ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیامک بابا، به دلیل مخالفت با «اعدام» با شلیک گارد زندان مرکزی کرج کشته شد

زندانیان در زندان قزل‌حصار قصد ممانعت از اجرای حکم اعدام یک زندانی جوان را داشتند که نیروهای گارد زندان به آنها یورش بردند. تعداد زیادی از زندانیان با گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شدند. سیامک بابا نیز به دلیل اصابت گلوله به سر و گردن کشته شد.

سیامک عصای دست پدر و مادرش بود. سیامک گاهی از پدرش مراقبت می‌کرد و گاهی از مادرش. خیلی بچه خوبی بود... مگر چه‌کار کرده بود که با گلوله کشته شد؟

این اولین بار نیست که زندان‌های ایران، از جمله زندان مرکزی کرج شاهد شورشی به دلیل حفظ «حق حیات» و مخالفت با «اعدام»‌های گسترده زندانیان به دلایل مختلف است.

در بحبوحه اعتراضات سراسری، شامگاه شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ خبرهایی مبنی شورش در زندان قزل‌حصار کرج شد. رسانه‌های رسمی ایران نیز همان شب از کشته شدن «یک زندانی» در جریان درگیری در زندان مرکزی کرج و انتقال «چند زندانی دیگر» به بهداری زندان برای مداوای «جراحات سطحی» خبر دادند.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ نیز از شورش در بند ۴ زندان مرکزی کرج بعد از انتقال یک زندانی محکوم به اعدام به سلول انفرادی خبر داده بود.

زندان مرکزی کرج یا ندامتگاه کرج و زندان قزل‌حصار در جوار هم قرار دارند، از این‌رو در برخی خبرها از شورش در زندان مرکزی کرج نیز گزارش شد، اما بر اساس مستنداتی که به دست زمانه رسیده است، این شورش در شامگاه ۲۶ آذر در زندان قزل‌‎حصار رخ داده است.

در ویدیویی که همان شب توسط شهروندان منتشر شد، حضور نیروهای امنیتی و ماشین‌های آتش‌نشانی جلوی زندان قزل‌حصار و وجود شورش و تشنج به دلیل قصد اجرای حکم اعدام یکی از زندانیان منتشر شد.

با این وجود یک منبع آگاه در گفت‌وگو با زمانه از وجود اعتراض زندانیان در زندان مرکزی کرج و کشته شدن دست‌کم یک زندانی به نام سیامک بابا خبر داده است.

به گفته منبع آگاه زمانه شنبه‌شب ۲۶ آذر در پی انتقال «یک جوان ۲۰ ساله محکوم به اعدام» به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام، زندانیان دست به اعتراض زدند و با بستن راه ورود ماموران به بند شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

این منبع آگاه واقعه شورش زندان مرکزی کرج و حمله گارد زندان به زندانیان را این‌گونه بیان می‌کند:

«سیامک در زندان بود و قرار بود که کارهای آزادی‌اش انجام شود. روز شنبه قصد داشتند یک جوان ۲۰ ساله را برای اجرای حکم اعدام به انفرادی ببرند، اما زندانیان اعتراض می‌کنند و می‌گوید چرا قصد چنین کاری را دارید و شروع به شعار دادن می‌کنند. گارد زندان هم برای کنترل اوضاع داخل بند می‌ریزد و گاز اشک‌آور شلیک می‌کند. سپس تعدادی از زندانیان به سمت هواخوری فرار می‌کنند، ولی سیامک و تعدادی دیگر از زندانیان موفق نمی‌شوند و در راهروی بند گیر می‌کنند. گارد زندان پس از شلیک گاز اشک‌آور شروع می‌کند به تیراندازی به سمت زندانیان می‌کند و هر کسی که آنجا بود مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت.»

سیامک بابا بر اثر تیراندازی نیروهای گارد زندان از ناحیه سر، گردن، قفسه سینه و شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شدت زخمی شد. هم‌بندی‌هایش دور او یک پتو می‌پیچند و منتظر رسیدن آمبولانس می‌شوند. به گفته منبع آگاه زمانه سیامک زمانی که از زندان به بیمارستان منتقل شد هنوز زنده بود:

«دوستانش می‌گفتند سیامک هنوز هوشیار بود که او را لای پتو گذاشتند و زمانی که آمبولانس آمد با بقیه زخمی‌ها به بیمارستان منتقل کردند.»

به گفته منبع آگاه زمانه سیامک بابا و دیگر زندانیان زخمی را به بیمارستان شهید مدنی در کرج منتقل کردند. خانواده سیامک بابا از این واقعه اطلاعی نداشتند، تا اینکه روز صبح سه‌شنبه ۲۹ آذر با ما او تماس گرفته می‌شود و به او اطلاع می‌دهند که سیامک فوت کرده است و برای تحویل جنازه به بیمارستان مدنی مراجعه کند:

«مادرش ابتدا باور نکرده بود، چون روز یک‌شنبه (یک روز بعد از واقعه زخمی شدن سیامک) خواب دیده بود که اتفاق ناگواری برای سیامک افتاده است. یک‌شنبه‌ها روز ملاقات است، به همین خاطر مادر سیامک به زندان کرج می‌رود و التماس می‌کند که او را ببیند، ولی گفته بودند داخل زندان مشغول بنایی هستند و هیچ‌کس اجازه ندارد داخل بیاید و حال همه زندانیان خوب است... در حالی که آنها اصلا زندان نبودند و بیمارستان بودند...»

روز سه‌شنبه ۲۹ آذر بعد از مراجعه مادر سیامک بابا به بیمارستان مدنی، به او اجازه رویت پیکر فرزندش داده نشد. نهایتا بعد از التماس‌های فراوان تنها صورت سیامک را به او نشان می‌دهند:

«مادرش می‌بیند که صورت سیامک پر از گلوله ساچمه‌ای است، چشمان‌اش کور شده بود... دیگر خانواده‌ها مقابل زندان تجمع کرده بودند.»

پیکر سیامک بابا جهت خاکسپاری به آرامستان بهشت سکینه کرج منتقل شد. روز چهارشنبه ۳۰ آذر خانواده موفق می‌شود پیکر سیامک را تحویل بگیرند و نیروهای امنیتی همراه آنها برای مراسم خاکسپاری حضور عازم می‌شوند. اجازه برگزاری مراسم ختم نیز در مسجد به خانواده داده نشد.

بعد از طی کردن مراحل اداری، اجازه خاکسپاری سیامک بابا در آرامستان ارنگه واقعا در روستای «جِی» صادر شد و او روز چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ به خاک سپرده شد.

در برگه جواز دفن سیامک بابا که یک نسخه از آن به دست زمانه رسیده است، علت مرگ «اصابت پرتابه (ساچمه) به سر، گردن و تنه» و ـ«نارسایی چند ارگان» عنوان شده است.

در برگه رسید سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج به تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۱ نیز علت مرگ «اصابت گلوله» نوشته شده است.

سیامک بابا متولد ۶ فروردین ۱۳۶۵ بود. پدر سیامک تنها چند روز قبل از او درگذشته بود و مراسم هفتم سیامک بابا و چهلم پدرش در یک با هم همزمان شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    انسان در این روزها از شنیدن اخبار ناگوار که همه عزیزان ما هستند واقعا دردمند می شویم انسانهائی که دیگر تاریخ نظیر انها را در جانبازی ها و فداکاریهایشان هرگز نخواهیم دید ما انسانهای خوشبختی هستیم که با چنین انسانهای شریفی هم دوره هستیم و درس ازادگی را از آنها می آموزیم آفرین بر خانواده ای که چنین فرزندانی را با این خصوصیات انسانی تحویل جامعه داده و خوشا به حال چامعه ای که چنین فرزندانی دارد اما افسوس که جنایتکاران به چه سادگی همیشه اماده ی قتل این انسانهای شریف و یگانه هستند ما بیش از همه داغدار چنین قهرمانانی هستیم زیرا می دانیم و حس می کنیم جای خالی آنها و خسارتی که به این جامعه زده شده است . یادش همواره گرامیست او قهرمان قهرمانان است ولی افسوس ...