ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار زندانی: از فشار برای اعتراف اجباری تا سلول انفرادی و سکته قلبی

نازیلا معروفیان، یکی از چند روزنامه‌نگاری است که با پیگیری پرونده کشته شدن ژینا (مهسا) امینی و تهیه گزارش درباره آن توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. به گفته یک منبع آگاه او به دلیل فشارهای دوران زندان سکته خفیف قلبی کرده است و از دریافت خدمات درمانی مناسب محروم مانده است.

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی که از تاریخ ۸ آبان در بازداشت به سر می‌برد، به دلیل وخامت حال خود در اثر فشارهای متعدد و شرایط زندان، دچار آنفارکتوس خفیف (سکته قلبی) شد،اما با این وجود هم‌چنان از دسترسی مناسب به خدمات درمانی یا مرخصی محروم مانده است.

نازیلا معروفیان ۲۳ ساله و اهل سقز در استان کردستان و روزنامه‌نگار «رویداد ۲۴» است. او بعد از انتشار مصاحبه‎‌اش با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی بازداشت شد.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش بود، درباره شرایط این روزنامه‌نگار به زمانه گفت:

«خانم معروفیان از زمان بازداشت توسط دادسرای انقلاب در سلول انفرادی یا سلول‌هایی که تعداد اندکی هم‌سلولی‌ داشته، نگهداری می‌شد و شرایط سختی بر او در بازداشت رفته است. باید پرسید چه بر سر این روزنامه‌نگار جوان ۲۳ ساله و پر جوش و خروش در کار مطبوعات آمده که منجر به سکته قلبی خفیف شده؟»

منبع آگاه زمانه می‌گوید نازیلا معروفیان زمانی که در زندان اوین بود برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار داشته است.

به گفته منبع آگاه زمانه نازیلا معروفیان قبل از اینکه روز چهارشنبه تاریخ ۱۴ دی‌ماه به دادگاه احضار شود، در زندان دچار آنفارکتوس خفیف (سکته قلبی) شده بود و در راه به دلیل وخامت حال‌اش امکان حضور در دادگاه را پیدا نکرد:

«او را به بیمارستان مفتح شهر ری بردند و پس یک معاینه کوتاه دوباره به زندان برگرداندند.»

بلاتکلیفی نازیلا معروفیان در زندان

نزیک به ۷۰ روز است که نازیلا معروفیان در بازداشت موقت به سر می‌برد. این روزنامه‌نگار جوان هشتم آبان ساعت ۲۳ توسط نیروهای امنیتی در منزل یکی از دوستان‌اش بازداشت شد و سپس طی تماسی به خانواده خود اطلاع داد به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین که در اختیار وزارت اطلاعات است منتقل شده است.

نازیلا معروفیان در حال حاضر در زندان زنان قرچک ورامین به سر می‌برد و وجود گذشت ۷۰ از اتهام‌های مطرح شده علیه او فعلا اطلاعی در دست نیست.

محمدصالح نیکبخت، وکیل پایه یک دادگستری به زمانه گفت وکالت این روزنامه‌نگار را به عهده گرفته است، اما تاکنون به پرونده دسترسی نداشته است، به همین دلیل از اتهام‌های مطرح شده علیه او اطلاعی ندارد ونمی‌تواند درباره جزئیات آن و تعیین زمان دادگاه اظهار نظر کند.

منبع آگاه زمانه می‌گوید برای نازیلا معروفیان دو پرونده جدا تشکیل شده است، یکی در شعبە ٢٦ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران و دیگری به شعبە ١٠٢٤ دادگاە کیفری ٢ تهران که به جرائم عادی رسیدگی می‌کند، ارجاع شدە است.

روزنامه‌نگاری با تعهد به حقیقت

نازیلا معروفیان در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۱ مصاحبه خود با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی را در وب‌سایت مستقل آنلاین منتشر کرد. اما این مصاحبه بعدا بدون ارائه هیچ توضیحی از وب‌سایت مستقل آنلاین حذف شد.

او قبل از انتشار این مصاحبه، در حساب کاربری خود درباره تهدیدها و فشارهای امنیتی به منظور جلوگیری از انتشار این مصاحبه نوشت:

«مصاحبه چند روز پیشم با پدر مهسا امینی رو نمی‌ذارن منتشر کنم. ابتدا به پدرم در شهرستان زنگ زدند و گفتند شما کوردید دلمون براتون می‌سوزه دخترت رو جمع کن؛ دختر کم سن و ساله و بعد با خودم تماس گرفتند که حکم بازداشتش جلومه اگر منتشر کنی به اتهام فعلان و بیسار روانه اوین می‌شی!»

نازیلا معروفیان اما مرعوب این تهدیدها نشد و مصاحبه‌اش با پدر ژینا (مهسا) امینی را منتشر کرد.

امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی، در مصاحبه با نازیلا معروفیان واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت و ابعاد تازه‌ای از آن‌چه درباره کشته شدن ژینا (مهسا) امینی مقام‌های مسئول تلاش داشتند مخفی کنند را آشکار می‌کرد. امجد امینی در این مصاحبه گفته بود معاون پزشکی قانونی در پاسخ به درخواست او مبنی‌بر این‌که حقیقت را در مورد جان‌باختن دخترش بنویسد، گفته است: «آن چیزی را می‌نویسد که به صلاح مملکت باشد».

فشارها و تهدیدهای امنیتی بعد از انتشار مصاحبه نازیلا معروفیان با پدر ژینا (مهسا) امینی تداوم پیدا کرد و او پس از انتشار این گفت‌وگو، از تهدیدهای امنیتی علیه خود و خانواده‌اش پرده برداشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.