ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زمستان سرد جمهوری اسلامی: قطع گاز پتروشیمی‌ها و مازوت‌سوزی برای جبران کمبود گاز

فعالان صنعت پتروشیمی می‌گویند در نتیجه قطع گاز و خوراک واحدهای پتروشیمی در فصول سرد سال، پیش‌بینی می‌کنند که این صنعت در سال جاری حدود یک میلیارد دلار عدم‌ نفع داشته باشد. وزیر نفت هم می‌گوید اگر ۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نفت و گاز نشود، ایران به زودی وارد کننده این محصولات خواهد شد.

وبسایت انرژی نیوز به نقل از منابعی در صنعت پتروشیمی ایران نوشته است که وزارت نفت از واحدهای پتروشیمی بزرگ خواسته است تا ورودی گاز مصرفی‌شان را به شدت کاهش دهند تا جریان گاز برای مصارف خانگی دچار کمبود نشود.

وزارت نفت در نامه‌ای رسمی لیست واحد‌های اولیه پتروشیمی را که باید مصرف گاز خود را قطع کنند یا کاهش دهند اعلام کرده است. در این نامه واحد‌های پتروشیمی، مرجان، مسجدسلیمان، زاگروس، شیراز، فن‌آوران، مارون، بندر امام، فجر، پردیس و کاوه، به ناچار باید مصرف خود را کاهش دهند.

در نامه دیگری که شرکت گاز خوزستان به واحدهای پتروشیمی فعال ارسال کرده است آن‌ها تهدید شده‌اند که اگر به دلیل کمبود گاز مشترکان خانگی، نارضایتی عمومی شکل بگیرد، این واحدها مسئول خواهند بود: «تبعات سیاسی، اجتماعی و ... هرگونه عدم رعایت محدودیت‌ها برعهده متولیان و شرکت‌های مربوطه است.»

براساس روایت انرژی نیوز این تهدید اشاره به این موضوع دارد که اگر واحد‌های پتروشیمی مصرف خود را کاهش ندهند و دولت به این دلیل ناچار به قطع گاز بخشی از مصرف‌کنندگان خانگی شود و آن‌ها نارضایتی خود را از این موضوع ابراز کنند، تاوان مساله بر عهده شرکت‌های پتروشیمی است.

همچنین بر اساس اطلاعات یک منبع آگاه، به بخشی از واحد‌های متانول ساز دستور داده شده است که در دوره برودت هوا، اورهال اجباری انجام دهند. اورهال به تعمیرات دوره‌ای در واحدهای صنعتی اطلاق می‌شود.

ایران در سال گذشته ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف کرده است. وزارت نفت می‌گوید حداکثر تولید گاز در شرایط کنونی به ۶۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است. به این ترتیب ایران هم‌اکنون با ۲۵۰ میلیون متر مکعب کسری گاز مواجه است. بخش زیادی از این کسری گاز به دلیل افت تولید در پارس جنوبی و دیگر سایت‌های تولید گاز رخ داده است.

جواد اوجی، وزیر نفت در مهرماه امسال در مجلس شورای اسلامی گفت که ایران برای فائق آمدن بر افت گاز در پارس جنوبی به صورت فوری به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه و نگهداشت مخازن نیاز دارد. این در حالی است که به دلیل بحران هسته‌ای در بیش از دو دهه گذشته و تحریم‌های بین‌المللی شرکت‌های خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران ندارند.

وزیر نفت جمهوری اسلامی که همگام با دیگر اعضای دولت رئیسی و رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید تحریم‌ها را به اقتصاد ایران گره نزده است روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر در همایش مدیران ارشد پتروشیمی گفت که در ۸ سال آینده به جذب ۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه در حوزه نفت و گاز نیاز دارند وگرنه ایران واردکننده گاز و فراورده‌های نفتی خواهد شد. او گفت: «با توجه به بررسی‌ها طی هشت سال آینده در چهار شرکت اصلی برای تکمیل پروژه‌ها به ۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است... اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری تداوم نداشته باشد در آینده باید شاهد واردات گاز و فرآورده‌های نفتی به کشور باشیم.»

مدیران صنایع پتروشیمی که عموما نیروهای نزدیک به سپاه و جناح‌ سیاسی نزدیک به دفتر علی خامنه‌ای هستند می‌گویند ظرفیت کنونی صنایع پتروشیمی ایران و میزان تقاضای عمومی گاز در حالت ایده‌آل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز است ولی میزان تولید گاز در ایران تنها ۴۰ درصد از این نیاز را پوشش می‌دهد.

وزارت نفت در سال‌های گذشته برای تامین نظر واحدهای پتروشیمی، بسیاری از نیروگاه‌های برق کشور را مجبور کرده است به جای گاز از مازوت استفاده کنند. سوزاندن مازوت در این نیروگاه‌ها به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای ایران و افزایش سطح آلوده‌کننده اوزون به عنوان یکی از عوامل سرطان‌زاست.

جواد اوجی روز پنج‌شنبه هم به مدیران ارشد وزارت نفت گفت که نیروگاه‌ها را مجبور کرده است از مازوت استفاده کنند ولی مدعی شد که این نیروگاه‌ها در خارج از بافت شهری هستند: «مدیران صنعت نفت باید دغدغه تأمین سوخت زمستانی را داشته باشند. امروز با توجه به ناترازی تولید و تقاضای گاز ناچار به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌های خارج از بافت شهری هستیم، مدیران استانی باید با مدیریت سبد سوخت در استان خود به پایداری امنیت انرژی در کشور و استان خود کمک کنند.»

پیش از این وزارت نفت عموما استفاده از مازوت به عنوان سوخت نیروگاه‌ها برای تامین برق را رد می‌کرد و می‌گفت که تنها در فصول سرد سال و بنا به ضرورت مقطعی از مازوت استفاده می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.