ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تدارک سپاه پاسداران برای حمله نظامی به اقلیم کردستان عراق

سپاه پاسداران در تدارک تهاجم نظامی به اقلیم کردستان عراق است. همزمان ترکیه نیز به مناطق تحت کنترل کُردها در شمال سوریه و اقلیم کردستان عراق حمله کرد.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پس از آنکه نتوانست مقام‌های عراق و اقلیم کردستان را برای خلع سلاح احزاب کردستانی قانع کند، آماده عملیات نظامی در خاک اقلیم کردستان می‌شود.

بامداد ۲۹ آبان برخی منابع نزدیک به سپاه پاسداران از فرمان آغاز تهاجم نظامی به اقلیم کردستان خبر دادند.

بولتن نیوز که به نهادهای امنیتی و نظامی نزدیک است شامگاه ۲۸ آبان نوشت «دقایقی قبل عملیات سنگین نیروی زمینی سپاه پاسداران علیه تجزیه طلبان – عنوانی که جمهوری اسلامی برای احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی به کار می‌برد- آغاز شده است». خبرگزاری های رسمی وابسته به سپاه پاسداران و دولت اما در این باره سکوت کردند.

همزمان با انتشار این خبر نیروهای نظامی در مهاباد به سمت معترضان گلوله شلیک کردند و تصاویری از حرکت نفربرهای ضد شورش در خیابان‌های مهاباد منتشر شد. مشخص نیست که منظور رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از آغاز عملیات نظامی همان تهاجم شبانه به مهاباد است یا حمله به اقلیم کردستان عراق.

آسوشیتدپرس شنبه ۲۸ آبان به نقل از چند شخصیت سیاسی از اقلیم کردستان و عراق فاش کرده بود اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس در سفر از پیش اعلام نشده به عراق مقام های این کشور را به حمله نظامی تهدید کرده است.

قاآنانی یک روز پس از حمله موشکی به مقر حزب دمکرات کردستان ایران و کومله به عراق سفر و در آنجا با رئیس جمهوری، نخست‌وزیر، گروه‌های شیعی همسو با جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی دیدار کرده بود.

دو شخصیت سیاسی شیعه، دو مقام شبه نظامی و یک مقام کرد که نامشان فاش نشده است به آسوشیتدپرس گفتند قاآنی در دیدار با مقام‌های عراقی و اقلیم کردستان دو خواسته داشته است: نخست خلع سلاح احزاب کردستانی و دوم تقویت مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان با حضور نظامیان عراق.

آن‌ها به شرط افشا نشدن نامشان گفتند فرمانده سپاه قدس تهدید کرده است «اگر بغداد این خواسته‌ها را برآورد نکند ایران با نیروی زمینی عملیات نظامی را آغاز و به توپ باران مقر احزاب کردستانی ادامه می‌دهد».

یک مقام دولتی در اقلیم کردستان هم گفت مقام‌های عراقی به ایران گفته‌اند هیچ مدرکی دال بر صحت اتهام های ایران به احزاب کردی ندارند.

ایران پیش از این نیز در نشست مشترک با نمایندگان و هیئت ویژه اقلیم کردستان عراق خواستار خلع سلاح احزاب کردستانی شده بود. حکومت اقلیم کردستان عراق این درخواست را تا به حال نپذیرفته و گفته است که نمی‌تواند احزاب کردستانی را از اقلیم کردستان اخراج کند. دولت مرکزی عراق هم آخرین حمله موشکی جمهوری اسلامی به مقر احزاب کردستانی را که ۲۳ آبان انجام و موجب کشته شدن حداقل سه تن شد، محکوم کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از آغاز اعتراضات به قتل ژینا (مهسا) امینی که بیش از دو ماه است ادامه دارد، احزاب کردستانی را به مداخله در اعتراضات و تحریک معترضان و همچنین انتقال سلاح متهم کرده است. احزاب کردستانی این اتهام ها را به صراحت رد کردند.

سوران نوری از اعضای رهبری حزب دمکرات کردستان ایران هم در گفت و گو با آسوشیتدپرس گفت که از خواستهای ایران اطلاع دارد و آن‌ها [احزاب کردستانی] امیدوارند اقلیم کردستان تسلیم تهدید نشود.

او تأکید کرد این حزب هیچ گاه قاچاق اسلحه نکرده است.

مقام های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی به دنبال اظهارات جان بولتون مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا که مدعی شده بود معترضان در ایران مسلح هستند، اتهام‌زنی به احزاب کردستانی مخالف جمهوری اسلامی را با شدت بیشتری تکرار کرده‌اند.

یک مقام ارشد اقلیم کردستان که نخواست نامش فاش شود، گفت مقام های امنیتی عراق بارها سعی کردند تهران را متقاعد کنند که هیچ اسلحه‌ای از عراق به ایران قاچاق نمی‌شود اما ایران این موضوع را نادیده می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران در دو ماه اخیر چند مرتبه به مقر احزاب دمکرات کردستان ایران، کومله زحمتکشان، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران و پژاک حمله و ده‌ها تن را کشته و مجروح کرده‌ است.

یک هیئت ویژه عراقی ۲۳ مهر ماه به تهران رفت تا با مقام‌های جمهوری اسلامی مذاکره کند. «نورنیوز» که به دبیرخانه شورای امنیت ملی وابسته است، ممانعت از فعالیت احزاب کردستانی که وزیر خارجه جمهوری اسلامی آن‌ها را «تجزیه طلب» نامیده بود، خواسته ایران از عراق عنوان کرد.

پیش از آن نیز کاظم دباغ نماینده اقلیم کردستان در ایران گفته بود که تهران از اقلیم کردستان خواسته «مقر احزاب کردی» تخلیه شود. با اینکه دباغ گفته بود اقلیم کردستان در حال بررسی این موضوع است، اقلیم کردستان عراق چندی بعد گفت که نمی‌تواند خواسته ایران مبنی بر ممنوعیت فعالیت احزاب کردستانی را بپذیرد.

همزمان با تحرکات سپاه پاسداران برای آنچه که «عملیات نظامی» می‌نامد در خاک اقلیم کردستان عراق، شامگاه شنبه ۲۸ آبان/ ۱۹ اکتبر شبکه تلویزیونی رووداو از حمله هوایی ترکیه به بخش‌های از اقلیم کردستان و قندیل خبر داد.

دولت ترکیه پیش از این نیز چند مرتبه به بهانه آنچه که «مبارزه با تروریسم» می‌خواند، مناطقی از اقلیم کردستان عراق را بمباران کرده است. هدف این حملات پایگاه های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) است.

در یک خبر دیگر فرهاد شامی رئیس مرکز اطلاع رسانی نیروهای دمکراتیک سوریه شامگاه شنبه از بمباران کوبانی توسط جنگنده‌های ترکیه‌ای خبر داد.

جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در سال‌های اخیر تفاهم نامه همکاری امنیتی مشترک امضاء کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    سپاه پاسداران چون تحت اداره ی یک جریان جاسوسی ست خواهان تجزیه کردستان است زیرا تلاش دارد طبق طرح کشور کردستان کل کردستان را تحت الحمایه ی اسرائیل و یک کاسه نماید جنگ با اقلیم کردستان به خاطر کردستان ایران در تلاش است تا آنها را یک کاسه نماید و آنها را در یک جبهه قرار دهد و همچنان ما کاملا مطلع هستیم که این رژیم رفتنی ست و رژیمی باید جایگزین شود که از کاخ الیزه و دفتر یک دانشگاه که قانون اساسی زیر بغلش است و همچنین جریان راستگرای حامد اسماعیلیون در تلاش هستند تا این خط اغتشاش را از پیش ببرند تنها راه مبارزه و مقابله با انها کنترل سطح خشونتهاست که منجر به جنگ داخلی نشود پس هشیار باشیم زیرا آنها هوشمندانه عمل می کنند و ما دو جریان موافق و مخالف احمق داریم که آتش بیار این معرکه هستند . من باز هم به علی کریمی تذکر می دهم مواظب خودت و مواضعی که خارج از عرف ورزشکاریست مراقبت کنید