ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها زن در کابل علیه بستن دانشگاه‌ها به روی زنان تظاهرات کردند

پس از بستن دانشگاه‌ها به روی زنان توسط طالبان، ده‌ها زن در پایتخت افغانستان تظاهرات کردند. طالبان تظاهرات زنان را سرکوب و چند تن از آن‌ها را بازداشت کرد. اعتراضات جهانی علیه تصمیم طالبان بیشتر می‌شود.

ده‌ها زن امروز پنج‌شنبه یکم دی / ۲۲ دسامبر در بیرون دانشگاه کابل تجمع کردند تا در اولین تظاهرات عمومی بزرگ پس از تصمیم طالبان برای بستن دانشگاه‌ها به روی دانشجویان دختر دست به اعتراض بزنند.

دانشجویان دختر دانشگاه روز گذشته (چهارشنبه) پس از آن‌که دولت تحت کنترل طالبان اعلام کرد که زنان از تحصیلات عالی تعلیق خواهند شد، از پردیس‌ها خارج شدند.

به‌گفته شاهدان، روز پنج‌شنبه حدود ۵۰ معترض که عمدتاً زن بودند در حالی که بنرهایی در دست داشتند تجمع کردند. آن‌ها شعار سر‌دادند: «آموزش حق ماست، دانشگاه‌ها باید باز شوند».

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان روز سه‌شنبه ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر در نامه‌ای به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان اعلام کرد که دختران «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در این نامه تأکید کرد که دانشگاه‌ها باید «فوراً» این حکم را عملی کنند.

ممنوعیت ادامه تحصیل دختران افغان در دانشگاه‌های افغانستان در شرایطی اعلام شد که کمتر از سه ماه از برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌ها می‌گذرد. دختران افغانستانی پیش از این امکان ادامه تحصیل در دبیرستان‌های دخترانه را نداشتند.

روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان از سرکوب اعتراضات زنان در روز پنج‌شنبه خبر داد. زنان معترض به این روزنامه گفتند طالبان اعتراض آن‌ها در کابل را سرکوب و معترضان را کتک زده‌اند.

ژولیا پارسی، یکی از زنان معترض گفت طالبان پنج زن معترض را بازداشت کردند و خود او از چنگ مأموران زن طالبان گریخته است.

پارسی افزود مأموران زن طالبان او را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند و دختران معترض نیز پراکنده شدند.

به‌گفته این زن معترض، مأموران طالبان سه خبرنگار را هم بازداشت کردند.

یک زن معترض دیگر هم خشونت طالبان علیه زنان معترض را تأیید کرد و افزود معترضان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند.

در روزهای اخیر حضور شدید نیروهای امنیتی طالبان در پایتخت افغانستان مشهود بود.

روز گذشته دانشجویان دانشگاه ننگرهار در شرق افغانستان نیز تظاهرات کردند و دانشجویان پسر پزشکی نیز در اعتراض به محرومیت همکلاسی‌های دختر خود از جلسه امتحان خارج شدند.

ضیاء ۲۵ ساله، دانشجوی پزشکی در ننگرهار به رویترز گفت:

«دانشجویان دختر آمدند و از ما (دانشجویان پسر) خواستند که در امتحان شرکت نکنیم، زیرا آن‌ها اجازه شرکت ندارند. دانشجویان پسر نیز شجاعت به‌خرج دادند و محل امتحان را ترک کردند.»

بیش از ۱۵ نفر از استادان دانشگاه‌های افغانستان نیز در اعتراض به محرومیت دانشجویان دختر از ادامه تحصیل، در دو روز اخیر استعفا‌ی‌ خود را اعلام کردند.

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفته است که سرپرست این وزارتخانه امروز پنج‌شنبه یا فردا جمعه کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد تا «در مورد بسته‌شدن دانشگاه‌ها به روی زنان توضیحات بیشتری بدهد».

دولت‌های خارجی پیش از این حکومت طالبان را به دلیل باز نکردن دبیرستان‌های دخترانه در آغاز سال تحصیلی در ماه مارس گذشته مورد انتقاد قرار داده بودند.

ممنوعیت ادامه تحصیل دختران افغان در دانشگاه‌های افغانستان اعتراضات و واکنش‌‌های جهانی در پی داشت.

سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، دیده‌بان حقوق بشر، آمریکا، آلمان، بریتانیا، و… حتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی این تصمیم طالبان را محکوم کرده‌اند.

وزیران خارجه‌ ۱۲ کشور جهان، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئیس، بریتانیا آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا نیز روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ مشترکی تصمیم طالبان درباره‌ تعلیق تحصیل دختران را محکوم کردند.

آن‌ها در بیانیه خود گفته‌اند که در ۱۶ ماه گذشته، طالبان دست‌کم ۱۶ فرمان صادر کرده‌اند که آزادی زنان را محدود می‌کند. آن‌ها افزوده‌اند طالبان با این اقدامات، خود‌ را بیش از پیش در افغانستان و جامعه‌ بین‌المللی منزوی می‌کنند.

اعتراضات گسترده در افغانستان از زمان تسلط دوباره طالبان بر این کشور نادر شده است، زیرا اغلب توسط نیروهای امنیتی سرکوب می‌شوند. اعتراضات پراکنده‌ای که رخ داده‌اند نشانه نارضایتی مردم از سیاست‌های طالبان‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    دنیا دیگر برای مرتجعین ایدئولوژی ها به پایان رسیده است قرن 21 قرن تثبیت روابط علمی برای رسیدن به انسان نوین است در قرن 20 زمانی که خمینی فریاد می کشید و شعار می داد ارتجاع ایدئولوژیک را در همه ی کشورهای دنیا تقویت نمود حتی در هند هم ما شاهد حمله ی هندوها به مسلمانها و در پاکستان حمله ی مسلمانها به هندوها بودیم این ایدئولوژی خمینی نه تنها دلیل توسعه ی این ارتجاع در بعد فکری شد بلکه در بعد گسترش تروریسم جنگ های منطقه ای و نفرت روز افزون به انسان و بخصوص به زنان شاخصه ی این 40 سال بود اما امروز این ایدئولوژی در همه ی عرصه ها نه تنها شکست خورده و دچار بن بست است بلکه آلترناتیو جانشسین این ارتجاع انقلابی بزرگ است که در همه ی عرصه ها توانمندی هایش را چنان نشان داده که افکارش جهاتنشمول و افعالش اعجاب انگیز است . لذا به زنان افغانستان هم نوید می دهیم که دوران رنج و حرمان پایان یافته و بزودی تمام مرتجعین طالبانی به ننگ تاریخ می پیوندند .