ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها – پیام ایذه در چلّه‌ی حامد سلحشور: «این سر برای هیچ رژیمی خَم شدنی نیست»

در ایذه، مهاباد، سنندج، ایلام و خوراسگان چله یا سالروز تولد کشته‌شدگان سبب تجمع مردمی شد. خانواده جمعی از بازداشت‌شدگان مقابل زندان کچویی تجمع کردند.

اعتراضات پراکنده همچنان در شهرهای مختلف ادامه دارد. از دامنه اعتراضات شبانه کاسته شده است. در دانشگاه‌ها صدها دانشجو بازداشت، به کمیته‌های انضباطی احضار و یا به اخراج تهدید شده‌اند. نیروهای امنیتی در شهرهایی که احتمال تظاهرات شبانه محله‌محور در آنجا بالاست افزایش یافته‌اند. در جوانرود، ایذه و زاهدان بازداشت دسته جمعی معترضان گسترده‌تر شده است. هیچ یک از این اقدامات اما مانع تداوم اعتراض‌های پراکنده‌ای که بیشتر در مزار کشته‌شدگان شکل می‌گیرد، نشده است. در روز ۱۵ دی در مهاباد و ایذه چلّه شورش نیکنام و حامد سلحشور با حضور به نسبت گسترده مردم برگزار شد. در سنندج و خوراسگان هم به مناسبت تولد محمد شریعتی و احمد شکراللهی گروهی بر مزار آن‌ها جمع شدند. جمعی از خانواده زندانیانی که در زندان کچویی اعتصاب غذا کرده‌اند هم مقابل این زندان جمع شدند.

ایذه: این سر خَم‌شدنی نیست

پنجشنبه ۱۵ دی در ایذه، شهری که از شامگاه ۲۵ آبان فضای آن به شدت امنیتی شد و به روایت فعالان منطقه‌ای ده‌ها تن از ساکنان محله‌ها و روستاهای مختلف بازداشت شده‌اند، جمعیت به نسبت پرشماری در چلهم حامد سلحشور شرکت کردند.

حاضران یک پارچه که بر آن نوشته شده بود «این سر برای هیچ رژیمی خم شدنی نیست»، جمله‌ای منسوب به حسین محمودی که در جریان حمله نیروهای نظامی به روستای پرسیلا کشته شد، را بر مزار حامد سلحشور بردند. آن‌ها بر یک پارچه دیگر نوشته بودند: «سلام به سربداران، حامد کیان و یاران».

در ویدئوهایی که از ایذه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد صدای حاضران که شعار می‌دهند «امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه» و «حامد ما محمود ما کشته شده دست سپاه».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

حامد سلحشور یکی از ده‌ها شهروند بازداشت شده در ایذه بود که در چهارم آذر ماه ناپدید شد و چند روز بعد ماموران امنیتی جسد او را در چهل کیلومتری ایذه بدون اجازه خانواده‌اش به خاک سپردند. خانواده سلحشور اما شبانه پیکر بی‌جان او را به زادگاهش منتقل کردند.

مهاباد: گرامی‌داشت شورش نیکنام

مهاباد از جمله شهرهایی است که در آبان و آذر خشونت مرگ‌باری بر آن تحمیل شد. به استناد گزارش منابع حقوق بشری نیروهای حکومتی دست‌کم ۲۴ تن را در این شهر کشتند. در روزهای گذشته چلّه کشته‌شدگان به یک سنت اعتراضی در مهاباد و دیگر شهرهای ایران تبدیل شده است.

صبح ۱۵ دی نیز شماری از مردم مهاباد در آرامستان این شهر بر مزار شورش نیکنام جمع شدند. نیکنام ۲۶ آبان در مهاباد به ضرب گلوله ماموران حکومتی مجروح شد. او را برای مداوا به بیمارستان ارومیه مننقل کردند اما پنجم آذر در بیمارستان جان باخت. پیکر او را چهار روز بعد در روستای قلعه جوق به خاک سپردند.

«شهید نامری»، «کاک شورش قارمانه، شه‌هید کوردستانی» ـ کاک شورش قهرمان است، شهید کردستان است_ از جمله شعارهایی بود که حاضران در مراسم چهلم شورش نیکنام سر دادند. همچنین مادر شورش به نشانه آرزوی صلح یک کبوتر را به شکل نمادین آزاد کرد. در یک ویدئو از این مراسم، یکی از حاضران شعری را به زبان کردی می‌خواند. این ویدئو را ببینید.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تجمع بر مزار سه تن از کشته‌شدگان همزمان با تولد آن‌ها

در سنندج، ایلام و خوراسگان تولد سه تن از کشته‌شدگان با حضور خانواده و بستگان آن‌ها بر مزارشان گرامی داشته شد.

در سنندج خانواده و جمعی از مردم این شهر بر مزار محمد شریعتی که چهارم آبان در سنندج به ضرب گلوله ماموران حکومتی کشته شد، جمع شدند تا تولد او را جشن بگیرند.

در خوراسگان استان اصفهان هم خانواده احمد شکراللهی بر مزار او جمع شدند تا در سالروز تولدش یادش را زنده نگه دارند. احمد شکر‌اللهی ۱۶ مهر در حال انتقال مادرش به بیمارستان، هدف شلیک ماموران حکومتی قرار گرفت و جان باخت.

در ایلام هم خانواده محسن قیصری و جمعی از مردم این شهر بر مزار او جمع شدند. قیصری در ۳۰ شهریور به ضرب گلوله ماموران حکومتی کشته شد.

تجمع خانواده بازداشت‌شدگان مقابل زندان کچویی

پنج‌شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱، تعدادی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان خیزش سراسری که در روزهای اخیر در زندان کچوئی کرج دست به اعتصاب غذا زده‌اند، مقابل ورودی این زندان تجمع کرده‌اند.

در روزهای گذشته برخی از بازداشت شدگان که در این زندان بسر می‌برند، در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۵ زندانی سیاسی زن در زندان کچوئی، در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده‌هایشان و هم‌چنین محروم شدن از حق دسترسی به وکیل انتخابی از سه روز پیش دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند.

«هرانا» نیز چهارشنبه ۱۴ دی گزارش کرد الهام مدرسی، شهروند بازداشتی که علی‌رغم حال نامساعد جسمی سومین روز از اعتصاب غذای خود را در زندان کچویی کرج سپری می کند، توسط مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. اسامی ۱۵ تن از زنان زندانی سیاسی که در این زندان دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند: فاطمه جمال‌پور، حمیده زراعی، نیلوفر کردونی، سمیه معصومی، آرمیتا عباسی، فاطمه نظری‌نژاد، انسیه موسوی، ژاسمن حاج‌میرزامحمدی، الهام مدرسی، مایده سهرابی، فاطمه مصلح‌حیدرزاده، نیلوفر شاکری، مرضیه میرقاسم، شهرزاد درخشان و فاطمه حربی.

بر بنیاد گزارش فعالان حقوق بشر از آغاز اعتراضات به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، ماموران حکومتی بیش از ۵۰۰ نفر را کشته و بالغ بر ۱۹ هزار نفر را بازداشت کرده‌اند. دو تن از معترضان بازداشت شده در یک دادرسی ناعادلانه و غیرشفاف به فاصله کوتاهی پس از بازداشت اعدام شدند. دیوان عالی کشور حکم اعدام دو تن دیگر از بازداشت‌شدگان به نام‌های محمد‌مهدی کرمی و محمد حسینی را تایید کرده است.

چند گروه دانشجویی و محله‌محور در یک فراخوان مردم شهرهای مختلف را به اعتراض خیابانی در روز هجدهم دی فراخوانده‌اند. همچنین انتظار می‌رود در روز شانزدهم دی ماه به مانند هفته‌های قبل در زاهدان و چند شهر دیگر استان سیستان و بلوچستان معترضان به خیابان بیایند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.