ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امضای بلندمدت‌ترین قرارداد گاز مایع جهان بین قطر و چین از میدان پارس جنوبی

قطر با امضای قراردادی ۲۷ ساله، متعهد به تأمین گاز طبیعی مایع (LNG) مورد نیاز چین شد. مطابق اعلام سعد شریدا کعبی، وزیر انرژی قطر، گاز صادراتی به چین از محل توسعه برداشت از میدان گنبد شمالی تأمین خواهد شد. دست آلمان خالی ماند.

خبرگزاری قطر اعلام کرد چین یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای گاز طبیعی مایع (LNG) را با قطر به ارزش ۶۰ میلیارد دلار منعقد کرده است.

قرارداد مهم ابوظبی با دومین اقتصاد بزرگ جهان قرار است امنیت انرژی پکن را برای چندین دهه تقویت کند. در شرایطی که در اثر جنگ اوکراین امنیت انرژی در جهان به مخاطره افتاده است، انعقاد این قرارداد برای چین یک امتیاز محسوب می‌شود.   

بر اساس این قرارداد از سال ۲۰۲۶ شرکت دولتی «قطر انرژی» سالانه چهار میلیون تن گاز مایع به شرکت نفت و پتروشیمی چین (سینوپک) ارسال خواهد کرد. مدت قرارداد نیز ۲۷ سال تعیین شده که بلندمدت‌ترین قرارداد تأمین گاز مایع چین و یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای این کشور از نظر حجم خواهد بود.

سعد شریدا الکعبی، وزیر انرژی قطر این توافقنامه را با ما یونگ شنگ، رئیس سینوپک امضا کردند. وزیر انرژی قطر اعلام کرد گاز صادراتی به چین از محل توسعه برداشت از میدان گنبد شمالی که با ایران مشترک است و در ایران به پارس جنوبی شهرت دارد، تأمین خواهد شد.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا، با وجود مخالفت نهادهای نظامی و بخشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شرکت فرانسوی «توتال» واگذار شده بود. توتال اما پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نتوانست موافقت دولت آمریکا برای معافیت از تحریم‌های علیه ایران را جلب کند و به همین دلیل از ایران خارج شد. وزیر نفت وقت جمهوری اسلامی همان زمان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد؛ شرکت ملی نفت چین جایگزین توتال خواهد شد. به رغم توافق اولیه برای مشارکت چین در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، این شرکت اما در مراحل مختلف از آغاز عملیات اجرایی خودداری کرد و سرانجام هم از قرارداد با ایران کناره‌گیری کرد.

سعد شریدا الکعبی، وزیر انرژی قطر با اعلام انعقاد قرارداد ۲۷ ساله با چین از محل توسعه برداشت با میدان مشترک گازی با ایران گفت که قرارداد تأمین گاز مایع «روابط عالی دوجانبه» بین چین و قطر را «بیش از پیش مستحکم می‌کند» و «به تأمین نیازهای رو به رشد انرژی چین کمک می‌کند.»

رقابت بر سر تأمین گاز

کشورهای سرتاسر جهان، به ویژه اروپا، برای تأمین انرژی از تولیدکنندگان بزرگ قطر و ایالات متحده در تکاپو هستند. رقابت‌ها بر سر تأمین گاز باعث افزایش قابل توجه قیمت‌ها شده است. انتظار می‌رود معامله بین قطر و چین قیمت‌ گاز در بازارهای جهانی را افزایش دهد.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، اروپا دچار بحران بزرگ انرژی شده است و کشورهایی مانند آلمان در حال مذاکره با قطر برای پر کردن این شکاف بوده‌اند. با این حال، مذاکرات بین دوحه و برلین به دلیل امتناع آلمان از تعهد به قراردادهای بلندمدت متوقف شده است.

قطر، بزرگ‌ترین تأمین کننده گاز مایع جهان، می‌خواهد قراردادی را امضا کند که حداقل ۲۰ سال طول می‌کشد و شامل یک بند استاندارد است که از فروش مجدد گاز توسط برلین به سایر نقاط اروپا جلوگیری می‌کند. آلمان تاکنون چنین شرایطی را رد کرده است.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان در مصاحبه‌ای در اوایل سال جاری، ایالات متحده را متهم کرد که به دنبال «قیمت‌های نجومی» برای عرضه گاز و سوء‌استفاده از کمبود انرژی در اروپا است.

قطر سال گذشته برنامه‌های خود را برای حفظ موقعیت خود در بازار گاز مایع با افزایش ظرفیت تولید خود به میزان ۶۰ درصد تا سال ۲۰۲۷ اعلام کرد. ۷۰ درصد گاز مایع جهان را آمریکا و قطر تولید می‌‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.