ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌سوزی زندان اوین: پرونده‌سازی جدید علیه شش زندانی سیاسی

این پنج زندانی سیاسی با شکایت سازمان زندان‌ها با اتهاماتی چون تهدید به قتل، نشر اکاذیب و توهین به مقامات و مامورین روبه‌رو شده‌اند.

بر اساس اعلام حساب کاربری «امیرعباس آذرم‌وند را آزاد کنید» در اینستاگرام، شش زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در پی حادثه آتش‌سوزی این زندان در تاریخ ۲۳ مهر ۱۴۰۱، با شکایت سازمان زندان‌ها با اتهامات جدید و پرونده‌سازی روبه‌رو شده‌اند.

امیرعباس آذرم‌وند، یاشار توحیدی، میثم گلشنی، محمد خانی، رضا سلمانزاده و سیدجواد سیدی، شش زندانی سیاسی هستند که چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ با دریافت ابلاغیه‌ای مطلع شدند که با شکایت سازمان زندان‌ها با اتهاماتی چون «افترا»، «تخریب عمدی اشیاء منقول و غیرمنقول متعلق به دیگری»، «توهین به مقامات و مامورین»، «تهدید به قتل» و «نشر اکاذیب» مواجه شدند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در حساب کاربری «کامیرعباس آذرم‌وند را آزاد کنید»، ظاهرا قرار است این شش زندانی سیاسی بر پایه اتهامات انتسابی در تاریخ ۲۶ آذر در شورای حل اختلافات تهران حاضر شوند.

شامگاه شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در زندان اوین آتش‌سوزی بزرگی رخ داد که هنوز علت و ابعاد دقیق آن مشخص نیست. جمعی از خانواده‌های زندانیان مقابل زندان بودند که ساعت ۸ و نیم شب (در برخی منابع گفته شده حدود ۹) صدای انفجار شنیده شد، سپس صدای تیراندازی ممتد و فریاد. این وضع تا ساعت‌ها ادامه داشت.

در نتیجه این حادثه تعدادی از زندانیان محبوس در بند ۷ زندان اوین کشته شدند و پایگاه رسانه‌ای قوه قضائیه (میزان) تعداد کشته‌های این حادثه را هشت نفر اعلام کرده است.

پیش‌تر یکی از زندانیان بند ۸ زندان اوین که روایت او از شب حادثه به دست رادیو زمانه رسیده بود، گفت که وزرات اطلاعات کنترل بند ۸ را در دست گرفته و قصد دارد با پرونده‌سازی علیه زندانیان سیاسی، آنها را متهم به خرابکاری در زندان کند. بر اساس گفته‌های این زندانی سیاسی وزارت اطلاعات زندانیان بند ۸ را به هماهنگی و برنامه‌ریزی برای آتش‌سوزی اوین متهم کرده بود.

یاشار توحیدی، دانشجوی مهندسی هوافضای دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران که از خرداد ۱۴۰۱جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد، در شب واقعه آتش‌سوزی این زندان به شدت آسیب دید. منابع مطلع می‌گویند که مقام‌های زندان مانع دسترسی او به درمان شده‌اند و با مرخصی یا اعزام او به بیمارستان مخالفت می‌کنند.

یاشار توحیدی با شلیک گلوله ساچمه‌ای و جنگی مجروح شد. ماموران امنیتی و ضد شورش که پس از انتشار خبر «آتش سوزی در اوین» به زندانیان یورش بردند به هر دو پای او شلیک کردند و هر دو پای او بر اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی به شدت مصدوم شده است و تنها گلوله‌ها را از پای او خارج کرده‌اند.

امیرعباس آذرم‌وند، روزنامه‌نگار کارگری و اقتصادی، چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ حکم سه سال و هفت ماه حبس تعزیری او بدون اطلاع قبلی به اجرا در آمد و به زندان اوین منتقل شد. این حکم بر پایه اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی علیه امنیتی کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» صادر شد در زندان اوین است. آذروم‌وند همچنین دو سال حق فعالیت سیاسی و یا خروج از ایران را ندارد.

محمد خانی، مترجم، پژوهشگر و دانشجوی دکتری رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز شامگاه شنبه ۲۳ مهر گلوله‌های ساچمه‌تی نیروهای گارد زندان به شدت مجروح شد. ماموران زندان او را به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و بلافاصله پس از خارج کردن گلوله ها از بدنش، دوباره او را به زندان بازگرداندند.

سیدجواد سیدی، زندانی سیاسی سابق، روز شنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ در جریان تجمع اعتراضی بازنشستگان در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او پیش‌تر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشو» به ۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد است.

رضا سلمان‌زاده، پدر مهدی سلمانزاده که گفته می‌شود در اعتراضات آبان ۹۸ کشته شد، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۳ سال و ۸ ماه حبس محکوم شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.