ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفان نتانیاهو در اعتراض به طرح‌های دولت جدید تظاهرات کردند

مخالفان نتانیاهو علیه طرح‌های دولت برای گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در نوار غزه و کاهش قدرت دادگاه عالی اسراییل به خیابان‌ها آمدند.

مخالفان روز شنبه هفتم ژانویه/ ۱۷ دی، چند روز پس از ادای سوگند راست‌گراترین و مذهبی‌ترین دولت محافظه‌کار تاریخ اسراییل، در خیابان‌های تل‌آویو جمع شدند تا به برنامه‌های دولت نتانیاهو اعتراض کنند. مخالفان بر این باورند که این برنامه‌های منجر به کاهش شدید آزادی‌ها و حقوق دموکراتیک خواهد شد.

به گزارش الجزیره، معترضان با خود پرچم‌ها و پوسترهایی به همراه داشتند که برای نمونه، روی آن‌ها نوشته شده بود «دموکراسی در خطر است» یا «همه با هم، علیه فاشیسم و آپارتاید». روی پرچم دیگری نوشته بود: «مسکن، معیشت، امید». برخی از معترضان نیز پرچم رنگین‌کمان همراه داشتند. این اعتراضات را نمایندگان چپ‌گرا و عرب پارلمان اسراییل سازماندهی کرده بودند.

آنان حملات تندی به یاریو لوین، وزیر دادگستری اسراییل کردند. لوین چهارشنبه هفته گذشته از طرح دولت برای بازبینی کامل نظام قضایی پرده برداشت. به اعتقاد مخالفان، هدف این طرح تضعیف جایگاه دادگاه عالی اسراییل است. منتقدان دولت را به اعلام جنگ با نظام قضایی کشور متهم می‌کنند و می‌گویند که این طرح باعث می‌شود سیستم نظارت و توازن قدرت در اسراییل واژگون شوند. همچنین، این طرح با اعطای قدرت مطلق به ائتلاف حاکم جدید منجر به تضعیف نهادهای دموکراتیک خواهد شد.

دنی سایمون، معترضی ۷۷ ساله از منطقه یاونه در جنوب تل‌آویو می‌گوید: «ما واقعاً می‌ترسیم که دموکراسی‌مان را از دست بدهیم. در حال تبدیل‌شدن به یک دیکتاتوری هستیم، آن هم به خاطر یک شخص که می‌خواهد از شر محاکمه قانونی خود خلاص شود.» اشاره این فرد به پرونده فساد نتانیاهو در سال ۲۰۲۱ است. بنیامین نتانیاهو ۷۳ ساله بیش از هر کس دیگری در تاریخ اسراییل نخست‌وزیر بوده است. او در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ و ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ متصدی این مقام بوده است.

معترضان همچنین خواستار همزیستی صلح‌آمیز میان یهودیان و فلسطینیان ساکن کشور شدند. رولا داوود، از گروه «ایستاده کنار هم» که یک جنبش مردمی متشکل از فلسطینیان و یهودیان است، گفت: «همین حالا داریم می‌بینیم که قوانین بسیاری علیه جامعه دگرباشان، فلسطینی‌ها و اقلیت‌های بزرگتر در اسراییل در راه است. ما اینجاییم که با صدای بلند و روشن بگوییم عرب‌ها و یهودی‌ها و دیگر اجتماعات درون اسراییل خواستار صلح، برابری و عدالت‌اند.»

همچنین به گزارش هاآرتص، جنبش «بیرق سیاه»، یکی دیگر از گروه‌های سازمان‌دهنده این اعتراضات، اعلام کرد که تظاهرات شنبه هفته بعد نیز ادامه خواهد داشت. در بیانیه این گروه آمده است: «دموکراسی مال همه ماست و اجازه نخواهیم داد که مشتی آدم تحت تعقیب و مجرم اثبات‌شده دولت اسراییل را در هم بشکنند. مقاومت بی‌سابقه‌ای در برابر این کودتا در راه است.»

عوده بشاره، روزنامه‌نگار و نویسنده فلسطینی، در سخنرانی خود در جمع معترضان گفت: «اشغالگری چشمه سمی است که همه چیز را مسموم می‌کند. اشغالگری همراه با نژادپرستی، همجنسگراستیزی و نفرت از دیگران است که پیش می‌رود. امروز هیولای اشغالگری دارد یک دیکتاتوری جدید و حریص می‌زاید و حالا وقت آن است که سریع علیه آن دست به کار شویم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.