ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شبکه حقوق بشر کردستان: توحید درویش (لقمان) شهروند کُرد متهم به محاربه برای گرفتن اعترافات اجباری شکنجه شده است

توحید درویش (لقمان) هم‌اکنون در زندان مرکزی تبریز محبوس است. این شهروند کُرد در این مدت تنها چند بار تماس کوتاه تلفنی با خانواده داشته و او را مجبور کرده‌اند که با خانواده خود به زبان فارسی صحبت کند.

شبکه حقوق بشر کردستان با انتشار گزارشی به آخرین وضعیت توحید درویش (لقمان) پرداخته است که در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و پس از مدت کوتاهی از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به «محاربه» متهم شد.

توحید درویش (لقمان) شهروند کُرد اهل روستای «گرناویک» شهرستان خوی و پدر دو فرزند است. او در تاریخ هفتم مهرماه سال جاری به دست نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، توحید درویش (لقمان) از زمان بازداشت تاکنون از حق داشتن وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است. شبکه حقوق بشر کردستان همچنین اعلام کرده که توحید درویش در آخرین تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌اش از شکنجه خود برای انجام «اعترافات اجباری» خبر داده است.

شبکه حقوق بشر کردستان درباره چگونگی بازداشت توحید درویش نوشته است:

«توحید درویش ۲۷ سال دارد و راننده اسنپ بوده است. او در تاریخ ۷ مهر پس از آنکه چند مسافر را از خوی به تبریز منتقل کرده در جریان اعتراضات مردمی این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. مأموران امنیتی دلیل بازداشت او را شرکت در آتش زدن یک بانک در جریان اعتراضات تبریز اعلام کرده‌اند.»

توحید درویش هم‌اکنون در زندان مرکزی تبریز محبوس است و او در این مدت به نوشته شبکه حقوق بشر تنها چند بار تماس کوتاه تلفنی با خانواده داشته و در این تماس‌ها او را مجبور کرده‌اند که با خانواده خود به زبان فارسی صحبت کند:

«علی‌رغم مراجعه و پیگیری خانواده برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت پرونده، نهادهای امنیتی و قضایی از ارائه توضیح در خصوص وضعیت پرونده او خودداری کرده و تنها اعلام کرده‌اند که او متهم به محاربه است و به دلیل امنیتی بودن پرونده از حق داشتن وکیل تعیینی محروم است.»

طبق این گزارش مسئولان قضایی در آخرین مراجعه خانواده به آن‌ها اعلام کرده‌اند که «جلسه رسیدگی به اتهام این شهروند بازداشت شده در تاریخ ۳ دی در دادگاه انقلاب اسلامی تبریز با حضور وکیل تسخیری برگزار خواهد شد».

توحید درویش (لقمان) یکی از ده‌ها شهروندی است که در جریان خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» به «محاربه» محکوم شده است.

چندی پیش دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به فاصله کوتاهی پس از بازداشت، جان محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را به جرم «محاربه» از این جوانان گرفت.

از آغاز اعتراضات گسترده‌ای که به انقلاب ژینا شهرت یافته است تا به حال هزاران تن از معترضان و صدها فعال مدنی و صنفی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرده‌اند تاکنون دست‌کم ۱۸ هزار شهروند بازداشت شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.