ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعید مدنی نویسنده و جامعه‌شناس به ۹ سال زندان محکوم شد

شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران دو اتهام «تشکیل و اداره گروه‌های معاند نظام» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» را در مورد سعید مدنی وارد دانسته و برای این دو اتهام حکم ۹ سال زندان برای این جامعه‌شناس شهیر ایرانی صادر کرده است.

وبسایت خبری ایران وایر خبر داد که «سعید مدنی» نویسنده، پژوهشگر مسائل اجتماعی ایران و فعال سیاسی ملی- مذهبی در دادگاه بدوی به ۹ سال زندان محکوم شده است.

بر اساس گزارش ایران وایر، شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مظلوم این حکم را یک ماه نیم پس از برگزاری جلسه دادگاه بدوی صادر کرده است.

دادسرای عمومی و انقلاب شعبه مقدس، به ریاست «محمد نصیرپور»، کیفرخواستی با اتهامات «تشکیل و اداره گروه‌های معاند نظام»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» برای وی صادر کرده بود.

بر اساس اطلاعات گزارش ایران وایر، جلسه دادگاه این محقق و جامعه‌شناس در روز ۱۵ آبان‌ماه در دو جلسه صبح و بعدازظهر برگزار شده است.

در رای صادره قاضی مظلوم، سعید مدنی، در دو اتهام «تشکیل و اداره گروه‌های معاند نظام» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» محکوم شناخته شده و برای اتهام اول به ۸ سال زندان و اتهام دوم یک سال زندان و جمعا به ۹ سال زندان محکوم شده است.

سعید مدنی، ‌پژوهشگر علوم اجتماعی، جامعه‌شناس و نویسنده دوشنبه ‌۲۶ اردیبهشت سال جاری با یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد.

خبرگزاری مهر، نزدیک به سپاه پاسداران در خبری کوتاه علت بازداشت این جامعه‌شناس را «ملاقات با عناصر مشکوک بیگانه و انتقال منویات و خطوط عملیاتی آنها به برخی عناصر سابقه‌دار داخل کشور ارتباط مشکوک خارجی و اقدامات ضدامنیتی» عنوان کرد.

بازداشت سعید مدنی در راستای موج بازداشت و دستگیری فعالان صنفی، کارگری، فعالان مدنی و سیاسی صورت گرفته بود.

 پیش‌تر در تاریخ ۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ زمانی که این جامعه‌شناس و نویسنده قصد خروج از کشور به منظور یک فرصت مطالعاتی در دانشگاه ییل آمریکا را داشت، گذرنامه او در فرودگاه امام خمینی ضبط و از خروج او ممانعت شد. سعید مدنی دو روز قبل از این واقعه به مدت چهار ساعت در یکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته بود و به او گفته بودند مانعی برای خروج از کشور ندارد.

سعید مدنی همچنین در ایران ممنوع القلم شده بود و بهمن‌ماه سال گذشته در نامه‌ای به محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ممنوع‌القلمی خود و عدم صدور مجوز برای کتاب‌هایش اعتراض کرد. از این‌رو آخرین کتاب سعید مدنی به نام «علیه اعدام» در خارج از کشور و توسط انتشارات باران در سوئد منتشر شد.

سعید مدنی پیش‌تر سابقه زندان دارد و تاکنون پژوهش‌هایی در زمینه مسائل اجتماعی ایران از جمله فقر و نابرابری، اعتیاد، کودک آزاری، خشونت علیه زنان، تن فروشی، رفاه اجتماعی، اعدام و غیره منتشر کرده است. او در سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.