ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستور فوری نخست‌وزیر عراق برای استقرار نیروهای نظامی در مرز ایران و ترکیه

محمد شیاع سودانی پس از بازگشت از ایران به نیروهای مسلح این کشور دستور داده است فوراً کنترل مرزهای مشترک اقلیم کردستان با ترکیه و ایران را در کنترل خود بگیرند.

یحیی رسول سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح عراق از دستور نخست وزیر این کشور برای استقرار فوری گارد ویژه نظامی در مرزهای مشترک عراق با ایران و ترکیه خبر داد.

او در یک نشست خبری گفت:

«محمد شیاع سودانی دستور داده است گارد ویژه فوراً نقاط صفر مرزی را در کنترل بگیرد».

استقرار نیروهای نظامی تحت کنترل دولت مرکزی عراق بخشی از خواسته‌های حکومت ایران از حکومت اقلیم کردستان و بغداد بود. سپاه پاسداران از آغاز اعتراضات به قتل ژینا (مهسا) امینی، چند مرتبه مقر احزاب کردستانی مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم عراق را توپ باران و موشک باران کرده است. جمهوری اسلامی ایران احزاب کردستانی را به دست داشتن در اعتراضات اخیر و همچنین «قاچاق اسلحه» به ایران متهم می‌کند.

احزاب کردستانی مستقر در اقلیم کردستان عراق اما این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

آخرین‌بار در ۲۸ آبان رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از تهاجم نظامی ایران به اقلیم کردستان عراق خبر دادند. چند روز پیش از این تهاجم اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس به بغداد و اقلیم کردستان سفر کرده بود. رسانه‌های داخلی ایران مدعی شدند که قاآنی در این سفر به بغداد و اربیل هشدار داده است در صورتی که برای خلع سلاح حزب‌های کردستانی مخالف جمهوری اسلامی اقدام نکنند، نیروهای مسلح ایران در خاک اقلیم کردستان «عملیات نظامی» انجام خواهند داد.

بغداد به این تهاجم اعتراض کرد و ایران هم گفت که یک ضرب الاجل ده روزه برای اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق تعیین کرده است. به دنبال این رویدادها نخست وزیر عراق در راس یک هیئت ویژه به ایران سفر کرد. جزئیات دیدار هیئت عراقی با مسئولان ارشد جمهوری اسلامی اعلام نشد اما هر دو طرف بر گسترش همکاری‌های امنیتی، تجاری، فرهنگی و گردشگری مذهبی تأکید کردند.

حالا با اعلام یحیی رسول به نظر می‌رسد یکی از توافق های تهران و بغداد در سفر هیئت عراقی استقرار نیروهای نظامی تحت کنترل بغداد در مرز مشترک ایران و اقلیم کردستان است.

رسول گفت که هدف نخست وزیر از این اقدام پایان دادن به درگیری‌های نیروهای مسلح دو کشور (ایران و ترکیه) با احزاب کُرد مخالف این دو کشور در اقلیم کردستان عراق است.

ترکیه نیز در یک ماه اخیر تحت عنوان مقابله با «تروریسم» که بهانه‌ای برای حمله نظامی به گروه‌های کُرد مخالف دولت ترکیه است، مناطقی از اقلیم کردستان عراق را بمباران کرده است.

سخنگوی نیروهای مسلح عراق با بیان اینکه «بغداد اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای عملیات نظامی علیه هیچ کشور همسایه‌ای استفاده شود»، گفت نخست وزیر دستور داده است تا سیستم پدافند هوایی برای جلوگیری از نفوذ به حریم هوایی عراق تقویت شود».

رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی در ایران از تصمیم دولت عراق استقبال کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران وابسته است، ادعا کرد که دستور نخست وزیر عراق نتیجه تصمیم شورای ملی امنیت این کشور است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    اقدام مشترک دولت عراق دولت ترکیه و دولت ایران هدفش سرکوب و خفه کردن انقلاب در منطقه است بخصوص هموطنان کرد که دارای فرهنگ و زبان مشترک با بخشی از ترکیه عراق و سوریه دارند زیرا این حکومتهای مرتجع همچنان تبعیض بر این اصیل ترین قوم فلات ایران تحمیل می کنند و پیروزی انقلاب در ایران می تواند کمکهای بی شماری برای بازگشت به هویت خود و رفع تبعیض و ستم خواهد بود .