ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مراسم چهلم جان‌باختگان جوانرود از سوی نیروهای سرکوب به خشونت کشیده شد

قرار بود امروز شنبه دهم دی‌ماه، مراسم ویژه‌ای برای هفت تن از جان‌باختگان جوانرود برگزار شود که با دخالت نیروهای نظامی به خشونت کشیده شد. تاکنون کشته شدن دست‌کم یک معترض و زخمی شدن چند تن دیگر نیز تأیید شده است.

جمعیت گسترده‌ای از مردم جوانرود صبح روز شنبه ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۱، زمانی که برای برگزاری گرامیداشت مراسم چهلم هفت تن از جان‌باختگان این شهر راهی آرامستان بودند، با ممانعت نیروهای سرکوب روبه‌رو شدند.

نیروهای سرکوب که در این مدت به شکلی مرگبار معترضان جوانرودی را در جریان خیزش سراسری «ژن، ژیان، ئازادی» هدف سرکوب قرار داده‌اند، مانع برگزاری مراسم چهلم هفت تن از جان‌باختگان اعتراضات این شهر در آرامستان «حاج ابراهیم» شدند و با پرتاب گاز اشک‌آور آن را به خشونت کشاندند.

در همین ارتباط آژانس خبری «کُردپا» نوشته است که نیروهای سرکوبگر برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم هفت تن از جان‌باختگان اعتراضات جوانرود، معترضان را مورد شلیک مستقیم قرار دادند.

«کُردپا» هم‌چنین به نقل از یک منبع آگاه، خبر داده است که چند تن از معترضان از جمله یک کودک بر اثر شلیک نیروهای سرکوب زخمی شدند.

تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی از تعداد زخمی‌شدگان اعتراضات جوانرود در دست نیست، اما «کولبرنیوز» تصویر یک تن از معترضان را به نام «برهان الیاسی» که بر اثر شلیک نیروهای سرکوب جان‌باخته، منتشر کرده است.

عرفان کاکایی، بهاءالدین ویسی و مسعود تیموری ۲۹ آبان و جوهر فتاحی، جمال اعظمی، تحسین میری، اسماعیل گل‌ عنبر در تاریخ ۳۰ آبان، هفت تن از معترضانی هستند که در اثر اصابت گلوله‌های جنگی نیروهای سرکوب در جوانرود جان خود را از دست دادند.

«کولبرنیوز» نیز ویدئویی را از صبح روز شنبه دهم دی‌ماه در جوانرود منتشر کرده که نشان می‌دهد جوانان جوانرودی با ایجاد سنگربندی در یکی از خیابان‌های این شهر به مقاومت در برابر نیروهای سرکوب برخاسته‌اند.

شنبه دهم دی‌ماه ۱۴۰۱- ویدویی از سنگربندی و مقاومت جوانان جوانرود مقابل نیروهای سرکوب

در جریان مراسم چهلم جان‌باختگان جوانرود، زنان نیز حضوری پررنگ داشتند و با در دست داشتن نوشته‌هایی از جمله «از جوانرود تا تهران، ستم علیه زنان» و «ژن، ژیان، ئازادی» به ظلم و ستم سیستماتیک و نهادینه شده حکومت علیه زنان اعتراض کردند.

شنبه دهم دی‌ماه ۱۴۰۱- حضور زنان در مراسم چهلم هفت تن از جان‌باختگان جوانرود

به علاوه شبکه حقوق بشر کردستان با تایید حمله نیروهای سرکوب به شرکت‌کنندگان مراسم چهلم جان‌باختگان جوانرود، گزارش کرده که نیروهای سپاه پاسداران با محاصره آرامستان «حاجی ابراهیم» این شهر مردم را هدف تیراندازی قرار دادند و تاکنون پنج نفر از جمله یک کودک زخمی شده‌اند.

در روزهای گذشته حکومت احتمال برگزاری مراسم یادبود و تجمع مجدد معترضان در این شهر را داده بود.

جمعه ۹ آبان‌ماه، تصاویری از فضای میلیتاریزه شده و حضور گستره نیروهای امنیتی در خیابان‌های جوانرود در آستانه برگزاری مراسم چهلم جان‌باختگان این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پیش‌تر نیز شبکه حقوق بشر کردستان با انتشار ویدئویی گزارش کرد که حکومت برای جلوگیری از مراسم چهلم جان‌باختگان کاروانی از نیروهای امنیتی را از کرمانشاه به سمت جوانرود اعزام کرده است.

پس از کُشتار خونین معترضان در جوانرود، فضای این شهر هم‌چنان نظامی-امنیتی گزارش شده است.

از آغاز اعتراضات گسترده‌ای که به قیام ژینا شهرت یافته است تا کنون هزاران تن از معترضان و صدها فعال مدنی و صنفی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

به‌گفته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتراضات سراسری مردم در ۳۱ استان، ۱۶۱ شهر و ۱۴۴ دانشگاه بزرگ کشور انجام شد و شمار کشته‌شدگان از ۲۶ شهریور تا ۸ دی‌ماه به ۵۰۸ نفر و تعداد بازداشتی‌ها نیز به ۱۹ هزار و ۱۹۶ نفر رسیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.