ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده‌های تکراری با انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی: نرخ ارز را کاهش می‌دهیم

با روی کار آمدن رئیس جدید دیگری بر مسند بانک مرکزی وعده‌ها برای کاهش قیمت ارز نیز آغاز شد. محمدرضا فرزین همچون پیشینیان خود می‌گوید نرخ ارز را کنترل می‌کند. او گفت قصد دارد بازار ارز را به مرور کوچک کند.

محمدرضا فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی شامگاه پنج‌شنبه ۸ دی در یک برنامه تلویزیونی وعده داد که نرخ ارز را کاهش خواهد داد. او گفت:

«بر اساس سیاست جدید بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز، نرخ هر دلار در سامانه نیما روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت می‌شود و واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات با این نرخ تأمین و سایر مصارف ارزی که حدود ۴۰ مورد است، در بازار مبادله ارزی تأمین خواهد شد.»

فرزین همچنین درباره بازار ارز گفت:

«برای بازار آزاد ارز نیز سیاستمان این است که این بازار را به‌صورت مستمر کوچک و نرخ آن را به نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک کنیم و آن را کاهش دهیم.»

او توضیح نداد که چگونه و با چه سیاستی به چنین اهدافی دست خواهد یافت.

در پی جهش شدید قیمت ارز در ایران، روز گذشته، پنج‌شنبه ۸ دی علی صالح‌آبادی از ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی کنار گذاشته شد و به جای او محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی بر این مسند نشست.

فرزین در بخش دیگری از سخنان خود از مردم خواست به بانک مرکزی اعتماد کنند تا بتواند بازارها را تثبیت کند. او مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی را «کنترل نرخ تورم و نرخ ارز» دانست و افزود:

«البته کلیه ارکان حاکمیتی در این مورد نقش دارند و باید همه دولت و تیم اقتصادی دولت در این زمینه با بانک مرکزی همکاری کنند.»

در روزهای اخیر نرخ ارز در ایران به شدت بالا رفت. ارزش دلار از ابتدای سال جاری تا شهریورماه که اعتراضات سراسری در ایران آغاز شد، ۲۷ درصد رشد داشت و به ۳۲ هزار تومان رسید، اما از آن پس با شتاب بیشتری جهش یافت و چهارشنبه این هفته به ر‌قم بی‌سابقه ۴۴ هزار تومان رسید. روز پنج‌شنبه از شدت این افزایش کمی کاسته شد و دلار به ۴۳ هزار تومان رسید که همین میزان نسبت به ابتدای سال جاری خورشیدی ۶۵ درصد رشد را نشان می‌داد. امروز جمعه ۹ دی قیمت دلار در همان میزان روز گذشته در نوسان بود.

پیش از این در آذرماه سال جاری نیز علی صالح‌آبادی، رئیس کل قبلی بانک مرکزی مشکل ارز را انکار کرده و وعده‌هایی داده بود. او گفته بود:

«خوشبختانه در سال جاری سطح صادرات کشور در حوزه نفتی و غیرنفتی نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد و حتی بهبود نیز یافته است و بر این اساس مشکلی در تأمین ارز نداریم در همین راستا بعضی از معوقات نفتی مثلاً از کشور عراق وصول شد حتی بدهی‌های ارزی به کشورهای طلبکار نیز واریز شده است.»

او همچنین با بیان این‌که در بازار نیما هیچ‌گونه مشکلی در عرضه ارز وجود ندارد، گفته بود:

«تعادل خوبی بین میزان عرضه با میزان تقاضا وجود دارد و مشکلی در بازار نیما نداریم و سفارش‌هایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت و به بانک مرکزی ارسال می‌شود تأمین ارز آن‌ها به خوبی در حال انجام است.»

صالح‌آبادی حتی شایعه برکناری خود را تکذیب کرده و گفته بود:

«بنده با قدرت در بانک مرکزی در حال انجام وظیفه هستم و هیچ‌گونه قهری نیز وجود ندارد.»

کاهش ارزش پول ملی و گرانی مداوم ارز در ایران نشانه‌ وضعیت نابه‌سامان اقتصادی کشور است و رئیسان قبلی بانک مرکزی نیز همواره وعده سروسامان دادن به بازار ارز را داده‌اند.

در اسفند ۱۳۹۶ به دنبال نوسان شدید بازار ارز بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز بسته‌ای را به اجرا در آورد که در آن سه سیاست انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی ۲۰ درصد، سپرده ارزی و همچنین پیش‌فروش سکه قرار داشت، با این حال این برنامه‌ها و بسته‌ها همواره بی‌اثر ماندند و ارز همچنان گران‌تر شد.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی در دولت اول حسن روحانی نیز پیش از این به اتهام برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه‌سازی برای خرید و فروش غیرقانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. دیوان عالی کشور بعد تصمیم گرفت که این پرونده در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی رسیدگی شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    کاملا مشخص است که صاحب کالا وقتی رقیب نداشته باشد اوست که قیمت را انحصاری تعیین می کند کسر بودجه دار د بالا می برد فصل کسر بودجه گذشت و اعتراضها زیاد شد پائین می آورد وقت بودجه نویسی هم باز تلاش می کند قیمت را کاهش می دهد تا با کاهش تفاوت نیز بعدا بتواند دلار ارزانش را گران تر بفروشد چون اقتصاد در این حکومت مرده است یک بیت المالی هست یک نفر رویش دست گذاشته و بین اقوام و فامیلش تقسیم می کند تا تمام شود نبود هم که نبود تا هست بخورید . خودتان می دانید . صدر اسلام را ببینید الان هم با آن تفاوتی ندارد پس هر اتفاقی خواهد افتاد