ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میلاد علوی، خبرنگار روزنامه شرق را بازداشت کردند

میلاد علوی شصت و چهارمین روزنامه‌نگاری است که از آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی بازداشت شده است.

در ادامه سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران صبح یکشنبه ۱۱ دی نیروهای امنیتی میلاد علوی، خبرنگار روزنامه شرق را که به دادسرا رفته بود، بازداشت کردند.

ماموران امنیتی پیش از این در ۲۲ آذر به خانه علوی رفته و در آنجا وسایل شخصی از جمله گوشی تلفن همراه و لپ‌تاپ او را ضبط کرده بودند.

بر بنیاد گزارش فدارسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران او شصت و چهارمین روزنامه‌نگاری است که از آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی در ایران بازداشت می‌شود. نیمی از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را از زمان بازداشت همچنان در زندان حبس کرده و به تحمل کیفر محکوم کرده‌اند.

علی مجتهدزاده، وکیل ویدا ربانی، یکی از روزنامه‌نگاران بازداشتی، روز شنبه دهم دی ماه در توییتر از صدور حکم شش سال حبس بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و پانزده ماه حبس دیگر بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای موکل خود خبر داد.

نیروهای امنیتی دوم آبان این روزنامه‌نگار را بازداشت و در ۲۹ آذر او را در یک دادگاه غیر شفاف محاکمه کردند.

مهرنوش طافیان، روزنامه‌نگار در خوزستان هم در یک حکم قضایی تازه به یک سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است. نیروهای امنیتی در دوم مهر ماه طافیان را بازداشت کردند. او پیشتر نیز در مهر ۱۴۰۰ به سه ماه و ده روز زندان بابت اتهام «نشر اکاذیب» محکوم شده بود.

چندین روزنامه‌نگار دیگر از جمله الهه محمدی، نیلوفر حامدی و نازیلا معروفیان که در ارتباط با گزارش‌هایی از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی بازداشت شدند، در انتظار صدور حکم هستند.

مجلس شورای اسلامی ایران همزمان با شدت گرفتن سرکوب روزنامه‌نگاران، طرحی را برای ایجاد محدودیت‌های بیشتر و جرم‌انگاری بسیاری از فعالیت‌های رسانه‌ای بررسی می‌کند. بر اساس طرح «پیگیری حقوقی و قضایی اخبار کذب در فضای مجازی» آنچه که نویسندگان این طرح «بزرگ‌نمایی» رویدادها خوانده‌اند، جرم‌انگاری خواهد شد.

در پیوند با همین موضوع هیئت وزیران نیز بر آن است «لایح جامع روزنامه‌نگاری» را تا پایان دی ماه امسال به مجلس شورای اسلامی بفرستد. جزئیات این لایحه و طرح نمایندگان مجلس هنوز فاش نشده است و همین موضوع انتقاد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که به یک نهاد صنفی غیرفعال و در بیشتر مواقع ساکت در برابر سرکوب روزنامه‌نگاران بدل شده است را هم برانگیخته است. این نهاد صنفی در انتقاد از غیرشفاف بودن طرح مجلس و لایحه دولت در یک بیانیه نوشته است: «به نظر می‌رسد تلاش بر این است که این مقررات مهم تا زمان طرح در صحن مجلس از دید مردم و خصوصاً اهالی رسانه و روزنامه‌نگاران مکتوم و پوشیده بماند و زمان مؤثری برای واکنش‌های کارشناسی منتقدان باقی نگذارد.»

بر بنیاد آخرین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز ایران بار دیگر به فهرست پنج زندان بزرگ روزنامه‌نگاران بازگشته است. این سازمان ناظر بر وضعیت آزادی رسانه و روزنامه‌نگاران در سراسر جهان، شمار روزنامه‌نگاران زندانی در ایران در سال ۲۰۲۲ را ۴۷ نفر اعلام کرده است که حداقل ۱۸ تن از آنان زنان روزنامه‌نگار هستند. ۱۵ تن از زنان روزنامه‌نگار پس از آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی بازداشت و زندانی شده‌اند. مریم وحیدیان، خبرنگار حوزه کارگری از جمله روزنامه‌نگاران زندانی بود که به تازگی به قید وثیقه از زندان بیرون آمده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.