ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: شورش فقرا دور نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته شورش فقرا دور نیست و اگر آن وضع پیش بیاید فقرا کاسه کوزه همه را جمع می‌کنند.

احمد توکلی، نماینده اسبق تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک گفت‌وگو گفته است ایران فاصله زیادی با شورش فقرا ندارد.

او به سایت «نود اقتصادی»، رسانه‌ای که به جریان موسوم به اصول‌گرایان در ایران نزدیک است، با بیان اینکه «فاصله زیادی با شورش فقرا نداریم»، با ادبیاتی قابل توجه گفت: «یک وقتی یک مادر مرده‌ای دو سه کیلو گوشت می‌خرید و می‌ریخت داخل دیزی. هفت هشت نفر شام می‌خورند اما حالا دیگر اشکنه هم نمی‌توانند بخورند».

توکلی که پیشتر در مقام رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته بود، افزود در نامه‌ای به سران قوا نوشته است که «شما امکان خوردن اشکنه را هم از مردم گرفته‌اید».

او توضیح بیشتری در باره زمان ارسال این نامه و پاسخ احتمالی سران سه قوه نداد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «کاری نکنید که فقرا بریزند و کاسه کوزه همه را جمع کنند». او این سخنان را در واکنش به احتمال مسکوت گذاشتن طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه هفته گذشته به مجلس شورای اسلامی رسید. دولت و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان مسکوت ماندن این طرح به مدت یک سال هستند. در صورت تصویب این طرح شخصیت‌های حقیقی و حقوقی باید برای تفاوت قیمت خرید و فروش یک کالای سرمایه‌ای و داریی مالیات پرداخت کنند.

نمایندگان مدافع اتاق‌های بازرگانی و بنگاه‌های بزرگ این طرح را موجب تشدید آنچه که «رکود تورمی» خوانده‌اند، می‌دانند و خواستار مسکوت ماندن آن به مدت حداقل یک سال شدند.

توکلی این گروه از نمایندگان را کسانی دانست که یا منفعت دارند و با صاحبان منافع دوست هستند. او برخی دیگر از نمایندگان مخالف این طرح را «نادان و بی‌اطلاع» خواند.

بر بنیاد گزارش نهادهای حکومتی خط فقر رسمی در تهران به رقم ۱۵ میلیون تومان رسیده است و نیمی از جمعیت ایران به دلیل افزایش نرخ تورم و هزینه زندگی، با خطر گرسنگی و عدم دریافت کالری مورد نیاز روبه‌رو است.

نرخ تورم مواد غذایی و مسکن به عنوان دو کالای اصلی که نزدیک به دو سوم از هزینه کل خانوار را تشکیل می‌دهند در سال‌های اخیر به رقمی بالاتر از ۴۰ درصد رسیده است. نرخ تورم مواد غذایی در تابستان امسال پس از اجرای سیاست آزادسازی نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی تا ۹۰ درصد نیز پیش رفت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    شورش گرسنگان در بین انقلابهای دنیا شدیدترین و بدترین نوع انقلاب است که در آن مردم در برخورد اول حاکمان را می کشند و نمی گذارند کار آنها به محاکمه کشیده شود.

  • فرهاد - فرهادیان

    توکلی که تحصیلات اقتصادی اش را در انگلستان گذرانده البته مشخص نیست که در چه بخش اقتصادی تا نسبت درک او از اقتصاد استراتژیک را متوجه شویم اما اینکه تصور کند مشکلات فقرا با اخذ مالیات حل می شود در اشتباه مرکب است چون هنوز متوجه نیست که چه کسی یا چه نهادهایی از دولت هستند که مالیات را مصرف می کنند اولین کار قبل از مالیات همیشه انضباط در هزینه های دولت است که اینهمه مفتخوار را به خودش ضمیمه نکند در نهایت چون نرخ سود همیشه مورد حمایت دولت های نئولیبرال است از اینرو اخذ مالیات هم در نهایت از جیب مردم هزینه می شود حتی اگر سرمایه داران بپردازند چون سرمایه اگر نرخ سودش کاهش یابد به حوزه ی دیگری نقل مکان می کند مثلا مرغداری ها که بخش تولیدات خرد محسوب می شوند بدلیل اوضاع اقتصادی ایران افزایش هزینه ها و ثابت ماندن نرخ سود به عراق و سوریه رفتند به همین سادگی رکود تورمی شدت پیدا می کند حکومت باید با تغییر سیاستهای انحصاری رو به دموکراسی و فضای باز هم در عرصه ی سیاسی و هم در عرصه ی اقتصادی شود تا با جذب سرمایه تولید را سر و سامان دهد برای رسیدن به این نقطه اول باید نهاد ولی فقیه سپاه پاسداران مجلس خبرگان شورای نگهبان و بسیاری از نهادها و سازمانهای غیردموکراتیک را منحل نماید یعنی دیگر جمهوری اسلامی بی جمهوری اسلامی . ادامه ی این وضع هم همین است لذا جمهوری اسلامی هیچ امیدی به فردا ندارد و خیلی زود و بطور قطعی سرنگون است همین الاتن فقط نیروهای امنیتی و نظامی سرکوبگرش در کنار قوه ی قضائیه با چاپ پول گذران می کنند و این دکان هم بزودی به نهایت گندیگی اش خواهد رسید و سرنگونی قطعی ست