ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار در مزار شریف افغانستان جان چندین نفر را گرفت

مرکز ولایت بلخ افغانستان صحنه خونبار انفجار یک بمب کنار جاده‌ای شد. کارمندان پالایشگاه نفتی بندر حیرتان هدف این حمله قرار گرفتند.

صبح سه‌شنبه ۱۵ آذر / ۶ دسامبر در مزار شریف، مرکز ولایت بلخ افغانستان کارمندان پالایشگاه نفتی بندر حیرتان هدف یک حمله تروریستی قرار گرفتند.

یک منبع آگاه وزارت بهداشت در شهر مزار شریف به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفت ۱۵ نفر از کارمندان بندر حیرتان در انفجار صبح امروز کشته شده‌اند.

بنا به گزارش‌های منتشرشده این انفجار ناشی از بمب کنار جاده‌ بود و در چهارراه سیدآباد ناحیه سوم مزار شریف، رخ داد.

خودروی حامل کارمندان بندر حیرتان حدود ۴۰ نفر سرنشین داشته است.

مسئولان محلی طالبان آمار متفاوتی از قربانیان این انفجار ارائه کرده‌اند. محمدآصف وزیری، سخنگوی پلیس طالبان در بلخ گفت در این انفجار هفت نفر کشته و هشت نفر زخمی شده‌اند و قربانیان همه از کارمندان بندر حیرتان هستند.

نجیب‌الله توانا، رئیس اداره بهداشت عمومی (صحت عامه) طالبان در بلخ شمار تلفات را هشت کشته و هشت زخمی اعلام کرد.

یک منبع آگاه از بیمارستان ابوعلی سینای بلخی به روزنامه «اطلاعات روز» گفت که در این انفجار ۱۵ نفر کشته شده‌اند.

مسئولیت این انفجار را هنوز کسی برعهده نگرفته است.

بندر حیرتان، در شمال افغانستان این کشور را به آسیای میانه، روسیه و اروپا متصل کرده است. وجود خط آهن و پالایشگاه نفتی و همچنین وارداتِ مواد خوراکی و ساختمانی از طریق این بندر پیش از به قدرت رسیدن دوباره طالبان درآمد قابل ملاحظه‌ای را به بودجه‌ دولت سرازیر می‌کرد.

بندر حیرتان در سال ۱۳۶۱ خورشیدی به‌عنوان پل دوستی بین اتحاد جماهیر شوروی سابق و دولت دموکراتیک خلق افغانستان بنیاد گذاشته شد و در سال ۱۳۶۲ شمسی به بهره‌برداری رسید.

پیش از قدرت‌گیری طالبان، در بخش‌ مواد نفتی این بندر، بیش از ۴۵۰ هزار تن ذخایر مواد نفتی در بخش خصوصی و بیش از ۸۵ هزار تن ذخایر مواد نفتی در بخش دولتی وجود داشت.

او در ادامه، از موجودیت ۱۰ هزار تن گاز مایع در بخش سکتور خصوصی و وجود شش پالایشگاه برای تصفیه نفت در بندر حیرتان خبر داده و همچنین نداشتن مواد دوامدار در این پالایشگاه‌ها را از جمله مشکلات موجود برشمرد.

در ماه‌های اخیر، مزار شریف شاهد چندین انفجار و حمله بوده است که بیشتر قربانیان این حملات غیرنظامیان بوده‌اند.

در ۲۲ خرداد / ۱۲ ژوئن سال جاری به خودروی حامل کارمندان فرودگاه بلخ حمله شد. دو نفر کشته و شش نفر زخمی شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.