ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها ــ رزم شبانه‌روزی در مهاباد، آتش خشم در مورموری

رزم در چند شهر کردستان از جمله مهاباد شبانه روزی شده است. معترضان در خیابان سنگر بستند. شب صدای تیراندازی ممتد نیروهای سرکوب شنیده شد. در استان ایلام، معترضان خشمگین در مورموری اماکن دولتی و بانک‌ها را آتش زدند. از گرمسار هم اعتراض شعله زد.

نیروهای حکومتی طی روزهای ۲۴ تا ۲۷ آبان دست‌کم ۲۵ تن را در شهرهای بوکان، مهاباد، پیرانشهر، سقز، سنندج و کامیاران کُشتند. خاکسپاری یا مراسم «تعزیه شهدا» به صحنه رزم بدل شده است. مبارزان در شهرهای مختلف در خیابان مانده‌اند، سنگر ساخته‌اند و به مقاومت در برابر نیروی سرکوب ادامه می‌دهند.

شبکه حقوق بشر کردستان ۲۸ آبان ماه، کشته شدن حداقل ۲۵ تن از شهروندان کُرد در شهرهای مهاباد، بوکان، سنندج، کامیاران، بانه و پیرانشهر را تایید کرد و نوشت: «تعداد زیادی در شهرهای مختلف زخمی شده‌اند و ماموران حکومتی صدها تن را بازداشت و به مکان‌های نامعلوم منتقل کرده‌اند.»

منابع نزدیک به فعالان کرد از افزایش شمار نیروهای سرکوب در شهرهای مختلف کُرد خبر داده‌اند. عصر و شامگاه شنبه مبارزان چند مسیر ارتباطی بین شهرها را با هدف ممانعت از انتقال نیروی سرکوب به شهرها مسدود کردند.

مهاباد: تداوم مقاومت

صبح شنبه ۲۸ آبان چند ویدئو از مهاباد که در دو ماه اخیر مبارزه در آنجا خلاقه پیش رفته است منتشر شد. در یک ویدئو که با استقبال گسترده در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد، مبارزان در خیابان سنگر ساخته‌اند. صدای راوی پشت دوربین می‌گوید: «از پشت سنگر، روله‌کان (عزیزان) نهار هم می‌خورند. همین الان مهاباد، از پشت سنگر». در یک ویدئو دیگر شمار زیادی از مردم در خیابان نشسته‌اند و سرودهای انقلابی به گوش می‌رسد.

مهاباد صبح امروز پیکر کمال احمدپور را به خاک سپردند. در یک ویدئو که از مراسم خاکسپاری او منتشر شد، شعار «کرد بلوچ آذری، آزادی و برابری» شنیده می‌شود. مبارزان مهابادی تا پاسی از شب همچنان در خیابان بودند. شامگاه شنبه شبکه برق و روشنایی معابر عمومی را قطع کرد. در یک ویدئو از شب‌هنگام در مهاباد صدای ممتد تیراندازی شنیده می‌شود.

همزمان با تداوم مبارزه در خیابان‌های مهاباد خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) بسته ماندن بازار و مغازه‌ها در این شهر را تایید کرد اما این وضعیت را به آنچه که «خشونت معترضان» عنوان کرد، نسبت داد. ایرنا که معترضان را به مانند تمام مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی «اغتشاشگر» می‌نامد در ادامه ادعا کرد: آنها «پس از ورود به میدان فلسطین و میدانچه حسن‌زاده شهر مهاباد با ممانعت نیروهای امنیتی و انتظامی برای ورود به بافت مرکزی شهر مواجه شده و به خیابان‌های فرعی اطراف رفتند و پلیس هم برای متفرق کردن آنها از شلیک هوایی و گاز اشک‌آور استفاده کرد.»

رسانه رسمی جمهوری اسلامی اعتراض در روستای «قالوی زندان» از توابع مهاباد را هم تایید کرد. در این روستا نیز پیکر مهران رحمانی که به دست نیروهای سرکوب کشته شد، با حضور مردم به خاک سپرده شد. در ویدئوهایی که از این مراسم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، سرودهای انقلابی و شعارهای ضدحکومتی شنیده می‌شود.

در پیرانشهر، اشنویه و روستای کانی‌رش بوکان هم اعتراض شبانه بر دوام بود. در اشنویه بنا بر گزارش کردپا ماموران حکومتی دست‌کم دو تن را با شلیک گلوله مجروح کردند. در پیرانشهر هم معترضان خشمگین به خانه یک فرد که گفته می‌شود مزدور محلی است، حمله کردند و خانه را به آتش کشیدند.

ماموستاهای مریوان و هورامانات خواستار پایان خشونت حکومتی شدند

مریوان شامگاه ۲۸ آبان دوباره خروشید. مبارزان همانند دیگر شهرهای کردستان با افروختن آتش خیابان را مسدود کردند. در ویدئوهایی که از این شهر منتشر شد شعله‌های آتش و انبوهی از سنگ بر خیابان دیده می‌شود.

در این ویدئوها شعارهایی چون «حتی اگر یک کرد بماند، کردستان باقی می‌ماند»، «مرگ بر سپاهی»، «ژن، ژیان، ئازادی» شنیده می‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یک ویدئو منسوب به ماموستاهای (مقام‌های مذهبی) مریوان نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. آنها به صورت جمعی در مقابل دوربین ایستادند و بیانیه‌ای خواندند که در آن از سرکوب و سانسور حکومت انتقاد کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که هم‌پا و همراه معترضان خواهند بود. این بیانیه از حکومت خواسته فورا به خشونت و کشتار جوانان و فرزندان ملت پایان دهد. آزادی بدون قید و شرط زندانیان و متوقف شدن چرخه خشونت دیگر مطالبه ماموستاها است که از حاکمیت جمهوری اسلامی خواسته‌اند تسلیم اراده ملت شوند.

کردپا این بیانیه را تایید کرده است.

در دیواندره نیروهای حکومتی یک شهروند دیگر را به قتل رساندند. ایرنا از دیواندره گزارش کرده است معترضان که در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی «اغتشاشگر» خوانده می‌شوند به منزل امام جمعه و دفتر نماینده کامیاران در مجلس شورای اسلامی «تعرض» و خسارت وارد کردند. مرکز بزرگ اسلامی در دیواندره از دیگر اماکن حکومتی بود که هدف تهاجم معترضان خشمگین قرار گرفت.

رسانه رسمی دولت جمهوری اسلامی همچنین کشته شدن حداقل دو تن در دیواندره را تایید کرد. منابع نزدیک به فعالان کُرد حبیب فتحی را یکی از کشته شدگان روز ۲۸ آبان اعلام کردند. او نیز به ضرب گلوله ماموران حکومتی کشته شد.

رزم در دیواندره به شب کشیده شد و معترضان با افروختن آتش در خیابان ماندند.

استعفاء رئیس دانشگاه سنندج

حکومتی‌ها روز شنبه در سنندج به بهانه تشییع جنازه حسن یوسفی که در ۲۵ آبان کشته شد، نیروهای خود را به خیابان آوردند. هرچند که رسانه‌های حکومتی این مراسم را «باشکوه» توصیف کردند اما در تصاویر و ویدئوهای انتشار یافته تنها نظامیان و مقام‌های حکومتی دیده می‌شوند.

همزمان با این مراسم در دانشگاه سنندج نیروهای نظامی به دانشجویان دانشگاه آزاد یورش بردند. در ویدئوهایی که از دانشگاه آزاد سنندج منتشر شد، صدای تیراندازی شنیده می‌شود. اعتراضات دانشجویان که در حمایت از رحمت صادقی، استاد این دانشگاه که در اعتراض به سرکوب شهروندان در خیابان از مقام خود استعفاء کرده بود شب نیز ادامه داشت. در یک ویدئو از دانشگاه دانشجویان به کُردی شعار می‌دهند: «صادقی تنها نیست سنندج پشتیبان او ست».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بدون اشاره به استعفاء صادقی از انتصاب سرپرست دانشگاه کردستان از سوی وزیر علوم و تحقیقات جمهوری اسلامی خبر داد.

در محلات مختلف سنندج هم رزم شبانه تداوم یافت. در بهاران که شهرک بیشتر کارگرنشین است معترضان در خیابان آتش روشن کردند. کولبرنیوز نیمه‌شب از یورش نیروهای نظامی به این محله خبر داد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در یک ویدئو دیگر که راوی پشت دوربین زمان آن را ۲۸ آبان اعلام می‌کند، مبارزان در خیابان سنگر ساخته‌اند. راوی این ویدئو می‌گوید «سنگربندی به سبک مهاباد» و همزمان صدای مبارزان که شعار می‌دهند «شه‌هید نامری» [شهید نمی‌میرد] به گوش می‌رسد. مکان این سنگربندی در خیابان دانشگاه اعلام شده است. دانشجویان دانشگاه آزاد سنندج هم صبح امروز برای مقابله با گاز اشک‌آور و گلوله ماموران حکومتی سنگر ساخته بودند.

مبارزان در کامیاران هم برای پنجمین شب پیاپی در خیابان ماندند. در یک ویدئو از کامیاران گروهی از معترضان که در خیابان آتش افروخته‌اند فریاد می‌زنند: «کاک فواد قارامانه شه‌هید کوردستانه» [کاک فواد قهرمان است شهید کردستان است]. فواد فتحی روز ۲۵ آبان به دست ماموران حکومتی در کامیاران کشته شد. «کردستان کردستان گورستان فاشیستان» از دیگر شعارهای شبانه در کامیاران بود.

مورموری: ساختمان سپاه و اماکن دولتی به آتش کشیده شد

موموری در استان ایلام شهری است با جمعیت کمتر از چهار هزار نفر و از توابع شهرستان دیواندره. از آغاز اعتراضاتی که بیشتر از دو ماه است در جای جای ایران جریان دارد کمتر خبری از این شهر به رسانه‌ها درز کرده بود. ظهر شنبه ۲۸ آبان فرماندار آبدانان به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت قسمت‌هایی از ساختمان بخشداری، شهرداری، بانک‌های عامل، جهاد کشاورزی و اداره پست کلات مورموری به آتش کشیده شده است.

مورموری به روایت مسئولان حکومتی شهری است به شدت محروم. بیشتر جمعیت آن را کشاورزانی که به دلیل خشکسالی بیکار شده‌اند تشکیل می‌دهند.

منابع محلی گفته‌اند که در این شهر نیروهای سرکوب به سمت معترضان گاز اشک‌آور و گلوله شلیک کرده‌ و چند تن مجروح شده‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

معاون امنیتی استانداری ایلام هم شامگاه شنبه حمله به ساختمان سپاه پاسداران در مورموری را تایید کرد. او مدعی شد هیچ اسلحه‌ای از ساختمان سپاه به سرقت نرفته و آرامش به شهر بازگشته است.

محمدحسن سبحانی حمله به اماکن دولتی و بانک‌ها در شهر سرابله را هم تایید کرد اما مدعی شد که با حضور ماموران آتش‌نشانی آتش در همان مراحل اولیه کنترل و مهار شده است.

پاوه در استان کرمانشاه هم همانند شب‌های گذشته صحنه رزم شبانه بود. در یک ویدئو از این شهر که صدای راوی زمان آن را ۲۸ آبان اعلام می‌کند، معترضان در خیابان آتش افروخته‌اند و شعار می‌دهند: «مرگ بر دیکتاتور».

بنا بر گزارش منابع نزدیک به فعالان کُرد نیروهای نظامی به سمت معترضان تیراندازی کردند. در یک ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد صدای ممتد تیراندازی شنیده می‌شود. این ویدئو را ببیند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دیگر شهرها

گرمسار در استان سمنان شهری است با بافت مذهبی. در دو ماهی که از آغاز اعتراضات در ایران می‌گذرد خبری مبنی بر شکل‌گیری تجمع شبانه در این شهر منتشر نشده بود. شامگاه ۲۸ آبان چند ویدئو از تظاهرات شبانه در این شهر منتشر شد. در یک ویدئو که به نظر می‌رسد در بازار سرپوشیده است صدای گروهی که شعار می‌دهد «توپ تانک فشفشه/ آخوند باید گم بشه» به گوش می‌رسد. در یک ویدئو دیگر هم شعار «زن زندگی آزادی» و در ادامه آن شعاری که با انتقاد گسترده فعالان برابری جنسیتی روبرو شده است، «مرد میهن آبادی» شنیده می‌شود.

در ملکان از شهرهای استان آذربایجان‌شرقی هم گروهی از معترضان به خیابان آمدند. در یک ویدئو از ملکان فرار ماموران با لباس نظامی مشاهده می‌شود. در یک ویدئو دیگر که کاربران همسو با سپاه پاسداران منتشر کردند نیروهای امنیتی شماری از معترضان را بازداشت کرده‌اند و با دست بسته با خود می‌برند. یک تصویر نیز از آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی ایران در ملکان منتشر شد.

معترضان در ملکان هم همانند دیگر شهرها با آتش زدن سطل‌های زباله خیابان را مسدود کردند.

در خوی هم گروهی از شهروندان به خیابان آمدند. خوی در شب‌های گذشته نیز شاهد تظاهرات شبانه بود.

اعتراضات صبح امروز هم در چند شهر ایران بر دوام بود. «شبکه دانشجویان انقلابی ایران» در یک اطلاعیه تمامی مردم را به حضور در خیابان پس از نخستین بازی تیم ملی فوتبال مردان ایران در روز دوشنبه فراخوانده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی هم از معلمان و دانش‌آموزان خواسته ۲۹ و ۳۰ آبان در اعتراض به کشتن دانش‌آموزان و معترضان در خیابان از رفتن به مدرسه خودداری کنند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه به صورت تلویحی به پایان نپذیرفتن اعتراض‌های مردمی اذعان کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    ما همیشه تاکید کرده این که مردم و احزاب مردمی باید به این مسئله آگاهی داشته باشند که مانند دهه ی 60 در دام مسلحانه کردن جنبش نیفتند و و در صورت افزایش خشونتها که همیشه از سوی نیروهای سرکوب تشدید می شود یک قدم عقب نشینی کنید تا ما در دو جبهه ی تقابل با رژیم نبازیم اول جنگ تبلیغاتی ست و دوم جنگ فیزیکی . شهرها و خیابانها تا سرنگونی کامل رژیم بارها و بارها دست بدست خواهد شد اما ما باید خشونتها را بطور کامل کنترل کرده و خواست خودمان را به دو جریان جنگ طلب یکی داخل رژیم و دیگری خارج رژیم تحمیل نمائیم جریانی در داخل سپاه پاسداران وجود دارد که کامل از جریان جنگ طلب خارجی خط می گیرد اتحادیه ی اروپا بخصوص فرانسه حامی این جریان داخلی و خارجی هستند و نفوذ جاسوسی اسرائیل هم تمام این دو جریان را کاملا متحد هدایت کرده تا همان کاری را به سر ایران بیاورند که بر سر اوکراین و لیبی آوردند پولهای و سرمایه ی عظیمی در این پروژه هزینه می شود معرفی مسیح علینژاد به کاخ الیزه معرفی حامد اسماعیلیون و همینطور مسافرت علی کریمی به امریکا دکور و دک و پوز خارجی این جریان است ما به علی کریمی هم تذکر می دهیم در دام این جریان نیفتد . تمام راستگرایان دنیا پشت این دکور ایستاده اند و در داخل هم در پشت بخشی از سپاه پاسداران و همینطور جریان جلیلی و دارو دسته های پایداری مخفی شده اند به همین دلیل همانطور که در چند روز پیش خبر از تشدید سرکوب دادم تا این حد موضوع را پیچیده نمی دیدم که از سوی خامنه ای برای سرکوب آلت دست این جریان جاسوس جنگ طلب شده است از سوی دیگر علی کریمی به امریکا برود و از سوی دیگر مسیح علینژاد برای اعتبار گیری و اعلام اتحاد در کنار هم سخنرانی کنند به همراه اوکراینی های دکور . هدف همه ی اینها ایجاد اغتشاش در ایران و کوچک کردن ایران است اگر ما سطح خشونتها را به گونه ای نگه داریم که منجر به سنگر بندی تا لحظه ی موعود نشود برده ایم وگرنه حماقت حکومت این دو جریان جنگ طلب و اغتشاشگر را حاکم بر سرنوشت ما خواهد کرد تا جبهه ای برای جنگ علیه جریان روسیه وچین شود لذا تنها جریانی که به نظر مخالف این دو جریان اروپائی بعلاوه ی اسرائیل و همچنین جریان چین و روسیه جریان سوم جریان بریتانیا و حزب دموکرات امریکاست که آنها هم هدفشان دو گانه بخشی همسو با مردم ایران و بخشی همسو با اتحادیه ی اروپاست آنجا که مربوط به اغتشاش علیه چین و روسیه است متحد اسرائیل و اتحادیه ی اروپاست و آنجا که به تغییر در ایران است در مقابل آنها و در کنار مردم ایران هستند شرایط بسیار دشواریست و تنها راه کاهش سطح خشونتها و کنترل خشونتهاست تا منجر به سنگر بندی و جنگ داخلی نشود .

  • محمد

    حدس میزنم رییس پایگاه ناحیه فلکه شوانهدر مهاباد، بیمار است. هر وقت جنایت میکند بعدش سرود نوحه و سینه زنی پخش میشود از بلندگو تا وجدانش را لالایی کند و بخواباند

  • محمد

    امشب بدترین شب بود. در محله پشت تپ و فلکه شوانه، حکومتیها سرودهای سینه زنی و حکومتی پخش میکردن از همه طرف صدای گلوله می اومد صدای فریاد مردم فحاشی نیروهای حکومت شکسته شدن مداوم پنجره ها امشب در مهاباد حکومتی ها در سرودهای بلندگو سعی میکردن کشتار را توجیه کنند که مثلا ما طرف خدا هستیم حرکت هوشمندانه یکی دو نفر این بود که در اون گلوله باران، فریاد زدند الله اکبر،،، یعنی ما مسلمانیم انسانیم... تیراندازی نکنید اما ...