ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام یک زندانی بلوچ در زندان شیراز به اجرا درآمد ـ یک زندانی بلوچ دیگر برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد

حکم اعدام دست‌کم یک زندانی بلوچ با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اجرا شد و یک زندانی دیگر بلوچ نیز برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، سحرگاه چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱، حکم اعدام یک زندانی بلوچ در زندان مرکزی شیراز به اجرا درآمد.

هویت این زندانی بلوچ، عبدالله شاهوزهی، ۳۵ ساله، فرزند عبدالصمد متأهل، دارای یک فرزند خردسال و ساكن زاهدان اعلام شده است.

بر اساس این گزارش عبدالله شاهوزهی در سال ۹۹ در شیراز بازداشت و در دادگاه انقلاب این شهر به اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

به نوشته حال‌وش اعضای خانواده عبدالله شاهوزهی روز پیش از اجرای حکم، جهت آخرین دیدار و ملاقات قبل از اعدام عازم شیراز بودند که در مسیر حرکت دچار حادثه رانندگی شدند و هم‌اکنون در بیمارستان خاتم زاهدان بستری هستند.

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران اعلام نشده است.

در هفته‌های اخیر همزمان با شدت گرفتن اعتراضات مردمی در شهرهای سیستان و بلوچستان، صدور احکام «محاربه» و همچنین اجرای حکم زندانیان بلوچ محکوم به اعدام در زندان‌های ایران افزایش چشمگیری یافته است.

حکم اعدام عبدالله شاهوزهی در حالی اجرا شد که در روزهای اخیر منابع حقوق بشری بلوچ، از انتقال یک زندانی بلوچ به نام الیاس رئیسی ۲۸ ساله به قرنطینه زندان مرکزی زاهدان جهت اجرای حکم اعدام خبر داده‌اند.

الیاس رئیسی در سال ۹۹ از بابت اتهام «قتل» بازداشت و از دادگاه کیفری زاهدان به اعدام محکوم شد. احتمال می‌رود که در روزهای آتی حکم این زندانی بلوچ نیز اجرا شود.

امروز جمعه دوم دی‌ماه ۱۴۰۱، عبدالحمید اسماعیل‌رهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های خود با بیان این‌که اعتراضات با «کُشتن مردم خاموش نمی‌شود»، گفت:

«اعدام و حکم محاربه برای زندانیان را تمام کنید چه کسی مجوز صدور این احکام را صادر کرده است؟ اسلام قوانینی دارد و قضات و همه مسئولان می‌توانند در چهارچوب قانون اسلامی حکم کنند.»

پیشتر سازمان حقوق بشر ایران گزارش کرده بود که طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت‌شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی، ۱۱۷ نفر اعدام شده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.