ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فراخوان به اعتصاب در پشتیبانی از مبارزه در کردستان: همبستگی سراسری را تقویت کنید

حزب‌‌ها و سازمان‌های عمده‌ کردستان مردم ایران را به اعتصاب فراخوانده‌اند. گفت‌وگو با کامران متین، حسن رحمان‌پناه، و یاسر گلی با این پرسش: پیام این فراخوان چیست و چگونه به همبستگی مبارزان در ایران کمک می‌کند؟

احزاب کردستانی_ مرکز همکاری احزاب کردستانی که دو حزب کومله زحمتکشان و حزب دمکرات کردستان ایران در آن عضویت دارند، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران (کومله) و حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) در فراخوان‌های جداگانه‌ای کارگران، بازاریان و مردم ایران را به اعتصاب سراسری در روز سوم آذر فراخوانده‎اند. در فراخوان مرکز همکاری احزاب کردستانی با اشاره به کشتار معترضان در کردستان خطاب به دانشجویان، کارگران و همه اقشار مردم ایران آمده است:

«این خیزش سراسری در ایران جز با همدلی و اتحاد بیشتر همه اقشار مردم به پیروزی نخواهد رسید. لذا ما بعنوان مرکز همکاری احزاب کردستان ایران، از سازمانھای سیاسی، فعالان مدنی و ھمە اقشار مردم در سراسر ایران درخواست داریم در راستای تقویت این اتحاد و همدلی و پشتیبانی از مردم مبارز کردستان در روز پنجشنبه سوم آذرماه اعتصاب عمومی برگزار نمایند.»

سازمان کردستان حزب کمونیست ایران (کومله) هم در بیانیه‌ای جداگانه با توضیح وضعیت کردستان که در یک هفته اخیر خشونت مرگباری بر آن تحمیل شده است از کارگران کارخانجات و بخش خدمات، کارمندان بخش دولتی و خصوصی، دانشجویان و دانش‌آموزان و کسبه و بازاریان خواسته است روز پنج‌شنبه سوم آذرماه در سراسر ایران «برای پشتیبانی از مردم کردستان به یک اعتصاب عمومی قاطعانه دست بزنند».

کمیته مرکزی سازمان کردستان حزب کمونیست ایران پاسخ مثبت به این اعتصاب را پیامی محکمی به جمهوری اسلامی دانسته که «دریابد مردم کردستان تنها نیستند و به طور واقعی کردستان "چشم وچراغ مردم ایران است".»

حزب حیات آزاد کردستان_ پژاک هم در فراخوانی جداگانه با محکومیت قتل عام معترضان در کردستان از تمامی ملت‌ها، اقشار، احزاب، اصناف و جناح‌های سیاسی در داخل و خارج ایران خواسته است «برای پشتیبانی از خلق کرد و صیانت از دستاوردهای قیام ژن ژیان ئازادی» در روز سوم آذر دست به اعتصاب بزنند.

کردستان- جغرافیایی که بخشی از استان آذربایجان‌غربی و استان‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام را در برمی‌گیرد_ تا به حال حداقل هشت مرتبه به صورت سراسری اعتصاب کرده است. از زمان تشدید سرکوب‌ها در سه هفته گذشته اعتصاب در کردستان گسترده‌تر شده است. حکومت در تلاش است که با دامن زدن به اتهام «تجزیه‌طلبی» و تحریک احساسات ناسیونالیستی، میان مبارزه در کردستان که شتاب و رادیکالیسم بیشتری دارد و دیگر نقاط ایران فاصله ایجاد کند و راه را برای سرکوب خونین در کردستان هموارتر.

در این وضعیت، فراخوان سازمان‌های سیاسی در کردستان کل جامعه ایران را خطاب قرار داده و از همگان خواسته است برای پشتیبانی از مردم کردستان، به مانند شهرهای کردستان اعتصاب کنند.

اهمیت همبستگی و همسویی عملی در چیست و چه پیامی با خود به همراه دارد؟

زمانه از سه تن از تحلیلگران و فعالان سیاسی کرد این سوال را پرسیده است: کامران متین، تحلیلگر و استاد دانشگاه در لندن، حسن رحمان‌پناه عضو کمیته مرکزی سازمان کردستان حزب کمونیست و یاسر گلی پژوهشگر کرد. تأکید هر سه بر این است که اعتصاب سراسری می‌تواند فشار بر کردستان را کم‌تر کند.

کامران متین: لزوم همبستگی عملی

کامران متین تحلیگر سیاسی و استاد دانشگاه ساسکس معتقد است:

این فراخوان دو پیام دارد: نخست اینکه اعتصاب می‌تواند فشار را از روی کردستان که در حال حاضر قتل عام در آنجا صورت می‌گیرد، کمتر کند و دوم این که احزاب کردستانی می‌خواهند به نوعی نشان بدهند این تبلیغات مربوط به تجزیه‌طلبی نادرست است و آن‌ها بخشی از جنبش سراسری در ایران هستند که روی سخن‌شان با همه مردم تمام ایران است و نه فقط کردستان و به لحاظ سیاسی به عنوان احزاب کردستان ایران فعالیت می‌کنند. این احزاب در داخل کردستان هم با این پرسش روبرو هستند: در شرایطی که ما کشته می‌شویم بقیه کجا هستند. به این پرسش تا کنون در یک سطح نسبتا انتزاعی جواب داده شده است. احزاب کردستانی شاید امیدوارند که پاسخ مثبت به این فراخوان به مردم کردستان در عمل نشان دهد که این همبستگی سراسری با کردستان واقعی و عملی است و همیشه این‌طور نیست که مردم در حاشیه هزینه بدهند و کشته شوند و مرکز هر وقت که مناسب دیدند و برایشان کم هزینه بود به خیابان بیایند یا اعتصاب کنند. در مجموع به نظر می‌رسد احزاب کردستانی می‌خواهند هم فشار بر روی کردستان را کم کنند و هم موضع شان در باره مساله سراسری در ایران را در عمل مشخص کنند.»

متین در پاسخ به این پرسش که پاسخ مثبت به فراخوان احزاب کردستانی در شرایطی که مبارزه در کردستان رادیکال‌تر شده است و سرکوب هم در آنجا شدیدتر، چه تاثیری بر آینده مبارزه در ایران دارد هم می‌گوید:

«اگر فراخوان اعتصاب پاسخ مثبت بگیرد آن وقت بخشی از آن رادیکالیسم انقلابی که در کردستان وجود دارد می‌تواند در دیگر مناطق کشور بازتولید یا تکثیر شود. طبیعی است که مطالبات ملی کردستانی شاید بیشتر مختص کردستان باقی بماند اما امکان دارد گشودگی سیاسی و گفتمانی در میان مردم و نیروهای سیاسی در بقیه ایران در برابر این مطالبات بیشتر شود. از طرف دیگر جنبش در کردستان هم قوت قلب بیشتری خواهد گرفت و آن گرایش‌های سیاسی بیشتر کردستانی که نفعی در هزینه دادن برای یک پروژه سیاسی سراسری نمی‌بینند احتمالا در موضع تدافعی‌تری قرار خواهد گرفت چون می‌بینند که این جنبش حتی برای رسیدن به خواسته‌های مشخص کردستانی هم به پشتیبانی سراسری نیاز دارد و می‌تواند به درجات معینی از آن بهره‌مند شود و به تنهایی نمی‌تواند به اهدافش برسد. در صورت پاسخ مثبت به فراخوان اعتصاب در سطح‌ سراسری جنبش سراسری در بقیه ایران هم خواهد دید که می‌تواند از طریق پشتیبانی عملی و همگامی انضمامی به جنبش‌ در کردستان به دستاوردهای بیشتر و ملموس‌تری دست یابد.»

حسن رحمان‌پناه: اعتصاب سراسری توطئه جمهوری اسلامی برای جدا کردن مبارزه در کردستان از ایران را بی‌اثر می‌کند

حسن رحمان‌پناه از اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران هم معتقد است پاسخ مثبت به فراخوان اعتصاب می‌تواند توطئه جمهوری اسلامی برای جدا کردن کردستان از ایران را خنثی کند. او می‌گوید:

«فراخوان احزاب و سازمان‌های کردستانی فراگیر است و احزاب سیاسی دیگری هم از نیروهای چپ و جریان‌های رادیکال کمونیست از آن حمایت کرده‌اند. در کردستان هم تمامی احزاب و سازمان ها این فراخوان را منتشر کرده‌اند. این فراخوان اهمیت دارد چرا که شعار زن زندگی آزادی شعار عمومی و وحدت بخش و مبارزاتی در سرتاسر ایران تبدیل شده است. این شعار که از روستای کوچک آیچی در نزدیکی سقز و در مراسم ختم ژینا امینی آمد یک وحدت مبارزاتی و روح همکاری را به وجود آورده است. بعد از شکل گرفتن این روح همکاری و همبستگی جمهوری اسلامی درصدد است که کردستان را از ایران جدا کند. در حالیکه در ایران شعار می‌دهند کردستان قلب و چشم و چراغ ایران، جمهوری اسلامی در صدد است با ملیتاریزه کردن کردستان، با سرکوب وحشیانه نظامی در داخل شهرهای کردستان و با تعرض به بیرون از مناطق مرزی به مقر احزاب کردستانی فاصله‌ای را بین مردم ایران و کردستان به وجود بیاورد. »

او حکمت این اعتصاب را روح اعتماد و همکاری میان مردم کردستان و سایر نقاط ایران می‌داند و می‌گوید:

مردم کردستان بار دیگر دست مبارزاتی را به سوی مردم ایران دراز می‌کنند احزاب در شرایطی که جمهوری اسلامی می‌خواهد تفرقه و جدایی ایجاد کند، می‌خواهند بگویند وقت آن رسیده که با یک اعتصاب عمومی یک بار دیگر با مردم کردستان اعلام همبستگی شود. شما دقت کنید این حد از سرکوب، خشم و نفرت و سرکوب با گلوله جنگی که در شهرهای کردستان دیده می‌شود در هیچ جای دیگر ایران نیست. این فراخوان از مردم ایران می‌خواهد به حمایت از مبارزه در کردستان بشتابند و اجازه ندهند جمهوری اسلامی در اینجا دوباره یک نسل کشی راه بیاندازد. این فراخوان به اعتصاب برای تحکیم روح همبستگی انقلابی به منظور مبارزه متحدانه جهت سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی است و ما از مردم درخواست کردیم که فردا شاهد یک اعتصاب شکوهمند باشیم. این اعصتاب جنبش انقلابی را چندگام به پیش می‌برد، جمهوری اسلامی را به عقب می‌راند و راه را برای سرنگونی جمهوری اسلامی فراهم‌تر از هر زمان دیگری می‌کند.

یاسر گُلی: پاسخ مثبت به اعتصاب تمرین همکاری مشترک در برابر بحران‌های بزرگ است

یاسر گلی، پژوهشگر کُرد هم بر این باور است که پاسخ به فراخوان اعتصاب تمرین همکاری برای مردمانی است که در برابر بحران‌های مشترک، سرنوشت مشترک دارند و هیچ راهی جز اتحاد ندارد. او می‌گوید:

در خاورمیانه که بنیاد سیاست‌های جهانی و منطقه‌ای بر جدا کردن مردمان است، بحران‌های بزرگ مشترکی وجود دارد که سرنوشت همه مردمان را یکسان تهدید می‌کند، از جمله بحران محیط زیست که زیستن در خاورمیانه را برای همه ناممکن می‌کند. در برابر این بحران‌های مشترک راه‌حلی که بتواند با مبارزه جداگانه و منفک به نتیجه برسد وجود ندارد و سرنوشت همه انسان‌هایی که در این جغرافیا با هر جهت‌گیری سیاسی و مذهب و ملیتی که زندگی می‌کنند در برابر این تهدیدها به هم گره خورده است.

به باور یاسر گلی سرنوشت مشترک نیازمند اقدام مشترک است چه در ایران و چه در سطح بزرگ‌تر در خاورمیانه و منطقه و به همین دلیل هم باید از هر فراخوان به اعتصابی پشتیبانی کرد و به آن پاسخ مثبت داد:

هر گونه فراخوان به اعتصاب و اعتراض عمومی در ایران و منطقه موضعی درست است و باید از آن پشتیبانی کرد. سرنوشت همه ما مشترک است، بحران‌ها همه ما را تهدید می‌کنند و ما از همین حالا برای مقابله با بحران‌های بزرگ‌تر نیازمند تمرین همکاری کردن هستیم. همکاری کردن تمرین بزرگی است برای خاورمیانه‌ای که بنیاد سیاست جهانی و منطقه‌ای در این نقطه بر جداسازی انسان‌ها از یکدیگر و ترویج ایده نجات به تنهایی بوده است. ما در این ایران و در این منطقه به همکاری در آینده نیاز داریم و بهتر است که این همکاری را از همین امروز تمرین کنیم و نگذاریم برای فردای پس از پیروزی انقلاب.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ادوارد

    اگر ۴۰ سال پیش مردم ایران به اعلام جهاد اون مرتیکه گوربگور شده (تف و لعنت به قبرش و روحش) پاسخ مثبت نداده‌ بودند و در کشتار هموطنان کرد خود شرکت نمی‌کردند، همون موقع کلک آخوندهای خونخوار شیعی کنده بود. متاسفانه ۴۰ سال طول کشید تا از خواب غفلت بیدار شوند. این خواب ۴۰ ساله نه تنها به قیمت هزارسر شدن این دوالپای خون‌آشام تمام شد بلکه نابودی کل ذخایر ایران، فلاکت مردم و کشتار هزاران ایرانی ستمدیده را قلم زد. حداقل الان ایرانیان به خوبی می‌دانند دوست کیست و دشمن کیست، اینبار آخوندهای متعفن اگر هزار بار هم قوی‌تر باشند، آنچنان به سختی خواهند شکست که درس عبرتی برای همه دیکتاتورهای دنیا برای صدها سال آینده باشه.