ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو راست‌گراترین کابینه تاریخ اسرائیل را تشکیل خواهد داد

انتظار می‌رود کابینه‌ آینده اسرائیل ترکیبی نگران‌کننده حتی برای کشورهای غربی داشته باشد. راست افراطی مذهبی خود را برای به دست گرفتن پست وزارت آماده می‌کند و نتانیاهو درصدد ساختن ائتلافی پایدار با جناح‌های مختلف راست‌گرا در اسرائیل است.

اسحاق هرتزوگ، روز جمعه ۱۱ نوامبر/۲۰ آبان اعلام کرد که رایزنی‌های خود را با احزاب سیاسی به پایان رسانده و بنیامین نتانیاهو، رهبر لیکود را برای تشکیل دولت در روز یکشنبه مأمور خواهد داد.

نتانیاهو حمایت ۶۴ نماینده از ۱۲۰ نماینده پارلمان جدید اسرائیل را با خود همراه کرده است و نخست‌وزیر آینده این کشور خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو قرار است روز یکشنبه به مقر رئیس‌جمهوری اسرائیل برود و رسماً حکم مأموریت برای تشکیل کابینه را دریافت کند. وی از آن زمان ۲۸ روز فرصت دارد تا دولت تشکیل دهد.

رئیس جمهوری اسرائیل همچنین این اختیار را دارد که در صورت مأموریت تشکیل کابینه را تا  ۱۴ روز دیگر هم تمدید کند. اما به نظر می‌رسد نتانیاهو مشتاق تشکیل سریع دولت است و مذاکرات ائتلاف از قبل آغاز شده است.

روز جمعه، مذاکرات بین لیکود و «اوتزما یهودیت» از جریان راست افراطی مذهبی، ادامه داشت. توافق با این جریان چنانچه بخواهد به صورت پایدار باشد به معنای تنش بیشتر بر سر اماکن مذهبی در بیت‌المقدس، قدس شرقی و قبه‌الصخره خواهد بود. تنها یکی از جنبه‌های این تنش، شعار رئیس حزب اوتزما یهودیت برای آزاد شدن حضور یهودیان در مسجد‌الاقصی و قبه‌الصخره است:

«همه ما مخالف نژادپرستی هستیم و نمی‌توان به یک یهودی گفت، شما نمی‌توانید قبه‌الصخره بروید زیرا یهودی هستید. من طرفدار حقوق برابر هستم.»

ایتامار بن گویر، رئیس حزب اوتزما یهودیت و بسیاری از اعضای جناح راست افراطی اسرائیل مدتهاست که برای دسترسی و کنترل بیشتر بر قبه‌الصخره که عمدتاً توسط اوقاف اردن اداره می‌شود، تلاش کرده‌اند. در حال حاضر، یهودیان فقط می‌توانند در زمان‌های معینی از این مکان دیدن کنند و از انجام مراسم مذهبی در آنجا منع شده‌اند، اگرچه محدودیت‌ها به طور فزاینده‌ای در سال‌های اخیر شکسته شده است.

نتانیاهو احتمالاً با شخصیت‌های جنجالی راست افراطی و احزاب مذهبی برای دستیابی به اکثریت پارلمانی پایدار متحد خواهد شد. شریک ائتلافی او، ائتلاف صهیونیسم مذهبی، ۱۴ کرسی به دست آورده است. این همان ائتلافی است که اوتزما یهودیت هم بخشی از آن است.

رهبران احزاب اکنون تلاش خواهند کرد تا هر چه بیشتر در پست‌های مهم کابینه سهم داشته باشند. راست مذهبی در تلاش است تا پست‌های امنیتی را برای خود تضمین کند.

روز چهارشنبه، هرتزوگ گفته بود که «تمام جهان نگران مواضع راست افراطی بن گویر است، یک ملی گرای افراطی که قرار است وزیر کابینه جدید نتانیاهو شود.»

کشورهای غربی هم از اکنون نگران تشدید تنش‌ها در اسرائیل پس از تشکیل کابینه جدیدند. تنش‌هایی که ممکن است فراتر از موضوع فلسطین و اسرائیل هم باشد.

نتانیاهو و تیمش در روزهای گذشته با دیگر رهبران بلوک خود نیز گفت‌وگو کرده‌اند. ائتلاف جناح راست نتانیاهو در انتخابات هفته گذشته در رتبه اول قرار گرفت. اگر او بتواند با متحدان ائتلاف خود، همانطور که انتظار می‌رود، دولت تشکیل دهد، ممکن است به بحران سیاسی بی‌سابقه اسرائیل که از سال ۲۰۱۹ به پنج انتخابات منجر شده پایان دهد.

چهار انتخابات قبلی اکثراً همه‌پرسی در مورد توانایی نتانیاهو برای ادامه کارش بود در حالی که با اتهامات دریافت رشوه، تقلب و نقض اعتماد روبرو بود. نتانیاهو هرگونه تخلف را رد کرده است.

نتانیاهو که رکورددار بیشترین زمان نخست‌وزیری در تاریخ اسرائیل است به زودی دولتی را تشکیل خواهد داد که انتظار می‌رود راست‌گراترین دولت اسرائیل در تاریخ این کشور باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.