ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«هیچکس» و انقلاب نوین مردم ایران

آشنایی عمیق سروش لشکری با جامعه ایرانی و تسلط او بر زبان ترانه‌های اعتراضی و احساس وظیفه و تعهد او به بحران‌های طبقاتی، او را به یکی از پژواک‌های صدای مردم ایران در جهان تبدیل کرده است.

در هفته‌های گذشته در جنبش «زن، زندگی، آزادی»، هنرمندان و خوانندگان بسیاری در حمایت از مردم ایران به سرکوب و جنایت حکومت اسلامی واکنش نشان دادند. در میان رپرهایی که در واکنش به اتفاقات اخیر آهنگ تازه‌ای منتشر کرده‌اند، «هیچکس» با ترانه «این یکی‌ام واسه» بار دیگر نشان داد که صدای رسای مردم ایران است.

سروش لشکری، ملقب به «هیچکس»، متولد ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۴، رپر و ترانه‌نویس ایرانی‌ست که با نخستین آلبوم خود با عنوان «جنگل آسفالت» به شهرتی جهانی دست پیدا کرد. سروش با این آلبوم نه تنها برای مشکلات و بحران‌های اجتماعی ایران زبان موسیقیایی یافت، بلکه هیپ هاپ فارسی را هم به جهان معرفی کرد.

در ترانه «اختلاف» از این آلبوم، اشاره‌ی او به اختلاف طبقاتی و توصیفش از زندگی در تهران توجه بسیاری را برانگیخت و در مدتی کوتاه او را به محبوب‌ترین رپر ایرانی تبدیل کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هیچکس پس از ترانه «یه روز خوب می‌آد» که درباره‌ی وقایع سال ۸۸ خواند ایران را ترک کرد و فعالیت خود را خارج از ایران ادامه داد. او به همراهی مهدیار آقاجانی لیبل موسیقی «ملتفت» را به وجود آورد و رپر‌های مستعد جوانی مثل فدایی، شاپور و داریوش را به هیپ هاپ فارسی معرفی کرد.

هیچکس با ترانه هایی مثل «بزن» و «مشت‌هاشو گره کرده» به وقایع آبان ۹۸ و انهدام هواپیمای اوکراینی با دو موشک سپاه پاسداران واکنش نشان داد و نفرت خود را از حکومت مافیایی جمهوری اسلامی به وضوح نشان داد.

هیچکس صدای معترضی‌ست که با وجود ترک کشورش، هرگز خاموش نشده و در همه حال شانه به شانه‌ی جامعه‌ی معترض ایران ایستاده است.

این واسه آزادی ایران اِشغالی

«این یکی‌ام واسه» پس از گذشت چند روز از انتشارش در میان جوانان ایرانی جای خود را پیدا کرده است. هیچکس که به تازگی خودش آهنگسازی آثارش را انجام می‌دهد در این اثر نشان داد به عنوان آهنگساز هم حرفی برای گفتن دارد.

ترانه با ضربی محکم و نظامی پیش می‌رود و حس هرج و مرج و انفجار را به خوبی تداعی می‌کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هیچکس بسیار هوشمندانه از صدای مردم و صدای خامنه‌ای در این آهنگ استفاده کرده است و با این صداها آهنگ را تکمیل کرده است.

نقطه‌ی قوت، ترانه‌ای اس‌ت که هیچکس به دقت و به زیبایی آن را نوشته است. ترانه با جزئیات و ارجاعات بسیارش، گستره‌ی زیادی از مخاطبان فارسی زبان را در بر می‌گیرد. هیچکس توانسته است خشم مردم ایران را در این متن جا بدهد، برای همین این ترانه با دیگر ترانه‌های رپ اعتراضی که در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران منتشر شد متفاوت بود.

همخوانی آوای محوی که در سرتاسر آهنگ صدایش شنیده می‌شود به فضاسازی بسیار کمک کرده است و حس سوگواری را منتقل می‌کند. شنونده حس می‌کند صدای سوگواری‌ قبیله‌ای را می‌شنود که بی ربط به سوگواری مردم برای قربانیان جنایت‌های اخیر حکومت اسلامی نیست.

لحن محکم و خشمگین هیچکس در هنگام خواندن و بیان کلمات به تاثیرگذاری بیشتر  این آهنگ کمک می‌کند، لحنی که بسیار قابل احساس است.

هیچکس در این ترانه به ترانه‌های قدیمی‌تر خودش هم اشاره می‌کند، ابتدا با اشاره به «انجام وظیفه» و سپس با اشاره به «یه روز خوب» به آن‌ها معانی تازه‌ای می‌بخشد.

«انجام وظیفه» برای هیچکس خدمت به مردم است، صدای فریادشان را به گوش جهان رساندن است، به یک معنا ساخت این آهنگ برای هیچکس انجام وظیفه است. او خود در مصاحبه‌ای گفته است:

«کلاً آدم باید همیشه در حال خدمت به بشر و وطنش باشد. می‌دانی چه می‌گویم؟ یعنی حتماً قضیه سرباز بودن این نیست که بروی بجنگی. موضوع خدمت کردن است. حالا هر کسی در هر سنی به نوبهٔ خودش می‌تواند خدمتگزار مردم باشد… راستش چندسالی است که این طرز تفکر را پیدا کرده‌ام.»

در ادامه همین تفکر است که در ترانه «این یکی‌ام واسه» «یک روز خوب» برای هیچکس روزی‌ست که در آن روز جمهوری اسلامی سرنگون شده باشد و مردم ایران مزه‌ی آزادی را چشیده باشند.

انتشار این آهنگ در جامعه‌ای که در خفقان به سر می‌برد بسیار ضروری بود به دو دلیل:  حکومت با سکوت جنایت خود را پیش می‌برد و از سکوت مردم به نفع خود استفاده می‌کند، رسانه‌ی رسمی حکومت علناً بر جنایت رژیم سرپوش می‌گذارد و به دروغ پردازی ادامه می‌دهد، تنها راه مقابله با چنین حکومتی فریاد زدن حقیقت است، کاری که هیچکس انجام داد به جوانان ایرانی جرأت سرکشی بیشتر و بلندتر کردن فریادشان را داد.

علاوه بر این هیچکس صداییست که در تمام اقشار جامعه مخاطب‌های خودش را دارد و باعث آگاهی و پا به میدان گذاشتن افراد بسیاری می‌شود چرا که در این آهنگ هیچکس تمام دلایل لازم برای پا به میدان گذاشتن مردم را از بر می‌شمارد.

هیچکس بار دیگر نشان داد از حال و هوای جامعه‌ی ایران دور نیست و شناخت عمیقی از ادبیات فارسی دارد.

انتخاب کلمات و ترتیب جملات امر بسیار مهمی در چنین آهنگی‌ست که هیچکس به خوبی از پس آن برآمده است.

آهنگ با جمله‌ای پایان می‌یابد که بسیار سهمگین و محکم است: در ازای هرکشته هزاران هزار نیکا اضافه میشن.

هیچکس با استفاده از صدای مردم در این ترانه باعث شده ترانه حال و هوایی استثنایی و جادویی داشته باشد، وقتی در میانه آهنگ صدای مردم را در حال شعار دادن می‌شنوید بسیار به وجد می‌آیید و هیجان زده می‌شوید. به خاطر همین ظرافت‌ها، آشنایی عمیق هیچکس با جامعه ایرانی و تسلط او بر زبان ترانه‌های اعتراضی اغراق نیست اگر بگوییم هیچکس صدای مردم ایران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.