ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها - حمایت از کردستان در تهران و اصفهان، سرکوب استادان حامی دانشجویان

با وجود شدت‌گیری سرکوب، اعتراض در دانشگاه و در شهرها از جمله در تهران و اصفهان، ادامه یافت. معترضان بیشتری در خطر دریافت حکم اعدام هستند. از جمله‌ی آنانند توماج صالحی، خواننده معترض، و اکبر غفاری، معترضی گمنام از محله فلاح تهران.

در حالی که اعتراضات به قتل دولتی ژینا (مهسا) امینی وارد دهمین هفته شده، سرکوب‌ها شدت بیشتری گرفته است. مقام‌های حکومتی مدام از نیروهای سرکوب تقدیر می‌کنند.

با وجود شدت‌گیری سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌ها و در سطح شهرها ادامه دارد. در روز پنجم آذر معترضان از جمله در تهران، کرج، اصفهان و فومن به تجمع و تظاهرات ادامه دادند.

هم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و هم مقام‌های دیگر حکومتی از نیروهای سرکوب بسیجی برای مقابله با معترضان تجلیل کردند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی در دیدار «سرزده» با نیروهای سرکوب «بسیجیان یگان فاتحین» که در تهران مستقر هستند، معترضان را «اغتشاشگران و برهم‌زنندگان امنیت» خواند و از «خوش درخشیدن» این نیروهای سرکوب در برابر معترضان تجلیل کرد و گفت: «امروز حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است...».

بر اساس تازه‌ترین آماری که هرانا، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران اعلام کرد، شمار کشته‌شدگان اعتراضات از ۲۶ شهریور تا پنج آذر به ۴۵۰ تن رسیده که ۶۳ نفر از کشته‌ها کودک هستند.

در حالی که سرکوب معترضان در شهرها و روستاهای کرد در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام ادامه دارد، شبکه حقوق بشر کردستان روز چهارم آذر نوشت که نیروهای جمهوری اسلامی دست‌کم ۱۰۴ نفر را در این شهرها روستاها کشتند که در میان آنها ۱۱ کشته کودک هستند.

معترضان بیشتری با اتهام‌هایی مواجه شدند که می‌تواند حکم اعدام به دنبال داشته باشد - از جمله توماج صالحی، خواننده رپ و حامی اعتراضات اخیر. زندانی سیاسی دیگری با نام اکبر غفاری از محله فلاح تهران هم با اتهام «محاربه» مواجه شده است.

سرکوب دانشگاه‌ها شدت گرفته و نیروهای سرکوب در حال بازداشت برخی از استادان دانشگاه در کردستان و اخراج برخی دیگر از استادان حامی دانشجویان معترض در تهران هستند.

اعتراضات شبانه در شهرها و حمایت از کردستان

معترضان در محله ستارخان در تجمعی شبانه جمع شدند. راوی‌ای که از این تجمع فیلم‌برداری کرده است پشت دوربین می‌گوید: «شنبه پنج آذر، به عشق و حمایت از کردستان و بلوچستان، ستارخان، تهران.»

جمعیتی که حضور آنها در دوربین ثبت شده شعار می‌دهند:
«مرگ بر حکومت بچه کش»
«مرگ بر سپاهی»
«مرگ بر بسیجی»
«مهاباد، کردستان، الگوی کل ایران»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

معترضان در تهران، در محله ستارخان در نزدیکی اتوبان منتهی به یادگار امام در ستارخان هم تجمع شبانه برگزار کردند شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» دادند. در تظاهرات‌های محله‌محور در تهران، زنان نقش فعالی دارند و آنها هستند که شعارها را هدایت می‌کنند - از جمله در این تجمع در ستارخان:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

حمایت از کردستان همچنان در شعارهای تجمع‌های تهران نمود دارد. در تجمع شامگاه پنج آذر در شهرآرا، معترضان از جمله شعار دادند: «تهران بشه کردستان، ایران میشه گلستان». این معترضان در خیابان آتش هم روشن کردند:

معترضان در گلشهر کرج تظاهراتی محله محور شکل دادند و شعار دادند: «زاهدان، کردستان، چشم و چراغ ایران» و «از کردستان تا تهران جانم فدای ایران».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تجمعی که بیشتر شرکت‌کنندگان آن زنان بودند در شامگاه پنجم آذر در خیابان نظر اصفهان شکل گرفت. در این تجمع معترضان شعار دادند:
«هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم»
«زن، زندگی، آزادی».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تجمع در مراسم مهران توانا در فومن

مهران بصیر توانا، ۲۹ ساله بود که نیروهای سرکوب در صومعه‌سرا به او شلیک کردند و چند روز بعد در بیمارستانی در رشت کشته شد.

مراسم سوم مهران بصیر توانا (مهران توانا)، معترض ۲۹ ساله فومنی که در صومعه‌سرا هدف گلوله نیروهای سرکوب قرار گرفت در بیمارستانی در رشت کشته شد، در محل زندگی‌اش در فومن در حالی برگزار شد که همشهری‌های او برای همبستگی آمدند و بر سر مزارش شعار دادند.

مهران توانا روز ۲۵ آبان در اعتراضات شهر صومعه‌سرا با شلیک گلوله نیروهای سرکوب زخمی شد و به کما رفت و سه روز بعد در ۲۸ آبان در بیمارستان پور سینای رشت کشته شد. در روز ۲۵ آبان، معترضان در شهر صومعه‌سرا در یادبود کشته‌های آبان ۹۸ به خیابان آمده بودند.

مهران توانا رزمی‌کار و کارگر کلوچه‌پزی بود. پیکر او را روز سوم آذر، تحت تدابیر امنیتی در آرامستان مسجد روستای سند بالا در چهار کیلومتری فومن به خاک سپردند.

با اینکه نیروهای سرکوب مسیر منتهی به مزار مهران توانا را با کامیون بسته بودند، همشهری‌ها او خانواده را تنها نگذاشتند و به مراسم رفتند. آنها که برای همبستگی به خانواده توانا آمده بودند بر سر مزار مهران بصیر توانا شعار دادند:
«زن، زندگی، آزادی»
«فقر و فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»
«این گل پرپر شده هدیه به میهن شده».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بازداشت و اخراج استادهای دانشگاه: از کردستان تا تهران

درحالی‌که بازداشت دانشجویان معترض و فعال در تشکل‌های دانشجویی ادامه دارد، نیروهای امنیتی سرکوب استادهای دانشگاه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نیروهای امنیتی بهروز چمن‌آرا، استاد دانشگاه کردستان را بازداشت کردند.

شامگاه پنج آذر شوراهای صنفی دانشجویان خبر دادند که نیروهای امنیتی بهروز چمن‌آرا رئیس سابق پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان و استادیار گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان در سنندج را یک روز قبل در همین شهر بازداشت کردند.

چمن‌آرا، اهل ایلام و ساکن سنندج است. او ظهر روز جمعه ۴ آذر پس از بازگشت از جلسه‌ای که با دعوت حامد قادرزاده، رئیس جدید دانشگاه کردستان برگزار شده بود، در راه خانه بازداشت شده است. چمن‌آرا از سخنرانان تجمعی بود که روز اول آذر استادهای دانشگاه کردستان در اعتراض به سرکوب و بازداشت معترضان و دانشجویان سازماندهی کردند.

برادر چمن‌آرا خبر بازداشت او را در توئیتر تایید کرد.

سرکوب امنیتی دانشگاه کردستان از هفته گذشته شدت گرفته است. رحمت صادقی، رئیس دانشگاه کردستان روز ۲۸ آبان پس از اینکه مقابل نیروهای سرکوب برای ورود به دانشگاه سد شد به اجبار استعفا کرد. حامد قادرزاده که نزدیک به حکومت است اکنون بر مسند ریاست دانشگاه کردستان نشسته است و بهروز چمن‌آرا پس از جلسه با او بازداشت شد.

روز اول آذر هم یک استاد دیگر دانشگاه کردستان، جمیل بهرامی، که در هیئت علمی دانشکده عمران مسند دارد، بازداشت شد.

سرکوب استادهای حامی دانشجویان معترض در تهران هم شدت گرفت. نیلوفر رضوی، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بهشتی، از سمت رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه، برکنار شد. شورای صنفی دانشگاه این عزل را مرتبط به «حمایت از دانشجوها و دعوت به پرهیز از خشونت» دانست.

نیلوفر رضوی در تجمع روز ۲۸ آبان به جمع دانشجویان پیوسته بود و همان زمان گفته بودند که او را از مسندش در کتابخانه مرکزی عزل می‌کنند. اکنون نامه رسمی عزل با امضای سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه به این استاد ابلاغ شده است.

محمد راغب، استاد زبان و ادبیات فارسی و رئیس مرکز آموزش زبان فارسی (آزفا) دانشگاه بهشتی، هم از سمت خود تعلیق و برکنار شده و حقوق ماهانه او را هم قطع کرده‌اند. این استاد دانشگاه از تجمع‌ها دانشجویان و از جمله از اعتصاب آنها حمایت کرده بود و در تجمع‌های دانشجویان هم شرکت می‌کرد.

محمد راغب، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بهشتی برای حمایت از دانشجویان معترض اخراج شد.

در بیانیه‌ای که محمد راغب با اعلام خبر برکناری‌اش منتشر کرده است نوشت که به دلیل اینکه همراه با دانشجویان در کلاس شرکت نکرده و در تجمع‌های دانشجویان شرکت کرده است، از مسندش برکنار شده، حقوق و دستمزدش قطع شده و حتی به او گفته شده که باید حقوق مهرماه را هم، برگرداند.

محمد راغب در بیانیه‌ای که جمله آغازین آن «زن، زندگی، آزادی» است نوشت: «معزولی به نزد خردمندان به از مشغولی».

روز گذشته، شورای صنفی دانشجویان نوشته بود که پس از تغییر ریاست دانشگاه بهشتی، در هفتهٔ اخیر سه نفر از استادان این دانشگاه تعلیق شدند. از جمله محمد راغب، نگار ذیلابی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و ادیان و اسلام ناظمی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر، در این هفته اجازه ورود به دانشگاه را پیدا نکردند. آنها همچنین گفتند که دانشگاه به دانشجویان اعلام کرده که دروس این استادها به افراد دیگری واگذار می‌شود.

بیانیه استاد دانشگاه بهشتی، محمد راغب، پس از اخراجش از دانشگاه.

هر سه این استاد‌ان از امضاکنندگان نامه سرگشاده استادان دانشگاه شهید بهشتی به ریاست این دانشگاه برای حمایت از حقوق دانشجویان بودند.

حسین مصباحیان، استاد گروه فلسفه هم از دانشگاه تهران اخراج شد. حسین مصباحیان، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که پس از شانزده سال حضور در گروه فلسفه دانشکده ادبیات و تدریس در گروه‌های فلسفه، تاریخ و ایران‌شناسی این دانشکده، عملا اخراج شده است. او روز پنجم آذر نوشت که «پیگیری مصرانه ریاست فعلی دانشکده ادبیات [عبدالرضا سیف] در از کار انداختن هر سه پرونده تمدید، تبدیل و تغییر وضعیت» قراردادی او باعث شده او «فاقد قرارداد استخدامی و در عمل اخراج شده به حساب» بیاید.

این استاد دانشگاه هم اخراج خود را به وضعیت دانشگاه و اعتراضات مرتبط دانست و نوشت: «اندازه اجحاف و ستمگری را از اندازه تحمل خود بیشتر» می‌بیند و «در شرایطی که حقوق مهمتر مردم به رسمیت شناخته نمی‌شود» ناگزیر «از پیگیری‌های بی‌حاصل حقوقی و قانونی» انصراف می‌دهد و از کار در دانشگاه کناره می‌گیرد.

عبدالرضا سیف در سال ۱۳۸۶ مدیرکل اداره آموزش دانشگاه تهران و عضو هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیئت علمی این دانشگاه بوده و در اخراج استادهای دیگر هم به دلایل سیاسی نقش داشته است.

پیشتر نیز، گزارش‌هایی از اخراج ایرج مهرکی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد کرج منتشر شد.

خبر آزادی وریا غفوری تکذیب شد

رسانه‌های داخل ایران شامگاه شنبه پنجم آزار خبر آزادی وریا غفوری - کاپیتان سابق استقلال و بازیکن فعلی تیم فوتبال فولاد خوزستان - را خودشان منتشر کرده و خودشان هم تکذیب کردند.

شامگاه پنجم آذر، خبر آنلاین نوشت که وریا غفوری، که روز پنجشنبه پس از پایان تمرین تیم فولاد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، با قید وثیقه آزاد شد. اما این خبر را ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، تکذیب کرد. خبرگزاری حکومتی ایرنا گفت که ممکن است غفوری روز یکشنبه آزاد شود:

«برخلاف خبر برخی رسانه‌ها وریا غفوری تاکنون آزاد نشده است. پیگیری‌های از منابع آگاه از احتمال آزادی غفوری در روز یکشنبه پس طی مراحل قضایی و اداری حکایت دارد.»

وریا غفوری، که کرد و زاده سنندج است، در همراهی با معترضان موضع گرفت و از جمله برای همدلی و همبستگی به خانه فرشته احمدی از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در مهاباد رفت. اتهام‌های علیه غفوری «توهین و تخریب تیم ملی» اعلام شد که مشخص نیست که مصداق کدام ماده قانون جزا خواهد بود. بسیاری از وکلا در شبکه‌ها گفتند که این اتهام قانونی نیست.

به گزارش همشهری، روز پنجم آذر، غلاحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به مراجع قضایی دستور داد که به دلیل پیروزی تیم ملی فوتبال، برای «آن دسته از زندانیان که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا می‌باشند»، مقدمات آزادی فراهم شود. مشخص نیست که این دستور مربوط به زندانی‌های سیاسی فوتبالیست است یا شامل حال باقی زندانی‌های سیاسی هم می‌شود.

حسین رونقی آزاد شد

خانواده حسین رونقی، زندانی سیاسی، با انتشار تصاویری از آزادی این زندانی سیاسی با قرار وثیقه خبر دادند. آنها پیش‌تر خبر داده بودند که وضعیت سلامتی رونقی به دلیل اعتصاب غذا وخیم است و کلیه‌های او صدمه دیده‌اند. رونقی پس از آزادی به بیمارستان منتقل و بستری شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

احمد رونقی، پدر او، در توییتر تصاویری از پسرش در بیمارستان را منتشر کرد و نوشت: «فرزندم حسین رونقی در تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۱ پس از ۶۴ روز اعتصاب غذا، به قید وثیقه آزاد شد. او برای درمان به بیمارستان منتقل شد.»

دو خواننده رپ معترض در خطر اعدام

شبکه حقوق بشر کردستان روز پنجم آذر نوشت که سامان یاسین (صیدی) خواننده رپ اهل کرمانشاه که هم‌اکنون با اتهام «محاربه» در زندان اوین نگهداری می‌شود، برای انجام اعترافات تلویزیونی به شدت مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته است.

سامان صیدی با نام هنری سامان یاسین، خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران که روز دهم مهر بازداشت شده بود از سوی دادگاه انقلاب به «محاربه» متهم شد.

حساب کاربری توماج صالحی روز پنج آذر در توییتر خبر داد که این خواننده معترض رپ دادگاهی شده است و در دادگاه بدون حضور وکیل به «محاربه و افساد فی‌الارض» متهم شده است. این اتهام می‌تواند حکم اعدام دریافت کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

حساب کاربری توماج صالحی نوشت که دادگاه «پشت درهای بسته و بدون حضور وکیل انتخابی» برگزار شده است.

توماج صالحی، هشتم آبان برای دومین بار و در رابطه با مواضعش در حمایت از معترضان به قتل دولتی ژینا امینی بازداشت شد.

اکبر غفاری، زندانی سیاسی بی‌سوادی که اعتراف به قتل یک مأمور را امضاء کرد

یک زندانی سیاسی از هم‌بندش به نام اکبر غفاری نوشت که از محله فلاح تهران است، سواد ندارد و مأموران امنیتی با علم به اینکه او سواد ندارد او را ناچار به امضای اعتراف به آدم‌‌کشی کرده و به او اتهام محاربه تفهیم کرده‌اند.

اکبر غفاری زندانی سیاسی از محله فلاح تهران است که متهم شده یک مامور را به قتل رسانده است. او اعتراف به قتل را بدون داشتن سواد امضاء کرده است.

شهریار شمس، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی که بارها بازداشت شده و پس از آغاز اعتراضات به قتل دولتی ژینا (مهسا) امینی هم بازداشت شد در صفحه توییتر خود روایت زندانی سیاسی‌ای با نام اکبر غفاری را نوشت که در اعتراضات اخیر در بند عمومی ۲۴۱ در اوین هم‌بندی شمس بوده است.

شمس می‌نویسد که اکبر غفاری را به‌دروغ به قتل یک مامور و محاربه متهم کرده‌اند.

به روایت شمس اکبر غفاری از «قشر بسیار ضعیف جامعه» است و سواد هم ندارد. در محله فلاح تهران برای اینکه به چند معترض پناه می‌دهد، بازداشت می‌شود. شمس می‌نویسد:

«شبش بازداشتش میکنن و چون ظاهر غلط‌اندازی داشته بهش میگن "یه مأمور توی فلاح کشتن و تو کشتیش" و میارنش بند ما و فقط چند ساعت پیش ما بود و بعد می‌ره انفرادی.»

شمس مجدد غفاری را در بند ۲۰۹ اوین ملاقات می‌کند در حالی که یک ماه انفرادی کشیده و آثار انفرادی بر جسم و روح او آشکار است. نهایت غفاری را به زندان تهران بزرگ منتقل می‌کنند. شمس می‌نویسد:

«فهمیدم اکبر رو منتقل کردن تهران بزرگ و وقتی اوضاعش رو پرسیدم، جواب مثل آب یخی بود که روم ریخته شده بود! برای اکبر نوشته بودن «من آدم کشتم، خوبم کردم که کشتم!» و اکبر تحت‌فشار انفرادی و برای اینکه سواد نداشت، امضا کرده بود و الان بهش اتهام محاربه زدن!»

شهریار شمس از مخاطبانش کمک خواسته و گفته نگذارید هر بلایی خواستند سر زندانی‌های ناشناس بیاورند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای مطبوعاتی که روز سه‌شنبه ۲۲ نوامبر منتشر کرد به صدور حکم اعدام برای معترضان در «محاکمات بسیار ناعادلانه» اشاره کرد. این سازمان پیش تر در تحقیقی نوشته بود که دست کم ۲۱ معترض که در جریان اعتراضات پس از قتل دولتی ژینا امینی بازداشت شدند، در خطر دریافت حکم اعدام هستند. این تحقیق روز ۲۵ آبان منتشر شد و انتظار می‌رود که شمار زندانی‌های سیاسی در خطر اعدام افزایش یافته باشد. دست کم یک زندانی سیاسی، توماج صالحی، بنا به اتهام دریافتی ممکن است حکم اعدام دریافت کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.