ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ضد و نقیض‌گویی مسئولان جمهوری اسلامی درباره قطع سراسری اینترنت در روز کنکور

روابط عمومی وزارت ارتباطات قطع اینترنت بنا به درخواست سازمان سنجش را رد کرد ولی وزیر همین وزارتخانه‌ان را تایید کرد. وزرای ارتباطات و علوم می‌گویند در مورد قطع اینترنت هنگام برگزاری کنکور شورای عالی امنیت ملی باید تصمیم بگیرد.

حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش روز چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه در یک برنامه تلویزیونی در صداوسیمای جمهوری اسلامی از قطع سراسری اینترنت در زمان برگزاری کنکور سراسری در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه خبر داد و گفت: «ما قصد داریم به طور کامل اینترنت را در کل کشور قطع کنیم. اینترنت در آن روز، یعنی روز برگزاری کنکور قطع خواهد شد.»

اما انتشار این خبر یک سردرگمی عجیب در میان وزارتخانه‌های مختلف ایجاد کرد. روابط عمومی وزارت ارتباطات بیانیه داد و تکذیب کرد ولی وزیر ارتباطات در مصاحبه‌ای این موضوع را تایید کرد.

ساعتی پس از پخش این مصاحبه، روابط عمومی وزارت ارتباطات با انتشار یک بیانیه ضمن انتقاد از این مقام سازمان سنجش گفت که حرف‌های یک مقام غیرمسئول در زمینه اینترنت نباید در رسانه‌های رسمی بازتاب یابد. در این بیانیه آمده بود که «هر از چند گاهی برخی از مقامات غیرمسوول اظهاراتی را مطرح می کنند که خارج از چارچوب وظایف و اختیارات آنهاست. ضمن اینکه پیش‌تر نیز چنین شایعاتی مبنی بر قطع اینترنت در روز سوم دی مطرح شده بود که اکنون بی پایه و بی اساس بودن آن بر همگان مشخص شده است. ضمن اینکه نشر چنین اظهارات غیر مسوولانه و خارج از چارچوب اختیارات و ماموریتهای سازمانهای مختلف باعث ضربه به امنیت روحی و روانی مردم و کاربران محسوب می شود.»

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بیانیه‌اش ذکر کرده بود که «از اساس موضوع نشر خبر قطع اینترنت را به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری» تکذیب می‌کند و «تاکنون در این ارتباط نه چیزی تصویب شده و نه ابلاغ شده است».

هنوز جوهر بیانیه وزارت ارتباطات خشک نشده بود که وزیر همین وزارتخانه مصاحبه کرد و گفت که «از آنجایی که ابزار و ادواتی پیدا شده که با اتصال به اینترنت می‌توان از آن‌ها در جلسات کنکور استفاده و تقلب کرد، سازمان سنجش درخواست کرده برای حفظ حقوق شرکت‌کنندگان آزمون سراسری، اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع شود.»

زارع‌پور برخلاف روابط‌عمومی‌اش گفت که «این درخواست در حال بررسی است.» او شورای عالی امنیت ملی را نهاد مسئول در مورد سرنوشت این تصمیم خواند.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم نیز دومین وزیری بود که به ابهام‌ها در مورد قطعی اینترنت دامن زد. او موضعی متفاوت از وزیر ارتباطات و معاون سازمان سنجش یعنی نهاد زیرمجموعه وزارتخانه خودش بیان کرد و گفت که «همچون سال‌های گذشته، اینترنت به صورت منطقه‌ای و در محل‌های برگزاری کنکور سراسری قطع خواهد شد.» او هم تاکید کرد که این تصمیم در حوزه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است.

معاون سازمان سنجش در برنامه صبحگاهی تلویزیون جمهوری اسلامی «قطع نقطه‌ای اینترنت» را رد کرد و گفت که «سال گذشته اینترنت به صورت نقطه‌ای قطع شده بود اما از آنتن‌های دیگر توانسته بودند، آنتن بگیرند. چرا که اگر یک آنتنی در یک منطقه‌ای قطع باشد در همان منطقه این امکان وجود دارد که از آنتنی که کمی دورتر است، خط را بگیرند. بنابراین ما قصد داریم در زمان برگزاری کنکور در کل کشور اینترنت را قطع کنیم.»

موضوع تقلب گسترده در آزمون‌های مهمی مانند کنکور و آزمون‌های پزشکی و استخدامی در سال‌های گذشته بارها مطرح شده است. لو رفتن سوال‌های آزمون‌های سراسری و فروش آن‌ها در بازار سیاه را سازمان سنجش همواره رد کرده است. این سازمان می‌گوید که موضوع تقلب را جدی می‌گیرد و تقلب در آزمون‌های سراسری هم نه ناشی از لو رفتن سوال‌ها که استفاده از ابزارهای ارتباطی جدید است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.