اوکراینی در بیانیه خود نوشتند که قیام مردمی در ایران با سرکوب شدید مواجه است. صدها تظاهرکننده کشته، زخمی یا دستگیر شده‌اند. اما دولت ایران تنها شهروندان خود را سرکوب نمی‌کند بلکه از دیگر رژیم‌های سرکوبگر و امپریالیستی نیز حمایت می‌کند.

جمعی از فمینیست‌های اوکراینی در همبستگی با جنبش، زن، زندگی، آزادی که آن را «قیام ایران» نامیده‌اند بیانیه‌ای نوشته‌اند. در آغاز این بیانیه آمده است: آنچه که به‌عنوان اعتراض به خشونت پلیس و حجاب اجباری آغاز شد، به‌سرعت به مقاومت عمومی مردم ایران در برابر رژیم مردسالار و دیکتاتوری ملاها و شکل استبدادی سرمایه‌داری که آن را نمایندگی می‌کند، تبدیل شد. 

در بخش دیگری با اشاره به تکثر و تنوع معترضان جنبش نوشتند «دانش‌آموزان، دانشجویان، اتحادیه‌های کارگری، اقلیت‌های قومی و سایر گروه‌های اجتماعی که تحت تأثیر بحران‌های اقتصادی، تورم قیمت‌ مواد غذایی، کاهش‌ خدمات اجتماعی و خصوصی‌سازی قرار گرفته‌اند، به بسیج مردمی می‌پیوندند». 

به گفته فعالان حقوق زنان اوکراینی این موج جدید مبارزات، سلسله قیام‌ها علیه نابرابری‌های اقتصادی-اجتماعی، ستم سیاسی و تبعیض‌های قومی را ادامه و گسترش می‌دهد که در دهه گذشته ایران را متأثر کرده است.  

«شعارهای "زن، زندگی، آزادی" و "مرگ بر دیکتاتور" از کردستان ایران در سراسر کشور و میادین سراسر جهان گسترده است. این موج مقاومت با عبور از مرزهای گروه‌ها و طبقات اجتماعی، چهره یک زن ایرانی را در مرکز خود نگه می‌دارد، کسی که برای زندگی خود و دیگران مبارزه می‌کند.» 

نویسندگان این بیانیه از مطالبات معترضان همچون تغییر رژیم دیکتاتوری و دموکراتیک کردن زندگی سیاسی، کاهش نابرابری اجتماعی-اقتصادی، توسعه حمایت اجتماعی، تضمین و رعایت حقوق کار، حق زنان بر بدن و زندگی خود، از جمله حق زنان در انتخاب حجاب یا عدم رعایت حجاب و عدالت و محافظت در برابر خشونت در فضاهای عمومی و خصوصی حمایت کرده‌اند. 

چندی پیش خبر فروش پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده آن در جنگ روسیه به اوکراین منتشر شد. مقامات جمهوری اسلامی ابتدا انکار کردند اما پس از مدتی پذیرفتند که پهپادها را به روسیه فروخته‌اند و گفتند این معامله پیش از آغاز جنگ روسیه صورت گرفته است. 

فمینیست‌ها در بندهای پایانی بیانیه نوشتند که مبارزه مردم ایران برای آزادی خود نیز مبارزه برای آزادی و امنیت شهروندان عادی اوکراینی‌ است.

شماری از انجمن‌های فمینیستی، اِن‌جی‌اوها، کنشگران، نویسندگان و هنرمندان اوکراینی این بیانیه را امضا کرده‌اند.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.