ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها ـ کشته شدن دست‌کم دو نفر در شصت‌وششمین روز «جنبش زن، زندگی، آزادی»

اعتراضات سراسری در ایران روز یکشنبه ۲۹ آبان در شهرهای مختلف ادامه داشت. در مهاباد به‌رغم جو شدید امنیتی مردم بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و در جوانرود دو نفر، از جمله یک کودک بر اثر تیراندازی مأموران امنیتی کشته شدند. تجمع مردم در عبدل‌آباد تهران نیز برجسته بود. در بیش از ۲۰ شهر اعتراضات ادامه داشت.

یکشنبه ۲۹ آبان شصت‌وششمین روز جنبش «زن، زندگی، آزادی» بود و در دست‌کم ۲۲ شهر ایران اعتراضات مردمی ادامه داشت.

در روزهای اخیر وضعیت در شهرهای کردستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. در شهرهای کردستان یورش مأموران و مقاومت مردمی تشدید شد. این موضوع در مهاباد برجسته بود و سرکوب و گسیل نیروهای امنیتی به این شهر مورد توجه مردم دیگر نقاط ایران قرار گرفت.

پس از یورش شدید نیروهای سرکوب در شنبه شب، روز یکشنبه مهاباد تقریباً با یک حکومت نظامی اعلام‌نشده روبه‌رو شد. مأموران امنیتی با تیربارهای خود در شهر جولان می‌دادند. با این حال گروهی از مردم مهاباد شامگاه یکشنبه فضا را شکستند و بار دیگر با شعارهای ضدحکومتی به خیابان‌ها آمدند.

روز یکشنبه همچنین همبستگی با مردم مهاباد پس از حملات شنبه شب نیروهای سرکوب، در شهرهای مختلف ادامه داشت. مردم پیرانشهر و جوانرود در حمایت از مهاباد به خیابان آمدند. در جوانرود نیروهای حکومتی به سوی مردم آتش گشودند و براساس خبرهای منتشرشده، یک نوجوان به نام بهاءالدین ویسی و یک معلم ورزش به‌نام عرفان کاکایی کشته شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در پی این کشتار مردم جوانرود برای آن‌که نگذارند پیکر کشته‌شدگان را بربایند به مقابل بیمارستان شهر رفتند و شعارهایی علیه حکومت و رهبر جمهوری اسلامی سردادند.

یکشنبه شب در جوانرود همچنان صدای تیراندازی سنگین و فریادهای مردم شنیده می‌شد.

صبح امروز دوشنبه ۳۰ آبان مراسم خاکسپاری عرفان کاکایی و بهاالدین ویسی با حضور گسترده مردم جوانرود در مزارستان «حاج‌ابراهیم» برگزار شد. مردم در مراسم خاکسپاری نیز شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر ‌دادند.

یکشنبه شب در پیرانشهر، مراسم پیکر طاهر عزیزی، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر را با شعار «شهید نمی‌میرد» و «مرگ بر خامنه‌ای» تشییع کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تظاهرات مردمی روز یکشنبه به‌جز در مهاباد، پیرانشهر و جوانرود در شهرهایی همچون بوکان، مریوان، سقز، سردشت، پاوه، دهگلان، کامیاران، کرمانشاه، تهران، اصفهان، ارومیه، مهرشهر کرج، قم، رشت، شاهین‌شهر، ربط، دشتی، ثلاث باباجانی، ادامه داشت.

در تهران مناطق مختلف از جمله تهران‌پارس، هفت‌حوض، جنت‌آباد، اتوبان همت، چیتگر، ظفرقندی و عبدل‌آباد شاهد اعتراضات مردمی بودند.

در عبدل‌آباد که از مناطق جنوب شهر تهران است، نیروهای امنیتی به شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود حمیدرضا روحی در بهشت زهرا حمله کردند و با شلیک گلوله ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور، شماری از مردم را بازداشت کرده و با خود بردند.

در این مراسم مردم معترض شعارهایی از جمله «مهاباد کردستان، سنگر کل ایران»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» و «کردستان، زاهدان باغیرتان ایران» سر دادند.

حمیدرضا روحی، دانشجوی عمران دانشگاه آزاد شهرقدس، شامگاه پنج‌شنبه ۲۶ آبان در شهرزیبا با گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.

در عبدل‌آباد تهران همچنین گروهی از دانش‌آموزان با شعار «‌مرگ بر این حکومت بچه‌کش» دست به اعتراض زدند. مردم عبدل‌آباد با بستن شماری از خیابان‌ها و روشن کردن آتش شعار «مرگ بر دیکتاتور بچه‌کش» و «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سر دادند.  

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در اعتراضات روز یکشنبه دانشجویان دانشگاه‌های کشور نیز ساکت نبودند و همچون روزهای گذشته به اعتراضات خود ادامه دادند.

دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان، علوم پزشکی تبریز، علوم پزشکی اردبیل، خوارزمی، پلی‌تکنیک، خواجه نصیر، علامه طباطبایی، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، دانشگاه آزاد رشت، دانشگاه آزاد تهران، علم و فرهنگ تهران، یزد، مرودشت، دانشگاه آزاد فلاورجان، دانشگاه آزاد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد شهر قدس، دانشگاه آزاد ساری، دانشگاه خلیج‌ فارس در اعتراضات دانشگاهی شرکت داشتند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در دست کم ۱۰ شهر، از جمله سنندج، مهاباد، سقز، بوکان، جوانرود، پیرانشهر، کامیاران، نیک‌شهر تکاب و دهگلان نیز بازاریان و مغازه‌داران، به‌نشانه اعتراض مغازه‌های خود را بستند.

روز یکشنبه همچنین اعلام شد که کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی، بازیگران سرشناس سینمای ایران بازداشت شده‌اند. ریاحی و قاضیانی در روزهای گذشته از اعتراضات مردمی حمایت کرده و حجاب از سر برداشته بودند.

سازمان حقوق بشر ایران در آخرین گزارش خود که شنبه ۲۸ آبان منتشر شد شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری را دست‌کم ۳۷۸ تن، از جمله ۴۷ کودک و ۲۷ زن، اعلام کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.