ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۸۰۰ هزار کودک در ایران با فقر غذایی و کمبود انرژی مواجه‌اند

شیوع سوء تغذیه در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، ایلام و سیستان و بلوچستان جدی و نگران‌کننده است. حدود ۱۶ درصد کودکان در ایران دچار سوء تغذیه اند. این نرخ در روستا‌ها تا دو برابر بیشتر است.

فقر غذایی یا آن‌چه که مقام‌های حکومتی و کارشناسان وابسته به نهادهای دولتی «سوء تغذیه» می‌نامند، کوتاهی قد، کم وزنی و لاغری شدید را در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، ایلام و هرمزگان شایع کرده است.

روزنامه اطلاعات یکشنبه ۲۹ آبان به نقل از محمدتقی حسینی طباطبایی، دبیر علمی هجدهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان نوشت:

«سوء تغذیه در استان‌های محروم کشور نگران‌کننده است و چون رشد مغزی کودکان در ۶سالگی اتفاق می‌افتد، به همین دلیل تغذیه درست و سالم نقش مهمی دارد.»

سوء تغذیه قصه جدیدی نیست. در سال‌های اخیر که نرخ تورم پیوسته افزایش یافته و سفره خانوار کوچک و کوچک‌تر شده است، مسئولان دولتی در وزارت بهداشت و درمان هم اذعان کرده‌اند که بخش بزرگی از جمعیت کشور، و به صورت ویژه کودکان در خانواده‌های کم‌درآمد با خطر شیوع سوء تغذیه روبرو هستند.

بر پایه آمارهای رسمی وزارت بهداشت و درمان، حدود ۱۶ درصد کودکان زیر شش سال در ایران دچار سوء تغذیه اند و ۸۰۰ هزار کودک «در سنین رشد با کمبود انرژی و مواد پروتئینی و همچنین کمبود ریزمغذی ها مواجهه‌ اند».

۱۱ درصد کودکان ساکن ایران کم وزن اند و و ۴٬۹ درصد هم با لاغری شدید روبه. نرخ سوء تغذیه در مناطق روستایی و کمبود دریافت انرژی در این مناطق حدود دو برابر مناطق شهری است.

مهر ۱۴۰۰ زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان از افزایش سوء تغذیه در مناطق محروم پرده برداشت. او آن‌زمان نسبت به وضعیت استان‌های هرمزگان، خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدام فوری برای کنترل گرانی شده بود.

عبداللهی گفته بود: «دسترسی به پروتئین حیوانی، مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ، شیر و لبنیات سخت‌تر شده است.»

بر پایه گزارش‌های مرکز آمار، میانگین رشد نرخ تورم در دو سال گذشته بزرگ‌تر از ۴۵ درصد است. تورم مواد غذایی نیز از آغاز سال جاری بالاتر از ۷۰ درصد بوده و برای برخی اقلام غذایی حتی تا بیش از ۲۰۰ درصد نیز پیش رفته است.

حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت کالاهای ضروری و اقلام خوراکی که از اردیبهشت امسال اجرا شد، نرخ تورم نقطه‌ای مواد غذایی را به حدود ۱۰۰ درصد رساند. رشد مستمر نرخ توم سبب کاهش مصرف سرانه مواد پروتئینی در خانوارها شده است.

دولت که وعده کرده بود با توزیع کالابرگ یا افزایش یارانه نقدی کاهش قدرت خرید عمومی را افزایش دهد، در اصلاحیه قانون بودجه از این تصمیم عقب نشست. توزیع شیر و تغذیه رایگان در مدارس هم یکی دیگر از طرح‌های شکست‌خورده دولت جمهوری اسلامی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    یکی دیگر از وظائف شورای انقلاب و دولت انقلاب رسیدگی فوری به فقر در همه ی سطوح بخصوص کودکان و کهنسالان است از نگاه دیگر توانمند سازی اقتصادی تمام خانواده هاست از اینرو حداقل حقوق هر خانواده ی 5 نفری باید حداقل 1000 دلار در ماه برای سال اول و در یک برنامه ی سه ساله به ساعنی 12 دلار برسد و معادل ریالی هم برای آن نیست بلکه خود دلار امریکا خواهد بود دومین کار اینست که دیگر تا مدت 5 سال حتی یک ریال چاپ نخواهد شد و تمام ارزها آزاد شده و مبادله ی آن حتی در مغازه ها و فروشگاهها هم مبادله شود بازیهای تورم و دزدی از جیب مردم دیگر پایان یافته است دولت انقلاب و شورای انقلاب باید این برنامه ها را خیلی زود و در اولین فرصت و حداکثر طی سه تا شش ماه عملی سازد توانمند سازی باید از همان روز اول پس از پیروزی عملی شود . این بلوف و تبلیغات نیست ما همانطور که برای سرنگونی جمهوری اسلامی پا کوبیده ایم در اجرای برنامه هایمان نیز بدون وقفه عمل خواهیم کرد .