ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از محل بازداشت و وضعیت سلامتی محمد شباهتی، دانشجوی زندانی

محمد شباهتی، دانشجوی دانشگاه تهران را روز ۱۶ آذر با خشونت بازداشت کردند و اکنون خانواده بباو می‌گویند نمی‌دانند کجا بازداشت است و وضعیت سلامتی‌اش چگونه است.


برادر محمد شباهتی، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران که در روز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ با ضرب و شتم بازداشت شد در پستی اینستگرامی در مورد وضعیت سلامتی و محل بازداشت برادرش ابراز نگرانی کرده است.

با گذشت نزدیک به ۱۰ روز از بازداشت محمد شباهتی، او تنها یک تماس پس از یک هفته با خانواده داشته که زیر یک دقیقه بوده است و توضیح نداده کجاست.

علی شباهتی در مورد وضعیت برادرش محمد شباهتی نوشت:

«برادرم محمد شباهتی دیروز زنگ زد. کمتر از یک دقیقه تونست حرف بزنه و حتا نگفت کجاست. با اینکه پرسیدم فقط گفت "انفرادی‌ام ولی اصلاً نمی‌دونم کجام".»

محمد شباهت را در روز ۱۶ آذر (روز دانشجو) حراست دانشگاه کتک می‌زند و سپس تحویل نیروهای امنیتی می‌دهد. خانواده او پس از بازداشت به سراغ معاونت دانشجویی دانشگاه تهران و مسئولان دانشگاه می‌روند که جویای وضعیت سلامتی و محل بازداشت فرزندشان شوند. اما کسی از دانشگاه و نهادهای امنیتی پاسخگو نیست و به خانواده نمی‌گویند که محمد کجاست.

برادر محمد شباهتی می‌پرسد:

«اگر محمد توی بازداشتگاه‌های رسمی و قانونیه چرا به خودش و ما اطلاع داده نمیشه؟»

بی‌خبری از وضعیت محمد شباهتی، نگرانی‌ها را در مورد نگهداری او در بازداشتگاه‌های غیررسمی و وضعیت سلامتی او را به ویژه به دلیل ضرب و شتم پیش از بازداشت افزایش داده است.

فعالان دانشجویی دانشگاه تهران چند بار در اعتراض به بازداشت محمد شباهتی دست به تحصن زدند و یا در محل دانشگاه اعتراض‌های نمادین کردند.

تحصن ۱۹ آذر، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به بازداشت خشونت‌آمیز محمد شباهتی و با شعار آزادی تمام دانشجویان بازداشتی.

محمد شباهتی دانشجوی رشته‌ انسان‌شناسی دانشگاه تهران و فعال صنفی دانشجویی است. او در روز دانشجو و همزمان با حضور رئیسی در دانشگاه تهران، توسط حراست دانشگاه با خشونت و ضرب و شتم بازداشت شد. محمد شباهتی با همکاری مستقیم مسئولان دانشگاه، محمد مقیمی، ریاست دانشگاه تهران و علیرضا وجهی، معاونت دانشجویی این دانشگاه به نیروی‌های امنیتی تحویل داده شده است.

این فعال دانشجویی، در آبان ۱۳۹۹، برای فعالیت‌های صنفی دانشجویی به شکل غیاب با اتهام «اجتماع و تبانی به‌قصد برهم زدن امنیت ملی» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این پرونده، هم‌اکنون در مرحله‌ی «واخواهی» و اعتراض به احکام غیابی و درخواست لغو اجرای حکم قرار دارد. در پرونده قبلی، کلیه روند رسیدگی از تفهیم اتهام تا صدور حکم بدون اطلاع محمد شباهتی و به‌صورت غیابی انجام شده بود.

دانشجویان دانشگاه تهران در تمام طول اعتراضات اخیر که پس از قتل دولتی ژینا (مهسا) امینی در دانشگاه‌ها رقم خورد نسبت به همکاری حراست دانشگاه تهران با نهادهای امنیتی هشدار داده بودند و ریاست و معاونت دانشگاه را مسئول این وضعیت معرفی کردند.

در بیانیه‌ای، جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در واکنش به همکاری مسئولان دانشگاه با نهادهای امنیتی و بازداشت غیرقانونی محمدشباهتی در روز دانشجو نوشتند:

«جنابان مقیمی و وجهی ... ننگ بر شما که غلامان حلقه‌به‌گوش نیروی سرکوبید. ما در برابر بی‌قانونی و بازداشت دانشجو درون دیوارهای دانشگاه قیام می‌کنیم تا زمانی که حضور حراست به‌عنوان بازوی سرکوب و ارعاب و خشونت، از دانشگاه ساقط شود تا فریاد حق‌طلبی همه ملت ایران آزادانه به دور از وحشت و خشونت از پنجره دانشگاه به گوش برسد.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.