ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارشاد اسلامی می‌گوید نهادهای امنیتی خواهان از سرگیری برگزاری برنامه‌های هنری‌اند

تماشاخانه‌های خصوصی به‌دلیل خودداری هنرمندان تئاتر از اجراهای صحنه‌ای تعطیل شده‌اند، هنرمندان موسیقی نیز از برگزاری کنسرت‌ها خودداری می‌‌کنند. وزیر ارشاد اسلامی اعلام کرد که نهادهای امنیتی از جمله شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی امنیت کشور از او خواسته‌اند که ترتیبی دهد تا فعالیت‌های هنری به‌‌صورت عادی برگزار شوند.

محمد مهدی اسماعیلی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) هفته گذشته در حاشیه برگزاری جشنواره تحریم شده سینما حقیقت بر ضرورت برگزاری کنسرت‌ها تأکید کرده و گفته بود:  

«از عموم هنرمندان به ویژه اهالی موسیقی خواهش می‌کنم فعالیت‌هایشان را آغاز کنند. ما در معاونت هنری همه پیش‌بینی‌ها را انجام دادیم از نظر دولت و وزارت فرهنگ هیچ مانعی برای برگزاری نیست.»

یک هفته گذشت و هنرمندان به این دعوت بی‌اعتنا ماندند. اکنون اسماعیلی در مصاحبه با ایلنا در ادامه فرافکنی‌های مرسوم حاکمیت ادعا کرد که گروه‌های فشار مانع از همکاری هنرمندان با وزارت ارشاد اسلامی‌اند. او گفت:

«برخی هنرمندان تا می‌خواهند کار کنند یک لشکر مجازی فراهم شده‌ می‌ریزند در پیج‌شان و یا با تلفن آنها تماس می‌گیرند و شروع به دشنام و تخریب می‌کنند و این‌ها مانع فعالیت هنرمندان شده است.»

روز گذشته مانی حقیقی، سینماگر دو روز پس از بازداشت ترانه علیدوستی، در ویدئویی ضمن حمایت از این بازیگر که بازداشت شده و در زندان اوین است، در پاسخ به دعوت  وزیر ارشاد اسلامی گفته بود:

«ما عزاداریم و در چهارگوشه این کشور داریم جسد عزیزان‌مان را خاک می‌کنیم، وقت نداریم برات برقصیم.»

همزمان، شهاب حسینی، بازیگر و کارگردان سینما در مستندی ۱۲۰ دقیقه‌ای با توجه به انقلاب نوین مردم ایران، حاکمیت را خطاب قرار داده و گفت اعتراضات ماه‌های اخیر در ایران پرداخت و گفت:

 «اجازه بدهید بگوییم می‌سوزد، درد می‌کند، اجازه بدهید بگوییم داریم خفه می‌شویم. از چه می‌ترسید؟»

 حقیقی هم از استعاره «خفگی» برای بیان وضعیت بهره گرفته بود. او خطاب به وزیر ارشاد اسلامی گفته بود شما نمی‌توانید سر کسی را زیر آب نگه دارید و از او بخواهید که دست و پا نزند.

 اسماعیلی در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت:

«در بخش مخاطب آنجایی که نیاز به حضور تماشاگر داریم، دچار اختلال شده‌ایم و بیننده سینما کم شده است.»

روزنامه شرق ۲۳ آبان نوشته بود بیش از یکصد تن از هنرمندان سینما و تئاتر و موسیقی در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت یا ممنوع‌الخروج شده‌اند. شمار ممنوع‌الکارها اما معلوم نیست به این دلیل که آن‌ها معمولا هنگام عقد قرارداد از ممنوعیت مطلع می‌شوند. اسماعیلی در ادامه تلاش‌های دولت برای عادی جلوه دادن اوضاع گفت:

«معتقدم فضای فرهنگ و هنر یک فضای بسیار مهم برای ارتقای آگاهی و در عین حال نشاط اجتماعی است.»

اسماعیلی که پیش‌ از این هنرمندان را به ممنوع‌الکاری و تنبیه تهدید کرده بود، به‌تازگی در سخنانی گفته بود:

«برای کار هنرمندان حتی با نگاه و سلیقه متفاوت در حوزه فرهنگ و هنر، هیچ محدودیتی‌ قائل نیستیم.»

همزمان با این اظهارات و ادعاها، سه‌شنبه ۲۹ آذر برای سومین روز پیاپی، گروهی از سینماگران مقابل زندان اوین در حمایت از ترانه علیدوستی تجمع کردند. مونا احمدی، حامد کمیلی رعنا آزادی‌ور ، ندا جبرائیلی، امیرحسین شجاعی، هومن بهمنش، مینا اکبری، سحر مصیبی، ثمین مهاجرانی، طلا معتضدی، الهام کردا، رضا کیانیان، ریحانه طراوتی، افروز خان بلوکی، ابراهیم ابراهیمان، پریسا گرگین، میترا حجار، مجتبی میرطهماسب، محسن امیریوسفی، غزل شاکری و منیژه حکمت، از جمله هنرمندانی بودند که روز سه‌شنبه هم مقابل اوین رفتند.

شنبه ۲۶ آذر نزدیکان ترانه علیدوستی اطلاع داده بودند که نیروهای امنیتی پس از تفتیش خانه این بازیگر سرشناس سینمای ایران او را بازداشت کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    اول برو از علم الهدی اجازه بگیر بعد حرف بزن . تو که اختیاری نداری تو پادوی اخوندها هستی حقیر .